Relations of the five Aggregates towards Meditation

Main Article Content

Wiboonpong Punthunon
Pali Buddharaksa

Abstract

In general, the suffering is emerged in every single human beings, because of the mind and body existence. Human is struggling to escape that trait to survive. Furthermore, the five aggregates(form, sensations, perceptions, formations, consciousness) have been formed to be a human entity. The aggregates about mind and body can be a burden which definitely generates many of suffering. For getting things better, Buddhism suggests series instructions to put those suffering to an end by the way of meditation. Accordingly, these are 40 meditation forms; 10 Kasinas, 10 Asubhas, 10 Anussatis, 4 Brahmaviharas, Aharepatikurasanna, Catudhatuvavatthana and 4 Arupas. By performing mindfulness foundation, the practitioner is able to consider the occurance and cessation of five aggregates to understand the nature of life, and moreover he can figure the way that life is an uncontrollable entity under the rule of three characteristics. Hence, meditation inevitably needs the five aggregates which relate and play an important role to the meditation.

Article Details

Section
Academic Article

References

พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญาณสิทฺธิ). (2554). วิปัสสนากรรมฐาน. พิมพ์งานออกเมรุพระราชทานเพลิงศพ พระภัททันตะ อาสภมหาเถระ ธัมมาจริยะ อัคคมหากัมมัฏฐานาจริยะ.พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร: บริษัท ประยูรวงศ์พริ้นติ้ง จำกัด.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์, พิมพ์ครั้งที่ 11.กรุงเทพมหานคร: บริษัท เอส. อาร์. พริ้นติ้ง แมส โปรดักส์ จำกัด.

พระสัทธัมมโชติ ธัมมาจริยะ. (2540). ปรมัตโชติกะ ปริจเฉทที่ 1-2. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ทิพยวิสุทธิ์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วศิน อินทสระ. (2557). สาระสำคัญแห่งวิสุทธิมรรค. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เม็ดทราย.

สุจิตรา อ่อนค้อม. (2556). การฝึกสมาธิ. พิมพ์ครั้งที่ 12. กรุงเทพมหานคร: หอรัตนชัยการพิมพ์.