AN ANALYTICAL STUDY OF SELF DEVELOPMENT OF NOVICES ACCORDING TO SAMANERASIKKHA IN BUDDHIST SCRIPTURES
Main Article Content
Abstract
In this thesis with three objectives, there were (1) to study the Samanerasikkha in the scriptures of Buddhism, (2) to study the self-development of novices in an accordance with Samanerasikkha and (3) to study and analyze the self-development of novices depending upon the Samanerasikkha. This research was the qualitative method by finding the documentary data. “Samanerasikkha” was meant that the items of rules were formally written or proclaimed by the Buddha for the novices who must not violate those. If they had violated it, they will have many types of punishment. The self-development of novices along with the principle of Samanerasikkha was meant that they have to improve themselves better and better until they must not violate the rules that were legislated by the Buddha for the novices. This was called Varitasila. It is the law or rules for the Buddhist novices. Therefore, the Samanerasikkha is the best rules by the process for developing the Buddhist novices to control and improve the verbal and physical competency peacefully and beautifully within the society of novices and bhikkhus. The self-development due to the Samanerasikkha has to help and develop the verbal and physical ability of the Buddhist novices caused to avoid all of sin or bad things. first of all, they will be the beautiful manners by standing, walking, sitting or having the food in time until they will give the sermon by the respect the Buddha, Dhamma and Sangha so that they would be the clan of the peaceful bhikkhus for all time.
Article Details
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
พระโมคัลลานเถระ. (2547). คัมภีร์อภิธานวรรณนา. พระมหาสมปอง มุทิโต จัดทำการแปลและเรียบเรียง. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : บริษัทประยูรวงศ์พริ้นท์ติ้ง จำกัด.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2561). คัมภีร์วิสุทธิมรรคฉบับภาษาไทย ฉบับมหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2538). คัมภีร์วชิรพุทธิฎีกาฉบับภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาฎีกา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2533). กังขาวิตรณีอรรถกถาฉบับภาษาไทย ฉบับมหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์วิญญาณ.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2538). สารัตถทีปนีฎีกาฉบับภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาฎีกา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ.
ไทยรัฐออนไลน์. (13 มีนาคม 2561). เณรหัวร้อน! ฉุดเพื่อนว่าไม่ช่วยงานวัด คว้ามีดฟันหวิดดับ ถูกจับสึกทันที. สืบค้นเมื่อวันที่ 19 กุมพาพันธ์ 2564, จาก https://www.thairath.co.th/news/local/northeast/1191792
ไทยรัฐออนไลน์. (18 พฤษภาคม 2562). รวบตัวสามเณร เปิดกุฏิวัดค้ายาบ้า สารภาพซื้อขายกับวัยรุ่นในพื้นที่. สืบค้นเมื่อวันที่ 18 กุมภาพันธ์ 2564, จาก https://www.thairath.co.th/news/society/1570406
Mthai News. (7 กุมภาพันธ์ 2559). วิจารณ์แซด! สามเณร อวดอุตริ เปิดสำนักทรงเจ้า อ้างตัวเป็นครูบา. สืบค้นเมื่อวันที่ 18 กุมภาพันธ์ 2564, จาก https://news.mthai.com/social-news/478819.html
socialnews.teenee.com. (11 กรกฎาคม 2559). เสื่อมโครต ๆ เณรแชทเฟ๊ซ จีบสีกา บอกไม่ได้โดนตัวไม่บาป!!. สืบค้นเมื่อวันที่ 11 ตุลาคม 2564, จากแหล่งข้อมูล https://socialnews.teenee.com/penkhao/3817.
คม ชัด ลึก. (17 ตุลาคม 2555). จับ! 7 พระ-สามเณรเที่ยวผับ-จัดปาร์ตี้ยา. สืบค้นเมื่อวันที่ 12 เมษายน 2561, จาก http://www.komchadluek.net/news/crime/142557
Mthai News. (17 กรกฎาคม 2555). ว่อนเน็ต รูปภาพสามเณรเล่นเกม. สืบค้นเมื่อวันที่ 12 เมษายน 2561, จาก https://news.mthai.com/general-news/177460.html