A Comparative Study of the Brahma Based on the Belief of Theravada Buddhism and Brahmanism-Hinduism in Thai Society

Main Article Content

PhraThepkamol Worarith
Phramaha Maghavin Purisuttamo

Abstract

This research articles to comparatively study of the Brahma based on the belief of Theravada Buddhism and Brahmanism-Hinduism in Thai Society. This study is of documentary's research, by collecting information from scriptures and the related researches both Theravada Buddhism and Brahmanism-Hinduism. The results of this study were as follows: Brahma in both Theravada and Brahmanism-Hinduism has the similar points, i.e., they are divine being, experiencing happiness in the divine abode, living in the divine world, having super power, and bodily radian, but they are have different point, i.e., Brahma in Brahmanism-Hinduism is the great Divine being, the divinity of kindness, the creator all thing in the world, has only one, originated by himself without the first cause, is the originating of the Vedas predestining the fate of man, and is one of TrimuratI and everlasting. Brahma in Theravada is one kind of deity that has no sensual feeling, living in the divine world, is one kind of being that has more virtue, originating from human who occupied the jhana, once the lifespan in the divine world was finished, the Brahamas will come to the Wheel of Rebirth again. In Thai society, Brahma in Theravada Buddhism is explained in the context of the purity, Brahma as clairvoyant, virtues and great, the benefactor father and mother are compared with Brahma because of having Divine States as the virtue, whereas Brahmas in Brahmanism-Hinduism is respected as the Supreme Being that protects and bestows the fortune to ones who pay respect to him.

Article Details

Section
Research Articles

References

จันทร์ศิริ แท่นมณี. (2522). พระพรหมในวรรณคดีบาลีและสันสกฤต. วิทยานิพนธ์อักษร

ศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เทวทัตต์ ปัตตะไนก์. (2562). เทพปกรณัมอินเดีย. แปลโดย ปัณณวิชญ์ ผสมทรัพย์. กรุงเทพมหานคร: ยิปซี.

ธนู แก้วโอภาส. (2542). ศาสนาโลก. กรุงเทพมหานคร: สุขภาพใจ.

นิตย์ จารุศร. (2547). สารธรรม. กรุงเทพมหานคร: เหรียญบุญการพิมพ์.

ปรีดา ปัญญาจันทร์. (2559). พระพรหม. กรุงเทพมหานคร: ทองเกษม.

พระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2545). ศาสนากับสังคมไทย. กรุงเทพมหานคร: สหธรรมิก.

พระพานิช ญาณชีโว. (2539). ไตรภูมิพระร่วง. กรุงเทพมหานคร: ตรงหัว.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2555). เหนือสามัญวิสัย. กรุงเทพมหานคร: ไพลิน.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2545). เรื่องเหนือสามัญวิสัย อิทธิปาฏิหาริย์ เทวดา. กรุงเทพมหานคร: สหธรรมิก.

พระมหาพุทธรักษ์ สุกิตฺยานนฺโท (ปราบนอก). (2540). ศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องพรหมในคัมภีร์อุปนิษัทและคัมภีร์พระสุตตันตปิฎก. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาสันสกฤต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

มหาสม พ่วงภักดี. (2509). ตำนานมหาเทพ. กรุงเทพมหานคร: ลูก ส.ธรรมภักดี.

มาลัย จุฑารัตน์. (2562). กำเนิดเทวดา. กรุงเทพมหานคร: สถาพรบุ๊คส์.

ศานติ ภักดีคำ. (2556). พระพรหม. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์.

ศุภชัย ศรีศิริรุ่ง. (2551). ศึกษาวิเคราะห์พรหมในพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์ศาสน

ศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

สาริกา หาญพานิชย์. (2556). ศึกษาวิเคราะห์พรหมในศาสนาพราหมณ์ตามทัศนะพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

เสถียรโกเศศ. (2545). ไตรภูมิพระร่วง พระราชนิพนธ์ในพญาลิไทย. กรุงเทพมหานคร: องค์การค้าของคุรุสภา.

หลวงวิศาลดรุณกร. (2563). คัมภีร์โหราศาสตร์ไทยมาตรฐาน. กรุงเทพมหานคร: ศรีปัญญา.

อติเทพ เทวินทร์. (2557). ตำนานเทพตะวันออก. กรุงเทพมหานคร: นานมีบุ๊คส์.

อติเทพ เทวินทร์. (2554). เทพแห่งการสร้างสรรค์. กรุงเทพมหานคร: สยามคเณศ.

องค์การศาสนาพราหมณ์-ฮินดู. (2519). หลักธรรมในศาสนาพราหมณ์-ฮินดู ฉบับขององค์การศาสนาพราหมณ์-ฮินดู. กรุงเทพมหานคร: กรมการศาสนา กระทรวงศึกษาธิการ.

C.R. Laman. (1947). A Sanskrit Reader. Massachusetts: Harvard University.