An Analytical Study of Propagating the Teaching of Thai Buddhist Monk Affecting the Dhamma-Vinaya (Doctrine and Discipline): A Case Study of Phra Kukrit Soṭthiphalo
Main Article Content
Abstract
This research has three objectives: 1) to study the propagation of teachings of the Buddha as described in Tipiṭaka, 2) to study the propagation of the teachings of Phra Kukrit Soṭthiphalo that affects Dhamma-Vinaya, and 3) to analyze the propagation of teachings of Phra Kukrit Soṭthiphalo that affects Dhamma-Vinaya.
According to the research, it is found that the Buddha had a variety of methods to teach although essentially based on one principle. He would adjust his teaching to match the persons in accordance to their particular learning ability; the language used was also cordial and polite, free of abrasive and cynical remarks.
Phra Kukrit Soṭthiphalo’s propagation is analyzed in eight aspects of the teachings: “three in Vinaya Piṭaka”, covering 1) the recitation of the 150 rules of Bhikkhu Pāṭimokhas, 2) Bhikkhu eating only one meal, and 3) the ordination of women as Bhikkhunis, “two of Suttanta Piṭaka”, covering 1) the organic or mental faculties of near-death persons turning strong, and 2) the exposition of Magga, Phala, and the destination of the dead, and “two of Abhidhamma Piṭaka”, covering Abhidhamma as disciples’ words and 2) the state of Nibbāna, and lastly one aspect of Aṭṭhakathā, the dismiss of commentaries as expounded by disciples.
According to the analysis, it is found that for the three aspects of Vinaya 1) Bhikkhus have to recite 227 rules of Bhikkhu Pāṭimokhas, 2) Bhikkhus can eat any time from dawn till noon, except Bhukkhus observing one-sessioner’s practice, and 3) Women could not be ordained as Bhukkhunīs; for the two aspects of Suttanta Piṭaka, 1) No Buddha’s words is found to refer to the organic or mental faculties of near-death persons turning strong and 2) the exposition of Magga, Phala, and destination of the dead person is an act of falsely claiming supernormal ability, for the two aspects of Abhidhamma Piṭaka 1) Abhidhamma is the Buddha’s words, and 2) Anupādisesa-nibbāna is the cessation of 5 aggregates, and for one aspect of the commentaries, they are the exposition of the Buddha’s words.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2560). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2540). พระพุทธศาสนาในอาเซีย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ธรรมสภา.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2556). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2556). กรณีธรรมกาย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2556). พุทธวิธีในการสอน. พิมพ์ครั้งที่ 18. กรุงเทพมหานคร: บริษัทพิมพ์สวยจำกัด.
จักขุมา ผัสสะ. (2560). พุทธวจน คืออะไร ทำไมต้องพุทธวจน. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=lEzttpH6N3E.
ชวนกันฟังพุทธวจน Do Not Be The Last Man. (2564). ชีวประวัติพระอาจารย์คึกฤทธิ์ โสตฺถิผโล วัดนาป่าพง l พุทธวจน. สืบค้นเมื่อ วันที่ 5 ตุลาคม 2564 จากhttps://www.youtube.com/watch?v=kajKaBaznVk.
บ้านบุหลัน BN: 698. (2560). ที่มาของหนังสือพุทฺธวจน-ปิฎก. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=MoBa5Q0UbZ0.
พุทธวจน คําสอนจากพระโอษฐ์. (2561). พุทธวจน บรรยายธรรม ณ สาวิกาสิกขาลัย วันที่ 26 ก.ค. 2552. สืบค้นข้อมูลเมื่อ วันที่ 26 มีนาคม 2561 จาก https://www.youtube.com/watch?v=02Rf2rzujBY&feature=youtu.be
พุทธวจนทีวี. (2564). การได้ฟังธรรมก่อนทำกาละ. สืบค้นเมื่อ วันที่ 7 กุมภาพันธ์ 2564 จาก https://www.youtube.com/watch?v=VbM5CYQQBac
พุทธวจนบล็อก. (2564). ประวัติพระอาจารย์คึกฤทธิ์ โสตฺถิผโล. สืบค้นเมื่อ วันที่ 29 กันยายน 2564จาก http://buddhawatjana.blogspot.com/p/blog-page_12.html.
รัตนะ 5 พุทธวจน. (2560). สกทาคามี เกิดเป็นเทวดาคราวเดียว. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=IhR5IP-qKrw
ศากยบุตร โอรสอันเกิดโดยธรรม. (2564). พุทธวจน-เหตุผลว่าทำไมต้องฟังแต่คำตถาคตเท่านั้น. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=e3scM8flbKQ.
สมาชิกหมายเลข 6866816. (2565). เผยหลักฐาน ! ที่แท้..สมมุติภิกขุคึกฤทธิ์ไม่ได้บวชวัดบุญญาวาส แต่กลับประกาศว่าบวชที่วัดนั้น. สืบค้นเมื่อ วันที่ 6 เมษายน 2565 จาก https://pantip.com/topic/41272097
ariya yano. (2560). โดน!!!!!! พระเรียน นักธรรม-บาลี ปริญญา วิจารณ์กถาพระคึกฤทธิ์.
สืบค้นเมื่อวันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=PDAXItCQD5o
Buddhakoss. (2561). อภิธรรม. สืบค้นเมื่อ วันที่ 5 สิงหาคม 2561 จาก https://www.youtube.com/watch?v=s38MHLcVGI8
Buddhawajana Bn.312 Fanta Chaleeporn. (2561). ภิกขุณีมีได้หรือไม่. สืบค้นเมื่อ วันที่ 8 สิงหาคม 2561 จาก https://www.youtube.com/watch?v=OalVURlTayo&list=PLec7p2FnU 5r8EAbg37pJdRj0o5PgSq
Buddhawajana F. (2563). พุทธวจน faq โทษของการแต่งคำของพระพุทธเจ้าขึ้นใหม่คือ
นรกหนึ่งกัป. สืบค้นเมื่อวันที่ 31 ธันวาคม 2563 จาก https://www.youtube.com/watch?v=QR2RkIxHUMA
Buddhawajana F. (2564). พุทธวจน faq พระภิกษุฉันอาหารวันละกี่มื้อ. สืบค้นเมื่อ วันที่ 22 มกราคม 2564 จาก https://www.youtube.com/watch?v=oVP-SgeX-oE
Buddhawajana F. (2561). พุทธวจน faq ภิกษุณี มีในพุทธวจน หรือไม่_1. สืบค้นเมื่อ วันที่ 15 ธันวาคม 2561 จาก https://www.youtube.com/watch?v=1tIkeLmyjp8
DNNTHAILAND. (2561). 1-4-56 ตรงไปตรงมา. สืบค้นเมื่อ วันที่ 13 ตุลาคม 2561 จาก https://www.youtube.com/watch?v=QjrmEhMVON4
Jaima Mama. (2560). คึกพุทธวจนปิฎก. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=zpP-r50n97E
Nanaly Chana. (2560). โซดาบัน จิบเหล้า. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=RbkjuL6gJIk
nirdukkha. (2561). พระอาจารย์คึกฤทธิ์ โสตฺถิผโล_สนทนาธรรม ณ บ้านสุขพันธ์โพธาราม จ.ราชบุรี วันที่ 9 พ.ย. 60 HD 1080p. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กรกฎาคม 2561 จาก https://www.youtube.com/watch?v=scsjh5Zdf9k
Rattanan Rodthong. (2560). ศพที่ได้ฟังพุทธวจนก่อนตายจะมีสีขมิ้นและไม่เหม็นและเน่าเปื่อยเป็นลักษณะกายภาพของศพที่ละสังโยชน์ 5 ได้. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=rz7L3HF7oII
Rosesirin Media. (2564). #Buddhawajana 14 พุทธวจน เจาะลึกเรื่องพระอรหันต์ เรื่องสัตตานัง. สืบค้นเมื่อ วันที่ 19 กรกฎาคม 2564 จาก https://www.youtube.com/watch?v=T6wqrQAMkDQ
Rosesirin Media. (2564). #Buddhawajana 15 สัตตานัง นิพพาน สังขตะ อสังขตะ ขันธ์ 5. สืบค้นเมื่อ วันที่ 15 กรกฎาคม 2564 จาก https://www.youtube.com/watch?v=_QuAA5aBVCQ
Sodaban Buddhist. (2556). ความเข้าใจผิดและความยึดมั่นใน “อรรถกถา”. สืบค้นข้อมูลเมื่อ วันที่ 9 พฤศจิกายน 2556 จาก https://www.youtube.com/watch?v=3isd_WcBOqQ.
Thai PBS News. (2560). เจ้าอาวาสวัดนาป่าพง ชี้แจงกรณีลดศีลเหลือ 150 ข้อ. สืบค้นเมื่อ วันที่ 24 กันยายน 2560 จาก https://www.youtube.com/watch?v=F_uw7bhs40E
Uncle Moo Buddhawajana. (2561). อรรถกถา-เหตุผิดเพี้ยนของคำสอนศาสดา. สืบค้นเมื่อ วันที่ 8 สิงหาคม 2561 จาก https://www.youtube.com/watch?v=N-YwNKUXV-k