Buddhist Principles that Results in Longevity and Short Life Span in Anayussasutta

Main Article Content

Phra Tanakit Khemthammo Khemathammo
Phramaha Yutthana Narajettho
Phramaha Surasak Paccantaseno
Supaphan Permpoon
Phra Methawinairos

Abstract

In this thesis with three objectives; there were (1) to study the structure and the essential content of the Anāyussā Sutta, (2) to study the principle appearing in Anāyussā Sutta, and (3) to analyze Buddhist principles leading to long and short life expectancy in Anāyussā Sutta. The result of the study found that


1) Anāyussā Sutta has the structure in Suttanta Tipiṭaka Volumm 22 and Volumm 14, Aṅguttaranikāya, Pañcakanipāta Tatiyapaṇṇāsaka, Gilānavagga 3, the Sutta 5 and 6, page 205 – 206 (Thai version). It is classified into 2 Suttas; Paṭhama-Anāyussā Sutta and Tutiya-Anāyussā Sutta.


2) The importance of principle in Anāyussā Sutta is divided into 2 suttas, namely, the Paṭhama-Anāyussā Sutta: the five prinples leading to short life; 1) not do what is benifical condition, 2) not be moderate even as to things suitable and favourable, 3) not eat food which is easy to digest, 4) not behave oneself properly, and 5) not practice sexual abstinence. In Tutiya-Anāyussā Sutta, the first 3 principles are the same as Paṭhama-Anāyussā Sutta, and the last 2 principles; 6) not be morally upright, and 7) to have bad friends, opposite of longevity.


3) Analyze the principles that cause the longevity and shortevity in in Anāyussā Sutta found that it is divided into 2 suttas, namely, 1) Paṭhama-Anāyussā Sutta: the prinples leading to long life; (1) to do what is benefical condition, (2) to be moderate even as to things suitable and favourable, (3) to eat food which is easy to digest, (4) to behave oneself properly, and (5) to practice sexual abstinence. In Tutiya-Anāyussā Sutta, the first 3 principles are the same as Paṭhama-Anāyussā Sutta, and the last 2 principles; (6) to be morally upright, and (7) to have good friends, short-lived opposite.

Article Details

Section
Research Articles

References

ดร.นายแพทย์พรเทพ ศิริวนารังสรรค์ (อธิบดีกรมอานามัย). (2557). เคล็ดลับอายุยืน 100 ปี ชีวีมีสุข. พิมพ์ครั้งที่ 2 กรุงเทพมหานคร: สำนักงานกิจการโรงพิมพ์องค์การสงเคราะห์ทหารผ่านศึก.

ดร.นายแพทย์อุทัย สุดสุข. (2554). สาธารณสุขในพระไตรปิฎก บูรณาการสู่สุขภาพดี ชีวิมีสุข. พิมพ์ครั้งที่ 2. นนทบุรี: เทพประทานการพิมพ์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2534). พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถา แปล ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2559). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 34. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์พระพุทธศาสนาธรรมสภา.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2554). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 16. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

พระพุทธโฆสเถระ. (2554). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. แปลและเรียบเรียงโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพมหานคร: บริษัทธนาเพรส จำกัด.

พระมหาบุญแสง ปุญฺญสโม (จิตรีเหิม). (2560).“แนวทางการประพฤติพรหมจรรย์เพื่อส่งเสริมจริยธรรมในสังคมไทย”. ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

แม่ชีนันทนัช อัศดรศักดิ์. (2560). “ศึกษาอายุสสธรรม 5 ในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา”. สารนิพนธ์พุทธศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาวิปัสสนาภาวนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สมิต อาชวนิจกุล. (2535). การพัฒนาตนเองสำหรับผู้ที่ีมุ่งหวังความสำเร็จในการงาน และชีวิตอย่างต่อเนื่อง. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ดอกหญ้า.