A STUDY OF BUDDHIST PRINCIPLES IN GELAÑÑA SUTTA
Main Article Content
Abstract
The objectives of this article are 1) to study the structure and essence of the gelañña sutta
2) to study the dharma principles that appear in the gelañña sutta
3) to study the value of the principles that appear in gelañña sutta. This research is qualitative research. The results showed that
The appears in the 18th volume of the Tripitaka on Sickness. In the first formula the gelañña sutta Buddha taught to be conscious all the time. when suffering in the second clear formula The Buddha taught to be conscious all the time. when there is suffering while touching
Dharma principles in practice When sick, physically and mentally Carelessness, suppression of feelings, suppression of touch, Atapi sampajano stamina, the five hindrances, the Buddha taught to be mindful and persevering at all times. to have carelessness When suffering arises, the contact clearly knows that suffering arises, the five hindrances arise, and impermanence is seen. There is an improvement factor do not hold on to
The value of the dharma principles that appear in the gelañña sutta is the value of suppressing suffering The value of freeing from suffering The value of life development to live in the present The value of enlightenment When he is conscious and comprehensible, he knows feeling clearly, eliminating covetousness (defilements), contemplating the Dharma in the Dharma, respectively.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
แม่ชีกนกวรรณ ปรีดิ์เปรม. (2562). การรักษาผู้ป่วยโรคซึมเศร้าตามแนวพุทธจิตวิทยา. พระนครศรีอยุธยา: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
จงลักษณ์ เผือกผิววงศ์. (2560). การประยุกต์ใช้สติในการดำเนินชีวิตประจำวัน. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสันติศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
จุฑามาศ วารีแสงทิพย์. (2561). การทำสมาธิรักษาโรคความดันโลหิตสูง. กรุงเทพมหานคร : อักขระการพิมพ์.
จุฑามาศ แสงทองดี. (2562). พุทธศาสนากับการเยียวยาทางจิตใจของผู้ป่วยมะเร็งระยะสุดท้าย. พระนครศรีอยุธยา: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ใจเพชร กล้าจน (หมอเขียว). (2553). ความเจ็บป่วยกับการดูแลสุขภาพแนวเศรษฐกิจพอเพียงตามหลักแพทย์ทางเลือกวิถีพุทธวิถีพุทธของศูนย์เรียนรู้สุขภาพพึ่งตนตามแนวเศรษฐกิจพอเพียง สวนป่านาบุญอำเภอดอนตาล จังหวัดมุกดาหาร. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพัฒนบูรณาการศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี.
ชนิกา ภูวดิษยคุณ. (2554) การประยุกต์หลักธรรมเพื่อการบริหารความเครียดในองค์กร. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาชีวิตและความตาย. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ทัศนีย์ สิรินพมณี. (2563). วิธีการรักษาผู้ป่วยตามแนวพุทธจิตวิทยา. พระนครศรีอยุธยา: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระบัณฑิต อุสฺสโภ (เพชรเล็ก). (2561). ศึกษาหลักธรรมและการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในปฐมเคลัญญสูตร. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวิปัสสนาภาวนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สมชาย บุญสุ่น. (2562). พุทธจิตวิทยาการควบคุมตนเอง. พระนครศรีอยุธยา : โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สุพรภรณ์ กันยะดิ๊บ. (2560). หลักพุทธธรรมกับการสร้างเสริมสุขภาพของผู้สูงอายุ. วิทยานิพนธ์สาธารณสุขศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการการสร้างเสริมสุขภาพ. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.