A Comparative Study of Religious Beliefs about the Afterlife of the Traditions of Lao and Khmer Groups in Prachinburi Province

Main Article Content

Phrakhrupalad Wanlop VaJiravaṃso (Detchphew)
Kit Sriya-ad
Praves Intongpan

Abstract

This article aimed to compare of religious beliefs about the afterlife of the Traditions of Lao and Khmer Groups in Prachinburi Province. This research is a qualitative study by studying and collecting data from the Tripitaka related research academic papers and interview target audiences. The research results were found as follows. The initial belief in faith encourages people to come up with ideas to ensure their beliefs. Therefore, there are the criterion of the afterlife, they must have  sacred ceremonies to support those who went to the next world to live. Especially the beliefs of Lao and Khmer Groups. Merit-traditions is relating to the afterlife of Lao and Khmer Groups.


There are 2 forms of similar ceremonies: the first form is the preparation of alms to offer to the monks and then dedicating the consequence of merit to the deceased relatives according to Buddhist beliefs. The second form is to make offerings to worship various spirits by the motto that ghosts will be able to come and grab those objects back to the city of jinn (Hungry Ghosts). As for the different implications, it depends on the format of the ceremony depending on the locality. The merits of the two traditions indicate that the cultures of these two groups are similar.


This ritual was done for 1) for dedicating merits to the deceased 2) for paying gratitude to the benefactors 3) for by believing that the deceased would gain merit and be happy in peace. All believe in the same direction. It is to dedicate the results to the deceased as an important principle.

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

จันทร์ ไพจิตร. (2520). ประมวลพิธีมงคลไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช.

ทองคำ อ่อนมะสีสอน. (2535). วัดจะนานุกรมพาสาลาว. เวียงจันทน์: โรงพิมพ์เวียงจันทน์.

แปลก สนธิรักษ์. (2520). พิธีกรรมและประเพณีไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช.

พระประวิทย์ วิสุทฺโธ (ปานทอง). (2548). ศึกษาวิเคราะห์เรื่องเปรตในคัมภีร์ของพระพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช) ราชบัณฑิต. (2554). ชาดกในธรรมบท. กรุงเทพมหานคร, เลี่ยงเชียง.

พระมหาสุพจน์ คำน้อย. (2547). การศึกษาวิเคราะห์คำสอนเรื่องการอุทิศส่วนบุญในพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย:มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

พระอธิการช่วง ฐิตโสภโณ (ตั้งอยู่). (2554). ศึกษาคติทางพระพุทธศาสนาที่ปรากฏในประเพณีสารทเดือนสิบ (แซนโฎนตา) ของจังหวัดสุรินทร์. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2557). อรรถกถาพระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ยโสธารา ศิริภาประภากร. (2561). ประเพณีแซนโฎนตา: วัฒนธรรมประเพณีของชาวไทยเชื้อสายเขมร จังหวัดสุรินทร์. วารสารหาดใหญ่วิชาการ. 16 (2) ก.ค. - ธ.ค., 237 – 249.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2539). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพมหานคร: อักษรเจริญทัศน์.

สมใจ ศรีหล้า. (2550). กลุ่มชาติพันธุ์ข่า-บรู : การสร้างและการปรับเปลี่ยนอัตลักษณ์. วารสารสังคมลุ่มน้ำโขง. 1 (1) มกราคม-มีนาคม, 98.

ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน). (2564). กลุ่มชาติพันธ์ลาวอีสาน. (ออนไลน์), แหล่งที่มา: https://www.sac.or.th/databases/ethnic-groups/ethnicGroups/62.

ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน). (2564). กลุ่มชาติพันธุ์เขมรลือ. (ออนไลน์), แหล่งที่มา: https://www.sac.or.th/databases/ethnic-groups/ethnicGroups/160.

อนันตศักดิ์ พลแก้วเกษ. (2565). บุญข้าวสาก บุญข้าวประดับดิน: การสร้างความสัมพันธ์ในเครือญาติ ของคนอีสาน. วารสารวิชาการธรรมทรรศน์. 22(1) มกราคม-มีนาคม, 195-208.

อุดม บัวศรี. (2549). วัฒนธรรมอีสาน. ขอนแก่น: โรงพิมพ์คลังนานาวิทยา.