A Comparative Study of the Religious Lifestyle in Buddhist Society and Muslim Society: A Case Study of Ban Khlong Bangtakhian Community, Bangchalong Subdistrict, Bangphli District, Samutprakarn Province

Main Article Content

Phrakrupalad Phanuwat Vaddhadhammo (Ploisup)
Phramaha Mongkholkan Ṭhitadhammo

Abstract

This article aimed to study 1) to study the way of religious life in Buddhist Society of Ban Khlong Bang-Takhian Community, Bangchalong Subdistrict, Bangphli District, Samutprakarn Province, 2) to study the way of the religious life in Muslim Society in Ban Khlong Bang-Takhian Community, Bangchalong Subdistrict, Bangphli District, Samutprakarn Province, 3) to compare the way of religious life in Buddhist and Muslim Society of Ban Khlong Bang-Takhian Community, Bangchalong Subdistrict, Bangphli District, Samutprakarn Province.


This research is a qualitative study by studying and collecting data from religious scriptures related to research papers and interviewing the target audiences.


The research results were found as follows.


The way of practice in Buddhism is related to morals, customs, and religious teachings as the religious founders proclaimed that whether what they should behave or so what not.


The religious provisions that they were allowed to practice as virtuous virtues, etc., and religious prohibition such as the five precepts, etc., and various evil deeds were arising from physical, verbal, and mental actions.


            For Religious practices in Islam are to act according to 3 areas of principles: 1) Faith Principle 2) Practice Principle and 3) Moral Principles of faith in Islam. And faith in the heart that NO ONE has the power to do anything, apart from only one is Allah.


Religious way of life of the Buddhists in Ban Khlong Bang Takhian community emphasizing 3 areas of principles: 1) Completing one’s duties, knowing who you are, what role should you play? 2) Understanding other peoples’ religious practices 3) Sacrifice personal gain for the common good, for the leadership of community, they must have  the true leadership completely. Because it is necessary to do it concretely for the benefit of the public.


Religious practices according to the view of Muslims in Ban Khlong Bang Takhian community, Samut Prakan Province.  It was found that fulfilling their duties is a cause for happiness; that is, peace, cheerfulness, happiness can only occur when they follow the beliefs of the principles. Buddhists and Muslims who live in the Ban Khlong Bang Takhian community can be living a peaceful life without any conditions of religious conflict. They differ only in their religious beliefs, but they really did not violate other people’s religious practices. Therefore, knowing how to put yourself in someone else’s shoes, and they are also doing activities together, it is a cause of the connection that allows humans to understand each other’s cause and effect.

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

ธเนศ นกเพ็ชร. (2565). วิถีชีวิตใหม่ภายใต้พระพุทธศาสนา. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์. 9(1) มกราคม, 292-302.

พระสุธีรัตนบัณฑิต, พระครูโสภณพุทธศาสตร์. (2559). อัตลักษณ์ทางศาสนา: รูปแบบการสื่อความหมายเพื่อสร้างสันติภาพของประชาคมอาเซียน. สถาบันวิจัยพุทธศาสตร์: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มัรวาน สะมะอุน. (2524). คัมภีร์อัลกุรอาน ฉบับแปลภาษาไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ ส.วงศ์เสงี่ยม.

วิจิตร สมบัติบริบูรณ์. (2528). เบญจศีล–เบญจธรรม. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ชวนพิมพ์.

สุไรยา วานิ, มะรอนิง สาแลมิง. (2557). การอยู่ร่วมกันของชุมชนในสังคมพหุวัฒนธรรม กรณีศึกษา ตำบลทรายขาว อำเภอโคกโพธิ์ จังหวัดปัตตานี. วารสารการเมืองการปกครอง. 4(1) ปีที่ 4 กันยายน, 217.

สมบูรณ์ วัฒนะ และคณะ. (2564). พระพุทธศาสนากับวิถีชีวิตคนไทยในดินแดนสุวรรณภูมิ. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. 9(3) พฤษภาคม, 950-964.

อีสมาแอ กาเต๊ะ. (2560). วะสะฎียะฮฺในอิสลามกับการอยู่ร่วมกันท่ามกลางสังคมพหุวัฒนธรรมด้านความเชื่อและความคิด. วารสารวิทยาลัยอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. 9(1)มกราคม – มิถุนายน, 48.