The practice of meditation according to Phramahatherasrisaddha
Main Article Content
Abstract
This academic article, the author would like to investigate the practice of meditation of Phramahatherasrisaddha in Sukhothai period. This study found that the practice of meditation according to Phramahatherasrisaddha is consistent with the meditation practice in Buddhist scriptures such as the Tripitaka and the Visuddhimagga. Phramahatherasrisaddha showed distinct meditation way according to his ethics, namely, Metta meditation, Samatha meditation, and Vipassana meditation. Most importantly, he practiced meditation in order to attain Enlightenment as a future Buddha.
The characteristics of the teachings of Phramahatherasrisaddha contains both the elements of the town order and the forest order, both of which aim to help people and practice Dharma concurrently. At the same time, he continued to accumulate merits as the prerequisite for future enlightenment as a Buddha. This way of practice could be called "meditation in the Bodhisattava’s way because this way is to practice the perfection, Samatha meditation and Vipassana meditation are practised together.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2532). อรรถกถาภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาอฏฺกถา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2534). สมนฺตปาสาทิกา (ปฐโม ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2532). อฏฺฐสาลินี (ปฐโม ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ.
พระพุทธโฆษาจารย์. (2539). วิสุทฺธิมคฺคปกรณํ (ปฐโม ภาโค). กรุงเทพมหานคร: สำนักค้นคว้าทางวิญญาณ.
พระพุทธทัตตเถระ. (2549). อภิธัมมาวตาร. พระคันธสาราภิวงศ์ แปลและอธิบาย. กรุงเทพมหานคร: ห้างหุ้นส่วนจำกัด.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2538). อภิธมฺมตฺถสงฺคหปาลิยา สห อภิธมฺมตฺถวิภาวินีนาม อภิธมฺมตฺถสงฺคหฏีกา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
กรมศิลปากร. (2527). จารึกสมัยสุโขทัย. กรุงเทพมหานคร: กรมศิลปากร (กรมศิลปากร จัดพิมพ์เนื่องในโอกาสฉลอง 700 ปี ลายสือไทย พุทธศักราช 2526).
กรมศิลปากร. (2539). เรือพระราชพิธี. กรุงเทพมหานคร: บริษัทรุ่งศิลป์การพิมพ์.
ปรีดี พิศภูมิวิถี. (2561). สยามศึกษาในสายตาฝรั่ง. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2554). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์พระพุทธศาสนาของธรรมสภา.
ภัทรพร สิริกาญจน. (2557). พระพุทธศาสนาในประเทศไทย: เอกภาพบนความหลากหลาย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ลาลูแบร์. ซิมอน เดอ. (๒๕๔๘). จดหมายเหตุลาลูแบร์ ราชอาณาจักรสยาม. นนทบุรี: ศรีปัญญา.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมราชบัณฑิตสถาน พ.ศ.๒๕๕๔ เฉลิมพระเกียรติพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว เนื่องในโอกาสพระราชพิธีมหามงคลเฉลิมพระชนมพรรษา ๗ รอบ ๕ ธันวาคม ๒๕๕๔. กรุงเทพมหานคร: ราชบัณฑิตสถาน.
ระวี ภาวิไล. (2548). อภิธรรมสำหรับคนรุ่นใหม่. กรุงเทพมหานคร: บริษัทพิมพ์สวยจำกัด.
Kong Meng San Phor Kark See Monastery. (2016). Buddhism for Beginners. Singapore.
Nyanatiloka. (2007). Budddhist Dictionary: a manual of Buddhist Terms and Doctrines. Bangkok: O.S.Printing House.
Walpola Sri Rahula. (2009). What the Buddha taught. How Tri Foundation, Thailand.