Tilakkhana: Principles of Equality in Buddhism
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to present the concept of the Principle of Tilakkhana (the Three Characteristics of Existence) which is the principle of equality in Buddhism and to give priority to human equality. Data were taken from the documents and other related books and articles. The results of the study found that equality in Buddhism can be divided into two aspects: Natural equality called "Tilakkhana" or "Samanna-lakkhanani (Universal Characte- ristics)" as per the laws of nature. All human beings and all living creatures are equal according to samanna-lakkhanani namely Anicca (impermanence), Dukkha (suffering), Anatta (non-self). The second aspect is social equality. There are being equal, not disrespect each other, not exploiting each other, not play favorites. Practice consistently in all peoples regardless of discrimination of race, color, language, and religion. Moreover, helping each other, build relationships and have more respect for each other. This is the purpose of the Buddha's teachings for justice and equality of society.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
จำนงค์ ทองประเสริฐ. (2520). พระพุทธศาสนากับสังคมและการเมือง. กรุงเทพฯ: แพร่พิทยา.
ณรจญา ตัญจพัฒน์กุล. (2564). Marxism ตายแล้ว ? : เราจะคืนชีพใหม่ให้ ‘มาร์กซ์’ ในศตวรรษที่ 21 ได้หรือไม่?. สืบค้น 7 เมษายน 2566 จาก https://www.the101.world/re-reading-marxism-in-21-st-century/
ปนัดดา รักษาแก้ว. (2564). การสร้างความเสมอภาคในสังคม: แนวคิด หลักการ บนฐานคิดธรรมาภิบาล. วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์. 10(1), 334-342.
ปรีชา เปี่ยมพงศ์สานต์. (2531). ธัมมิกเศรษฐศาสตร์: ปรัชญาเศรษฐศาสตร์สังคมของชาวพุทธ. กรุงเทพฯ: มิตรนราการพิมพ์.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาประสพฤกษ์ จารุวาโท (รัตนยงค์). (2550). “การศึกษาเชิงวิเคราะห์แนวความคิดเรื่องการบูชาในระพุทธศาสนา”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
วิรัช ถิรพันธุ์เมธี. (2541). ดร.เอ็มเบ็ดก้าร์ รัฐบุรุษจากสลัม. กรุงเทพฯ: ดวงแก้ว.
วิรัช ถิรพันธ์เมธี. (254). พุทธปรัชญาการปกครอง. กรุงเทพฯ: ดวงแก้ว.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2564). พุทธธรรม ฉบับขยายความ. กรุงเทพฯ: ม.เอเชียอาคเนย์.
สมภาร พรมทา. (2539). ปรัชญาสังคมและการเมือง. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2528). คุณลักษณะพิเศษแห่งพระพุทธศาสนา. กรุงเทพฯ: สำนักงานเสริมสร้างเอกลักษณ์ของชาติ สำนักเลขาธิการนายกรัฐมนตรี.
Plato. (1968). The Republic of Plato. Translated with notes and an interpretive essay by Allan Bloom. New York: Basic Book. Inc
Yarnall, T. F. (2000). Engaged Buddhism: New and Improved! (?) Made in the U.S.A. of Asian Materials. Religion Department: Columbia University.