Humility Effective to the Auspiciousness and Life Accomplishments
Main Article Content
Abstract
Humans are social creatures that need to live together in groups, not living alone They have to do activities together and have to. depend on each other all the time. But human beings in those societies Are different lives, souls, and different feelings. For this reason, society sometimes causes must be depending on more chaos because of the lack of respect for each other's thoughts and actions Buddhism has laid out a form of practice that is appropriate according to the situation And social roles of various groups of people according to the 6 directions, which helps human society have good relationships with each other. It is to see the value and importance of physical, verbal, and mental expressions toward others with respect. It is considered an important foundation for the coexistence of society because it is the source of solidarity, affection, and good wishes to each other for this reason, it is very necessary for people in society to adopt the important principles of Buddhism. To Apply in society and daily life although it is not the highest dharma in Buddhism but has been regarded as the most auspicious one in the auspicious formula as the Buddha said humility. This is the highest auspicious. It is a principle that promotes the development of the human mind to a higher level. with an expression of humility toward others. This is an action that indicates a strong mental state. that can be reduced the attitude hardness which is the origin of being lifted above others with intellectual training and conduct It is to create stability in life, both physically and mentally for oneself initially and continue to create peace in society.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
คณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ. (2544). คู่มือการบริหารและการจัดการโครงการทางวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์.
ธีรพงษ์ มหาวีโร. (2555). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 11 (พ.ศ. 2555-2559). กรุงเทพฯ: เดอะบุคส์.
พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. (2556). เฉลิมพระเกียรติพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว เนื่อง ในโอกาสพระราชพิธีมหามงคลเฉลิมพระชนมพรรษา 7 รอบ 5 ธันวาคม 2554. กรุงเทพฯ: ศิริวัฒนาอินเตอร์พริ้นท์.
พระคันธสาราภิวงศ์. (2558). มงคลชีวิต 38 ประการ. กรุงเทพฯ: ประยูรสาส์นการพิมพ์.
พระธรรมโกศาจารย์. (2544). มงคลชีวิต. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.
พระภาวนาวิริยคุณ. (2551). ห้าห้องชีวิต เนรมิตนิสัย. กรุงเทพฯ: มปท.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2557). พระไตรปิฎกและอรรถกถา ฉบับมหามกุฏราชวิทยาลัย ในพระบรมราชูปถัมภ์ชุด 91. (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพฯ: มหามกุฏราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2556). พระไตรปิฎกบาลี ฉบับสยามรัฐ. (พิมพ์ครั้งที่ 7). นครปฐม: มหามกุฏราช วิทยาลัย.
สมเด็จพระสังฆราชอุฏฐายี มหาเถร (จวน อุฏฺฐายี). (2538). มงคลในพระพุทธศาสนา. กรุงเทพฯ: กิตติวรรณ.