Dhamma Pracetice base on Mahāsatipatthānasutta
Main Article Content
Abstract
The practice of Vipassana Meditation base on the Mahāsatipaṭṭhāna Sutta had been taught successively. For more than two thousand years. This moment In the later era, Phra Thamtheerarajamahamuni (Chodok Yānsitthi) established the Pong-Yup Vipassana Meditation practice in Thailand. It was a development in teaching according to the Mahāsatipaṭṭhāna Sutta. with the application of breathing principles and various postures, become a method of practice with the word “Nor”, which is the development of mindfulness according to the atipatthanas 4. Many schools of Vipassana meditation practiced, as disciples of Phra Thammathirat Mahamuni (Chodok Yanasitthi) have been launched. In the case of a disciple of a Vipassana practice school. Found that every teaching curriculum had been developed, and different practices, but still adhering to the teachings according to the MahaSatipatthāna Sutta. It had developed by applying the Pong Nor-Yub Nor to their own innovative methods.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
จำรูญ ยาสมุทร. (2552). คู่มือการปฏิบัติวิปัสสนากรรมฐานตามแนววิปัสสนาวงศ์พระอรหันต์. เชียงใหม่ : ชมรมเผยแพร่พระพุทธศาสนา.
ธนิต อยู่โพธิ์. (2548). แปลและเรียบเรียง. วิปัสสนานิยม. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
เปลื้อง ณ นคร. (2538). พจนานุกรม แปล ไทย-ไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช.
พระกอบชัย เขมจารี. (2561). วิธีการสอนวิปัสสนาภาวนา: กรณีศึกษาพระมหาปาน อานนฺโทวัดมหาพุทธ วงศา ป่าหลวง นครเวียงจันทน์ สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต คณะพุทธศาสตร์: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระครูประสาทสังวรกิจ. (2543). ธรรมะภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญาณสิทฺธิ). (2523). ความสำคัญของคำว่าหนอ. กรุงเทพมหานคร: วัดมหาธาตุ ยุวราชรังสฤษฏ์.
พระพุทธโฆสาจารย์. (2548). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2551). พุทธธรรม. กรุงเทพฯ: บริษัทสหธรรมิกจำกัด.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2547). การปฏิบัติธรรม. นครปฐม: วัดญาณเวศกวัน.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2548). พระพุทธศาสนาในเอเชีย. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.
พระพรหมโมลี (วิลาศ ญาณวโร). (2543). วิปสสนาวงศ์. กรุงเทพฯ: สํานักพิมพดอกหญา.
พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ. (2554). สมถกรรมฐานทีปนี. พิมพ์ครั้งที่ 6. กรุงเทพฯ: บริษัท วี.อินเตอร์ พริ้นต์ จำกัด.
พระโสภณมหาเถระ (มหาสี สะยาดอว์). (2549). มหาสติปัฏฐานสูตร ทางสู่พระนิพพาน. แปลโดย พระคันธสาราภิวงศ์. กรุงเทพฯ: ห้างหุ้นส่วนจำกัดไทยรายวันการพิมพ์.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2559). พระไตรปิฎกและอรรถกถาฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราช วิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาเถรสมาคม. (2558). ระเบียบมหาเถรสมาคม. กรุงเทพฯ: มหาเถรสมาคม.
ศูนย์เผยแผ่พระพุทธศาสนาแห่งชาติ. (2558). สำนักปฏิบัติธรรมตามแนวสติปัฏฐานสูตร. นนทบุรี: ปัญญฉัตรบุ๊คส์บายติ้ง จำกัด.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ. ปยุตโต.). (2564). พุทธธรรมฉบับปรับขยาย. Printed in Chaina.