An Analytical Study of the Process to Build up Sammāditthi in Brahmajāla Sutta
Main Article Content
Abstract
This research article has three objectives: 1) to analyze the structure and essence in Brahmajāla Sutta, 2) to analyze the process of creation of Sammādiṭṭhi that appears in the Tripitaka, 3) to study and analyze the process of creating Sammādiṭṭhi in Brahmajāla Sutta. This research article is a qualitative research, by studying the data in the Tripitaka, and related research papers. Using descrtptive presentation. The research found that: 1) The Brahmajāla Sutta has its structure and essence, as a result of Suppiya Brahmins uttering insults to the Triple Gems. The Lord Buddha then spoke the Brahmajāla Sutta that, the brahmins did not perceive correctly in feeling.The preconceived. lead to egotism, due to 62 things. Mandates the Ego and the World by Lust. That lead to births, worlds, lives revolving around endlessly. The monks should feel it right, not get angry or unhappy. Monks should keep pure precepts. 2) The process of creating Sammādiṭṭhi as shown in the Tripitaka had a factor from paratoghosa such as Kalyānamitta, who is an instructor advise, a consultant. And Yonisomanasikārn, that mean knowing to think intelligently, investigate the cause. Recognition process which is right view, that is, the six consciousnesses, eyes, ears, nose, tongue, body, and mind, to experience stimuli, you can see through a trick, not pleased not rude. 3) The process of creating right view in the Brahmachalala Sutta Beginning from seeing the harm from the bad sense. knowing how to avoid the false belief, that is the perception of the six senses that are not correct, seeing the importance of the precepts, that is the basis for living a good life. There are good people who give advice and point the right way. have a clever idea. A person should live by having the right senses. Choose to experience the vision that is Sammādiṭṭhi
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
นล นาคนาคา. (2555). ความพึงพอใจของนักเรียนตาบอดในประเทศไทยต่อหนังสือเสียง หนังสือภาพนูน. สืบค้น 4 มกราคม 2566 จาก https://www.doi.nrct.go.th/ListDoi/listDetail?.
พุทธทาสภิกขุ. (2549). ปฏิจจสมุปบาทจากพระโอษฐ์. กรุงเทพฯ: สุขภาพใจ.
พุทธทาสภิกขุ. (2519). โมกขธรรมประยุกต์. กรุงเทพฯ: ธรรมทานมูลนิธิ.
พระกวีวรญาณ (จำนงค์ ชุตินฺธโร). (2556). คำบรรยายพรหมชาลสูตร. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพฯ: สหธรรมิก.
พระธรรมโกศาจารย์ (พุทธทาสภิกขุ). (2525). อายตนิกธรรม (ธรรมที่เนื่องอยู่กับอายตนะ). สืบค้น 29 เมษายน 2566 จาก https://www.pagoda.or.th/buddhadasa/2525-5.html.
พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญาณสิทฺธิ). (2538). คำบรรยายเรื่องวิปัสสนากรรมฐาน เล่ม 7-8-9. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: สหธรรมิก.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2559). พระไตรปิฎกและอรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราช วิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2564). พุทธธรรมฉบับปรับขยาย. พิมพ์ครั้งที่ 57. Printed in China.
อำพล บุดดาสาร. (2563). สัมมาทิฏฐิ: มัชฌิมศึกษาเพื่อพัฒนามนุษย์ที่สมบูรณ์. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธ โฆสปริทรรศน์. 6(1), 35-50.
Novabizz. (2565). การรับรู้ (Perception) กระบวนการของการรับรู้ (Process). สืบคน 29 เมษายน 2566 จาก https://www.novabizz.com/NovaAce/Behavior/Perception.htm.