An Analytical Study of the Enlightenment in the Dhammacakkappavattana Sutta

Main Article Content

Phrakhru Khamphithammaphirak Khamphirathammo
Phramaha Yuthana Norachetto
Suthep Promlert
Prawet Inthongpan

Abstract

This research has three objectives; 1) to study the structure and essence of the Dhammachakkappavattana Sutta, 2) to study the enlightenment in the Tipiṭaka; 3) to analyze attainment in the Dhammachakkappavattana Sutta It is a qualitative research by gathering information from both documents and research related to enlightenment in the Dhammacakkappavattana Sutta then analyzed the similarities and differences Participating in group discussions and training from Buddhist scholars The results showed that.
The result of the study found that 1) the contents of the Dhammacakkappavattana Sutta had appeared in volume 19 of the Tipiṭaka (MCU Version), which was in volume 11 of the Suttanta-piṭaka Saṁyutta-nikāya – Mahā-vagga Saccasaṁyutta, and volume 4 of the Vinaya-piṭaka Mahā-vagga Khandhaka. The structure of the Dhammachakkappavattana Sutta Section on the proclamation of the Dharmachakra (1) Kamsukhallikanuyoga (2) Attakilama- thanuyoga (3) The Four Noble Truths (4) The Eightfold Noble Path (5) Nanadassana The contents were the proclamation of the wheel of the Dhamma. His Highness shows the most two things that monks do not want to eat; (1) Kāmasukhallikānuyoga: sensual indulgence, and (2) Attakilamathānuyaga: self-mortification, the Noble Eightfold Path or Majjhimapa- ṭipadā: the Middle Way which is the way should be done, Ariyasacca: the Four Noble Truths; suffering, the cause of suffering, the cessation of suffering, and the way leading to the cessation of suffering, these should be realized. 2. The enlightenment in Tipiṭaka accordance with the perspectives of Theravada Buddhism meant the practice of Dhamma til becoming the Noble One who is far from defilements. The one who practiced the Noble Eightfold Path and the Four Noble Truths can be realized the Four Noble Truths and eradicated the fetters respectively according to the power of the path, and attained the path, fruit, and Nibbāna, to accomplish the Noble One in Buddhism. 3. An analysis of enlightenment in the Dhammacakkappavattana Sutta found that the proclamation of the middle way which is not the way to Kāmasukhallikānuyoga: sensual indulgence, is the search for happiness in the five sensual pleasures and is also not the way to Attakilamathānuyaga: self-mortification, which is useless. One should be practiced the Middle Path which consists of the Noble Eightfold Path and realize the Four Noble Truths. The practice of the Middle Path is the way to leading the vision, insight, wisdom, knowledge, and light for the enlightenment of the Nibbāna.

Article Details

How to Cite
Khamphirathammo , . P. K. ., Norachetto , P. Y. ., Promlert, S. ., & Inthongpan, P. (2023). An Analytical Study of the Enlightenment in the Dhammacakkappavattana Sutta. Journal of MCU Buddhist Review, 7(2). Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/264692
Section
Research Articles

References

ณัฐญา พลเสน. (2560). การจัดการความรู้ในสถาบันการศึกษาด้วยหลักไตรสิกขา. วารสารครุศาสตร์ ปริทรรศน์, 1(1), 68.

พระมหาบุญชิต ญาณสํวโร (สุดโปรง). (2537). ศึกษาคุณสมบัติของพระอรหันต์ในพระพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหิดล.

พระมหาพงศ์ศักดิ์ ฐานิโย. (2560). การวิจัยเชิงคัมภีร์: กรณีศึกษาธัมมจักกัปปวัตนสูตร. ธรรมธาราวารสารวิชาการทางพระพุทธศาสนา. 2(1), 2.

พระมหามีนา ถาวโร (ไชยอุด). (2558). ศึกษาการบรรลุธรรมของพระวังคีสเถระ. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาสามารถ อธิจิตฺโต (มนัส). (2554). ศึกษาการบรรลุธรรมด้วยการเจริญอานาปานสติในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาอำนวย อานนฺโท (จันทร์เปล่ง). (2542). การศึกษาเรื่องการบรรลุธรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สุมานพ ศิวารัตนะ. (2560). การพัฒนาคุณภาพชีวิตด้วยไตรสิกขา. วารสารสถาบันวิชาการป้องกันประเทศ. 8(1), 40.

อำนาจ บัวศิริ. (2561). กระบวนการสร้างภาวะผู้นำด้วยหลักไตรสิกขา. วารสารครุศาสตร์ปริทรรศน์. 5(3), 31.