Status and Roles of the Royal Guardian Spirits of Nakhon Nan

Main Article Content

Phramaha Weeraphon Weerapalo (singsan)
Chamnarn Kerdchor
Thitiporn Sasom
Kochchapun Chantra

Abstract

This thesis aims 1) to study the history and importance of the Royal Guardian Spirits of Nakhon Nan, 2) to study the traditions and rituals related to the Royal Guardian Spirits of Nakhon Nan, and 3) to study the status and roles of the Royal Guardian Spirits of Nakhon Nan on the way of life of the people of Nan Province. This is a documentary research Content analysis present descriptive analytical data
The study revealed that 1) primitively Nan people believed in ‘Phi’ or animism before embracing Buddhism. The so called Phi both the good and bad ones reside everywhere. However, the most important Phis who have been highlyregarded as the royal guardian spirits, are those kinds of local guardians and ancestors. They have been regarded in highly sacredness and leading to peaceful livelihood of people. There are 14 royal guardian spirits residing over each places. 2) Regarding the traditions and rituals related to the royal guardian spirits in Nakhon Nan, there are two traditions: (1) the tradition of offering the sacrifices to the royal guardian spirits which were held in a specific cases such as in the time of diaster or turmoils in the city, and (2) the ritual of worshiping the spirits of royal guardians which were annually held. For the rituals related, they are divided into 2 rituals: (1) rituals of worshiping the spirits of those royal guardians. (2) rituals relating to Buddhist chantings performed by monks and dedicating fruits of making merits to the those spirits. 3)The status of the royal guardian spirits is uplifting from the local spirits such as the guardian spirit at Bolek, in the past was an iron lake where there were irons and later were regarded the royal guardian. For the ancestors who were regarded the royal guardian, The roles of those guardian spirits on the way of life of the people in Nan province can be devided into 3 aspects: (1) role of beingmental refuge, they are respected and held in mental refuge and safety (2)role of socialization, the beliefs and ritualsrelating to them become the remarkable points in each locals and they are believed to maintain the social order, and (3) role of preserving tradition, the beliefs and traditions in them create identity and sustain the tradition until the prese.

Article Details

How to Cite
Weerapalo (singsan), P. W. . ., Kerdchor, C. ., Thitiporn Sasom, T. S., & Chantra , K. . . (2023). Status and Roles of the Royal Guardian Spirits of Nakhon Nan. Journal of MCU Buddhist Review, 7(2). Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/266416
Section
Research Articles

References

กลุ่มคนฮักตัวเมือง. (2554). พื้นเมืองน่าน พงศาวดารเมืองน่าน ฉบับวัดพระเกิด. พิมพ์ครั้งที่ 2. น่าน: ร้านแจ๊ค ซ็อปเอ็กเพลส.

นิยม สองสีโย (ปริวรรต). (2552). พื้นเมืองน่าน ฉบับวัดพระเกิด เจ้าหนานจันต๊ะวงศ์ ใน พระพนัส ทิพพเมธี และพระอุดร ชินวังโส. พิศาลนันทเวชนุสรณ์. กรุงเทพฯ: อมรินทร์.

ปริตตา เฉลิมเผ่า. (2546). ความรุนแรงในมิติวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.).

พระเมธีธรรมาภรณ์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2533).พุทธศาสนากับปรัชญา. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริน- ติ้งกรุ๊พ จำกัด.

ภูเดช แสนสา (ปริวรรต). (2556). คร่าว กฎหมาย จารีต ตำนาน หลักฐานทางประวัติศาสตร์ล้านนา. เชียงใหม่: แม็กซ์พริ้นติ้ง.

มานิตย์ โศกค้อ และปฐม หงส์สุวรรณ. บทบาทของตำนานและพิธีกรรมเกี่ยวกับผีมเหศักดิ์ในอำเภอโขงเจียม จังหวัดอุบลราชธาน. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี, 8(1), 405.

ศรีศักดิ์ วัลลิโภดม. (2525). เจ้าที่และผีปู่ย่า: พลวัตของความรูปชาวบ้านอํานาจและตัวตนของคนท้องถิ่น.เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ศิราพร ณ ถลาง. (2549). ตํานานตัวอักษร: กลไกทางวัฒนธรรมของชาติพันธุ์ที่ไม่มีตัวอักษร. วารสารอักษรศาสตร์, 35(2), 195.

ศิราพร ณ ถลาง. (2558). อารักษ์บ้าน-อารักษ์เมืองในวัฒนธรรมชนชาติไท: พลัง และ พลวัต. รายงานการวิจัย สถาบันไทยศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏลำปาง และมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา ลำปาง. ม.ป.ท.: ม.ป.พ.

สรัสวดี อ๋องสกุล (ปริวรรต). (2539). พื้นเมืองน่าน ฉบับวัดพระเกิด. กรุงเทพฯ: อมรินทร์.

อรุณรัตน์ วิเชียรเขียว และศรีธน คำแปง (ปริวรรต). (2528). พื้นนาเมืองน่านและคาวทางเมืองน่าน ต้นฉบับวัดหัวข่วง ตำบลในเวียง อำเภอเมือง จังหวัดน่าน. เอกสารอัดสำเนา. ม.ป.ท.: ม.ป.พ.

อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2525). เจ้าที่และผีปู่ย่า: พลวัตของความรู้ชาวบ้านอำนาจและตัวตนของคนท้องถิ่น. เชียงใหม่: คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.