An Analytical Study of the Ṭhānasutta to be Used as a Tool for Living Life

Main Article Content

Phra Jamorn Kataguṇo
Suthep Promlert
Phramaha Adidej Sativaro

Abstract

This research paper has objectives: 1) to study the structure and essence of the Ṭhānasutta, 2) to study of the principles in the Ṭhānasutta, and 3) to analytical study of Ṭhānasutta. It is documentary research. Analyze and present descriptively.
The results of the study were as follow: 1. The Ṭhānasutta is the 7th sutra in Nivara- naphak Dutiyapannask, Suttanta Pitaka, volume 22, Panchakanibat, Angkuttanikaya. It is a sutra that explains the dharma that a layman or layman should contemplate on 5 things, namely Egging, Sickness, Death, Separation from loved ones, and Karma. 2. There are 4 principles that appear in the Sutras: (1) Appamāda that is earnestness, (2) Tilakkhaṇa that is the Three Characteristics (3) Satipaṭṭhāna that is the foundations of mindfulness and (4) Paṭicca-samuppāda that is the Dependent Origination. 3. An analysis of the value of the principles in the sutra bases found that considering the 5 principles in the sutra bases was always normal, inevitably produces two virtues, that is, (1) Helping to develop oneself to attain dharma a consideration for insight into the interre- lationships of various phenomena, both in suffering and causes and solutions to eliminate suffering to get out of suffering letting go and emptiness to understand the nature of the process of birth and extinction, a state called liberation arises, reach the ultimate goal, Nirvana. (2) It is a support in life that we always consider the realities of life resulting in virtues: 1) to understand the reality of life, 2) to remind us not to be careless, and 3) to be a tool or device for self-teaching in living, create prosperity in life. Such principles are aimed at eliminating and relieving the dullness of youth. Absence of sickness in life the dullness of lust, satisfaction, love, and liking can change the behavior of people at the lay level to practice honesty in body, speech, and mind, as for the noble person level, can be practiced to eventually reach the path, results, and nirvana.

Article Details

Section
Research Articles

References

จิตราพันธ์ รักษาขันธ์. (2558). ศึกษาเปรียบเทียบเรื่องตัณหาในพระพุทธศาสนากับคริสต์ศาสนา. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูสุตจินดาภรณ์ (ยงยุทธ ญาณสมฺปนฺโน). (2561). การศึกษาแนวทางการประยุกต์ใช้หลักไตรลักษณ์เพื่อบรรเทาทุกข์ของคนในสังคมปัจจุบัน. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระเจนฑ์จันทร์ จนฺทปญฺโญ (แสงคำ). (2560). ศึกษาวิเคราะห์วิธีการดับทุกข์ตามแนวทางพระพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราช วิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์ (ชำระ-เพิ่มเติม ช่วงที่ 1). พิมพ์ครั้งที่ 12. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2546). พุทธธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พุทธทาสภิกขุ. (2535). คู่มือมนุษย์ฉบับสมบูรณ์. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ: ธรรมสภาจัดพิมพ์เผยแพร่.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2556). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาอรรถกถา. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

แม่ชีภคพร ธรรมญาณี. (2555). ศึกษาแนวทางการใช้หลักอภิณหปัจจเวกขณ์ในการฝึกจิตผู้สูงวัย. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.