An Analysis of Benefits which One should get from Wealth in Pattakamma Sutta

Main Article Content

Supatra Indana
Phra Debvajracarya
Phramaha Adidej Sativaro
Athithep Phatha

Abstract

This Article aimed to study (1) to study the background and essence of Pattakamma Sutta (2) to study the principles in Pattakamma Sutta. 3) to analyze the wealth gained through work in Pattakamma Sutta.the sample was Documentary Research The research results were found as follows;


The results of the research were: 1) 1) The structure of Pattakamma Sutta appears in the structure of the Tripitaka, volume 21, the Suttanta pitaka. The Aṅguttaranikaya, “Collection of Numerical Discourses” Catukkaninibata topics of the Dhamma classified into groups of four, Dutiyapannask Pattakammavaga, the 2nd Sutra of the paragraph is a rarity in the world. 4. Complete in virtues conducive to benefits in the future. 4. Live in the noble karma. 4. Died, heaven is the place to go. 2) (1) Worldly dharmas are rare 4. They are only requests (2) utilitarian dharmas 4. They are made ready to be endowed with faith, morality, generosity, wisdom when they exist. The Ariyadhamma clearly knows the defilements, resulting in acts with composure. Do not violate all 10 unwholesome course of action 3) (1) Faith towards the Triple Gems by believing that it is caused by action. (2) Morality: restraining body, speech, and mind without violating the 10 unwholesome actions (3) Generosity: material sacrifice to reduce stinginess Self-sacrifice for the purification of defilements (4) Wisdom is the knowledge of the five hindrances in order to reduce, alleviate defilements, and virtues conducive to benefits in the future. have a positive effect upon death.

Article Details

How to Cite
Indana, S. ., พระเทพวัชราจารย์, สติวโร พ., & Phatha , A. (2023). An Analysis of Benefits which One should get from Wealth in Pattakamma Sutta. Journal of MCU Buddhist Review, 7(3). Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/267304
Section
Research Articles

References

คณาจารย์มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2559). หนังสือพระสุตตันตปิฎก. พิมพ์ครั้งที่ 2. พระนครศรีอยุธยา: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูสมุห์นพดล ปิยธมฺโม (เขาแก้ว). (2561). การประยุกต์ใช้สมชีวิธรรมกับการครองเรือนในสังคมไทยปัจจุบัน. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระชัยพร จนฺทวํโส (จันทวงษ์). (2555). ศึกษาศรัทธาในการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา ตามแนวสติปัฏฐาน 4. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระเทพเวที (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2532). การศึกษาที่สากลบนฐานแห่งภูมิปัญญาไทย. กรุงเทพฯ: อัมรินทร์ พริ้นติ้ง.

พระเทพเวที (ป.อ.ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสตร์. พิมพ์ครั้งที่ 7. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัยธรรมปิฎก.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). (2550). ศัพท์วิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์เลี่ยงเชียง.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). (2551). พจนานุกรมเพื่อการศึกษาพุทธศาสน์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: ธรรมสภาและสถาบันบันลือธรรม.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2544). ธรรมนูญชีวิต. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2559). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 34. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์พระพุทธศาสนาของธรรมสภา.

พระพุทธโฆสเถระ. (2555). คัมภีร์วิสุทธิมรรคภาษาไทย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหากันตินันท์ เฮงสกุล. (2564). เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการบริหารการศึกษา. วารสารนวัตกรรมการจัดการศึกษาและการวิจัย. 3(1), 1-10.

พระมหาสมศักดิ์ ทนฺตจิตฺโต (แสงงาม). (2565). ศึกษาเปรียบเทียบความต้องการขั้นพื้นฐานในปัตตกัมมสูตรกับทฤษฎีลำดับขั้นความต้องการของมาสโลว์. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระวุฒิไกร สิริสาโร (ตาไธสง). (2561). ศึกษาประโยชน์ 3 ที่มีผลต่อการเจริญวิปัสสนาภาวนา. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวิปัสสนาภาวนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ยุวดี เสือใหญ่. (2556). การศึกษาดนตรีประกอบพิธีสรรเสริญองค์คริชณะในชีวิตประจำวันของสภาคมนานาชาติเพื่อคริชณะจิตสำนึก กรุงเทพฯ. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

โสภณ ขำทัพ. (2560). สัมปรายิกัตถะ: พุทธธรรมเพื่อการดำเนินชีวิตที่ดีตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง. วารสารวิจัยและพัฒนา วไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. 12(1), 191-203.

Harari, Y. N. (2018). Money. First edition. London: Vintage.