An Analysis of the Elements of Being Noble One in Vatthūpama Sutta

Main Article Content

Phrakhrupawwanateerawarakun (Thammachad)
Phra Debvajracarya
Phramaha Adidej Sativaro
Athithep Phatha

Abstract

This Article aimed to 1) study the structure and essence of Vatthūpama Sutta. 2) study the factor of virtue of Being Noble One in Vatthūpama Sutta. 3) analyze the value of virtue factor to attainment of Being Noble One in Vatthūpama Sutta. It is a documentary research. that the researcher has studied and researched from sources such as Tipitaka, commentaries, books and thesis. Analyze data and present descriptive research results.
The research results were found as follows: 1) the process of physical, physical, verbal refining in the life of the layman. It is a shield to prevent yourself from violating the 10 unwholesome actions or not tainting your mind by violating the precepts. And the virtue of enlightenment is the Being Noble One of the monks in the material sutra. There are 16 types of defilements. It is an obstacle to development that leads to enlightenment. Therefore, one has to let go of defilements in body, speech and mind in order to attain nirvana. 2) Value of virtue and defilements in meditation. It can be concluded that the state of meditation can be classified into 4 categories:1)reaching a high level of concentration 2) Lanivana 3)Eliminating defilements, knowing that what arises from introspection is “The Threefold Knowledge means knowledge that will eliminate ignorance until attainment in the end. and 3) self-worth when leading you to develop into the current Being Noble One. Summarize that Kindness Civilizer is known as the character of Suphavimokkha. The Compassion Civilizer is known as the character of the sphere of infinity of space. The Sympathetic Joy Civilizer is known as the character of the sphere of infinity of consciousness. The Equanimity Civilizer is known as the character of the sphere of nothingness. The Four Boundless Sublime States of Mind Civilizer is an Appamaññā in every respect, able to be the one who completes all the good morals.

Article Details

Section
Research Articles

References

ไทยออนทัวร์. (27 กุมภาพันธ์ 2563). แม่น้ำคงคา (Ganges River) เมืองพาราณสี ประเทศอินเดีย. สืบค้น 29 สิงหาคม 2566 จาก https://thaiontours.com/india/ganges-river-india.

นะโมพุทธายะ. (11 กันยายน 2558). เจริญพรหมวิหาร 4 ควบคุมอำนาจกสิณ. สืบค้น 29 สิงหาคม 2566 จาก https://palungjit.org/threads/เจริญพรหมวิหาร4-ควบคุมอำนาจกสิณ.554954/.

พระติปิฎกจูฬาภยเถระ. (2559). คัมภีร์มิลินทปัญหาภาษาไทย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต) (2559). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 34. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์พระพุทธศาสนาของธรรมสภา.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต) (2559). พจนานุกรรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์, พิมพ์ครั้งที่ 27. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพุทธโฆสเถระ. (2555). คัมภีร์วิสุทธิมรรคภาษาไทย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมงคลธรรมวิธาน. (2562). ธรรมกับการดำเนินชีวิตในยุคประเทศไทย 4.0. วารสารวิชาการโรงเรียนนายเรือ ด้านสังคมศาสตร์ มนุษยศาสตร์ และศึกษาศาสตร์. 6(1), 53-61.

พระมหาเอกชัย อุปวฑฺฒโน (ข่อยแก้ว). (2566). ศึกษาวิเคราะห์ธรรมาภิสมัยของพระอริยบุคคลตามหลักไตรสิกขา. วารสารมหาจุฬาวิชาการ. 10 (1), 348-362.

พระวุฒิไกร สิริสาโร (ตาไธสง) . (2561). ศึกษาประโยชน์ 3 ที่มีผลต่อการเจริญวิปัสสนาภาวนา. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พุทธทาสภิกขุ. (2554). คู่มือที่จำเป็นในการศึกษาและปฏิบัติธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

มติชนออนไลน์. (18 มกราคม 2556). ผลวิจัยล่าสุดยืนยันพิธีอาบน้ำ “กุมภะเมลา” ในอินเดีย “ดีต่อสุขภาพ”. สืบค้น 29 สิงหาคม 2566 จาก https://mgronline.com/around/detail/9560000007202

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สุชาดา ทองมาลัย. (2561). วิเคราะห์ความสัมพันธ์ของการปฏิบัติสมถภาวนาและวิปัสสนาภาวนาต่อการบรรลุธรรม. วารสารมนุษยศาสตร์. 25(2), 376-409.