A Concept of Friendship in Philosophy of Religions and Its building a Happy Society

Main Article Content

Phramaha Pornchai Sirivaro
Phramaha Khwanchai Kittimedhi
Phradhammavajiramuni (Boonchit Yanesangvaro)
Penphan Fuangooloy
Narumon Jiwattanasuk
Dhammaadhisthana Pornbandalchai

Abstract

The three objectives of this research were purposely made: 1) to study the concepts of friendship and principles for building up a peaceful society in the viewpoints of Buddhism, Christianity, Hinduism and Islam, 2) to analyze the processing model in forming friendship and a peaceful society in the viewpoints of Buddhism, Christianity, Hinduism and Islam, and 3) to propose the mechanism in forming friendship and a peaceful society in accordance with religious viewpoints. This research employed the qualitative research methodology done by studying documents and by interviewing expertise in the related religions. In the research, it was clearly found that the concepts of friendship and principles for building up a peaceful society in the viewpoints of Buddhism, Christianity, Hinduism and Islam are basically pointed to the consideration of the meanings of friendship on which certain core morality is built up as follows: 1) the principle of being a human being 2) diversities are endorsed 3) a human being is by nature endowed with morality. As far as the analyzing on the processing model in forming friendship and a peaceful society in the viewpoints of religions is concerned, it is analyzed through these processes as follows: A. mutual understanding, B. methods for solving certain conflict, C. building up ideal society, D. interrelatedness, E. humility, F. an acceptance of social universal values, G. a creation of a multicultural society and end of a peaceful society which might be in the forms of: A. an equal society, B. social mutual understanding, C. honorable and respectable society, D. a moral society, E. interrelated society, F. a society without enemy, G. an equal society, H. a multicultural society, and I. Ideal society respectively. When it comes to the proposals on the mechanism in forming friendship and a peaceful society according to related religious viewpoints, it is considerably shown that forming friendship and a peaceful society through practical religion gives rise to the impact on certain perspectives and social conditions which are rooted on religion as follows: 1) the proposal on friendship and a peaceful society given by each religion has the impact on: A. it is proposed by concept of the Christian, B. it has the impact on ideology of Buddhism, C. it has the impact on way of life of Hinduism, and D. it has the impact on culture of Islam, 2) Overall, as far as the proposals on friendship and a peaceful society of all religions are concerned, they are basically pointed out to the core value: A. it is concerned with the concept of no-self, B. it has the impact on the shared value, C. it has the impact on conflict solution

Article Details

Section
Research Articles

References

ณัฐพงศ์ธัช กุรัตน์ธรรมา และคณะ. (2560). การพัฒนารูปแบบการแก้ไขปัญหาของชุมชนท้องถิ่นด้วยหลักธรรมในพระพุทธศาสนาแบบบูรณาการ. สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.) ฝ่ายวิจัยเพื่อท้องถิ่น.

ปัญญา เทพสิงห์และคณะ. (2562). บทบาทผู้นำศาสนาอิสลามและศาสนาพุทธต่อการเสริมสร้างความสัมพันธ์ระหว่างชาวมุสลิมและชาวพุทธในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้. สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.).

ปีเตอร์ ซิงเงอร์. (2566). จริยศาสตร์ภาคปฏิบัติ. แปลโดย เหมือนมาด มุกข์ประดิษฐ์. กรุงเทพฯ: มูลนิธิเพื่อการศึกษาประชาธิปไตยและการพัฒนา (โครงการจัดพิมพ์คบไฟ).

พระคริสตธรรมคัมภีร์. (2550). พระคริสตธรรมคัมภีร์ ภาคพันธสัญญาใหม่. กรุงเทพฯ: องค์การกีเดียนส์อินเตอร์เนชั่นแนล.

พระมหาบุญเลิศ ช่วยธานีและคณะ. (2561). การผสานกลไกทางพุทธศาสนาเพื่อสร้างวัฒนธรรมการอยู่ร่วมกันอย่างสันติสุขในประชาคมอาเซียน: กรณีศึกษาไทยกับกลุ่มประเทศอินโดจีนและเมียนมาร์. สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ (วช.) และสำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.).

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

แสวง ปวงจักรทา และคณะ. (2559). การประยุกต์หลักศาสนธรรมเพื่อการฟื้นฟูการมีส่วนร่วมในกิจกรรมชุมชนของคนในหมู่บ้านใต้ร้อง. สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.) ฝ่ายวิจัยเพื่อท้องถิ่น.

องค์ทะไลลามะกับฟรันซ์ อัลท์. (2564). บ้านหลังเดียวของเรา: คำวิงวอนเพื่อโลกและภูมิอากาศ. แปลโดยนัยนา นาควัชระ. กรุงเทพฯ: สวนเงินมีมา.

อรชุน อัปปาดูรัย. (2562). ศีลธรรมแห่งการปฏิเสธ. แปลโดย ทศพล ศรีพุ่ม. ศาสนากับความรุนแรง. บรรณาธิการโดย ปรีดี หงษ์สต้น และอัมพร หมาดเด็น. กรุงเทพฯ: Illuminations Editions.

Dasgupta, S. (1952). A History OF Indian Philosophy Volume III. New York: Cambridge University Press.

Gulen, M.F. (2014). วิเคราะห์ชีวิตของท่านศาสดา ศาสนทูตของพระเจ้า ศาสดามุฮัมมัด. แปลโดย บรรจง บินกาซัน. Clifton: Tugha Books.

Hick, J. (1989). An Interpretation of Religion: Human Responses to the Transcendent. London: Macmillan.

Julian, L. (1949). Philosophy in Literature. New York: Syracuse University Press.Kung, H. (1990). Global Ethic for Global Politics. London: Routledge.

Schwartz, D. (2007). Aquinas on Friendship. Oxford: Clarendon Press.

Stewart, C. & Shaw, R. (1994). Syncretism Anti-syncretism: The politics of religious synthesis. London and New York: Routledge.