The Effects of Mindful Bowing Meditation Practice with Dhamma Gita

Main Article Content

Narumon Jiwattanasuk
Phrakrupaladsampipatthanathirachan (Kittiched Siriwattago)
Phra Charoen Vaddhano
Phra Wirachai Mettatheero
Phra Woraponte Varadhammo
Voranij Vasuratna

Abstract

The objectives of this research are 1) To study the problems that the working people have when practicing mindfulness meditation at home or at work by themselves. 2) To study and create a development process of the practice of mindfulness meditation for working people. 3) To evaluate and present the effects of mindful bowing meditation practice with Dhamma gita. This research used qualitative method. There were 20 key informants. The data were collected by using in-depth interview and focus group discussion. Thematic analysis was used in this research. The results revealed that 1) there are three main problems or obstacles when working people practice mindfulness meditation at home or at work by themselves which are the work and something that comes to disturb when working, the time management for bringing meditation into working lifestyle and controlling faculty (confidence, effort, mindfulness, concentration, and wisdom). 2) working people have to play two Dhamma songs (Repentance and Homage to the Buddha) and do the mindful bowing meditation by slowly bowing and using the mind to follow the lyrics and be mindful: know body, mind and Dhamma that arises at least two times per day before starting to work and before going to bed for two weeks or fourteen days. 3) The mindful bowing meditation practice with Dhamma gita affected the mindfulness, the mind, the work. The suggestion is to organize a seminar to share the knowledge about the effects of mindful bowing meditation practice with Dhamma gita and a workshop for employees at the organizations to practice the mindful bowing meditation with Dhamma gita. Knowledge gained can be shared with employees in organizations who struggle to practice mindfulness on their own, either at home or at work. You can try practicing mindfulness. However, before practicing at home, it's advisable to attend training and be guided by a lecturer to ensure the effectiveness of the practice.

Article Details

How to Cite
Jiwattanasuk, N., Siriwattago, P. (Kittiched), Vaddhano, P. C., Mettatheero, P. W., Varadhammo, P. W., & Vasuratna , V. . (2024). The Effects of Mindful Bowing Meditation Practice with Dhamma Gita. Journal of MCU Buddhist Review, 8(1), 54–67. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/272177
Section
Research Articles

References

เกวลี แสดงฤทธิ์. (2565). ประสิทธิผลของเสียงดนตรีเพื่อการบำบัดที่มีผลในการลดภาวะหมดไฟในการทำงานและเพิ่มคุณภาพการนอนหลับของบุคลากรโรงพยาบาลเอกชนในเครือแห่งหนึ่งในจังหวัดระยอง. วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต คณะสาธารณสุขศาสตร์: มหาวิทยาลัยบูรพา.

จิดาภา เกิดสุริวงษ์ และคณะ. (2565). ผลของโปรแกรมดนตรีพุทธบำบัดต่อการเพิ่มสมาธิต่อเนื่องสำหรับนักเรียน ที่มีความต้องการพิเศษระดับมัธยมศึกษาตอนต้น โรงเรียนพิบูลประชาสรรค์ กรุงเทพฯ, วารสาร มจร มนุษยศาสตร์ปริทรรศน์. 8(2), 37-63.

นันทวัน มะยะเฉี่ยว. (2552). ผลของการฟังเพลงธรรมะต่อคุณภาพการนอนหลับของผู้ป่วยสูงอายุในโรงพยาบาล มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. วิทยานิพนธ์พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการพยาบาลผู้ใหญ่: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.

เบญจ์ ปูองกันภัย. (2562). ผลฉับพลันของการฟังดนตรีคลาสสิกที่มีต่อความเครียดในคนวัยทำงาน. วิทยานิพนธ์วิทยาศาสตร์มหาบัณฑิต คณะวิทยาศาสตร์การกีฬา: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ปองหทัย จันทร์มณี และ สุนิสา ไทยจินดา. (14 มีนาคม 2565). ผลของการฟังดนตรีผ่อนคลายเพื่อลดภาวะความเครียดในวัยทำงาน. สืบค้น 8 มีนาคม 2567 จาก https://postgrads.mfu.ac.th/wp-content/uploads/2022/12/6252003270.pdf

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. สืบค้น 8 มีนาคม 2567 จาก https://84000.org/tipitaka/dic/d_item.php?i=225

พระไตรปิฎก ฉบับหลวง เนื่องในโอกาสสมโภชกรุงรัตนโกสินทร์ 200 ปี. (2525). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์กรมการศาสนา กระทรวงศึกษาธิการ.

พระเทพวัชรบัณฑิต. (2565). กรรมฐานในพระพุทธศาสนา: บทเรียนจากมหาสติปัฏฐานสูตรและความนิยมในสังคมไทย. วารสารมหาจุฬาวิชาการ. 4(2), 1-3.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สืบค้น 10 มีนาคม 2567 จาก https://84000.org/tipitaka/attha/ v.php?B=24&A=4610&Z=4792

สุมลชาติ ดวงบุปผา และคณะ. (2551). ประสิทธิภาพของดนตรีบำบัดต่อความวิตกกังวล การตอบสนองทางสรีระความจุปอดและความอิ่มตัวของออกซิเจนในผู้ป่วยที่ใช้เครื่องช่วยหายใจ, วารสารคณะพยาบาลศาสตร์ โรงพยาบาลรามาธิบดี. 14(3), 321-324.

อุบล จ๋วงพานิช และคณะ. (2555). ผลของดนตรีบำบัดต่อความวิตกกังวลและความปวดในผู้ป่วยมะเร็งที่ได้รับยาเคมีบำบัด, วารสารสมาคมพยาบาลฯ สาขาภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. 30(1),49-50.

Hosseini, E. & Hosseini, S. (2018). Therapeutic Effects of Music: A Review, Report of Health Care Review Article. 4(4), 1-13.

Imed K. et al. (2020). Effects of Music Therapy on Occupational Stress and Burn-Out Risk of Operating Room Staff, The Libyan Journal of Medicine. 15(1), 1-8.

Lau, N. (2017). Desire for Self-healing: Lay Practice of Satipaṭṭhāna in Contemporary China. Asian Medicine. 12(1-2), 317-335.

Ladpli, C. (2023). Acupuncture Treatment for Patients with Physical Illnesses through Mindfulness Meditation with Dhamma Music. Doctoral dissertation, Graduate School: Mahachulalongkorn rajavidyalaya University.

Vasuratna, V. (2023). The Practice of Mindfulness Meditation with Dhamma gīta for Mental Well-Being: A Case Study of Working Women Practitioners at Buddhamahametta Foundation, Chiang Rak Noi, Phra Nakhon Si Ayutthaya. Doctoral dissertation, Graduate School: Mahachulalongkornrajavidyalaya University.