Analytical Study of the Principles of Graduateship in the Madhupindika Sutta

Main Article Content

Phramaha Teerapat Suksaikaew
Suthep Promlert
Phramaha Adidej Sativaro

Abstract

This research article aims to: 1) investigate the structure and key content of the Madhupindika Sutta; 2) study the principles of wisdom in the Madhupindika Sutta; and
3) analyze the concept of wisdom as presented in the Madhupindika Sutta. This study employs a qualitative methodology, specifically documentary research, and analyzes data through a scriptural study of Buddhist texts.


 The findings reveal that: 1) The Madhupindika Sutta is part of the Majjhima Nikaya, Mula Pannasa, Siha Nada Vagga. The Buddha provides an initial exposition, followed by an explanation from Mahakaccana. The key content of the Sutta suggests that perceptions of proliferation overwhelm individuals, but if one does not become attached to the twelve sense bases, the seven latent tendencies will cease. 2) The characteristics of a wise person according to the Tripitaka include intellectual qualities such as wisdom derived from listening (Sutamaya-paññā), wisdom derived from contemplation (Cintāmaya-paññā), and wisdom derived from meditation (Bhāvanāmaya-paññā) or great wisdom (Mahāpaññā). Moral qualities include refraining from misconduct in body and speech, achieved through restraint of the senses, and practicing meditation (both Samatha and Vipassanā). 3) The goal of wisdom in the Madhu- pindika Sutta is to address the essential problems of life, leading to liberation. Relevant principles include: 1) Insight into various elements, such as the 18 elements (eye, form, eye-consciousness, etc.), the 6 elements (earth, water, fire, air, space, consciousness), and others. 2) Insight into the 12 sense bases, both internal and external. 3) Understanding of dependent origination, which leads to liberation from all suffering. 4) Insight into the causality and non-causality of phenomena, accepting what is possible and rejecting what is impossible, such as the notion that good deeds yield positive results and not negative ones. The principles of wisdom can be applied to educating youth to be aware of societal influences from social media. Desired wisdom entails not only worldly knowledge but also emotional maturity.

Article Details

How to Cite
Suksaikaew, P. T., Promlert, S., & Sativaro, P. A. . (2024). Analytical Study of the Principles of Graduateship in the Madhupindika Sutta. Journal of MCU Buddhist Review, 8(2), 41–53. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/273160
Section
Research Articles

References

พระมหาสมบูรณ์ สุธมฺโม. (2556). หลักสูตรอารยชน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระเมธาวินัยรส (สุเทพ). (2564). คุณลักษณะบัณฑิตที่พึงประสงค์ในศตวรรษที่ 21 ตามแนวไตรสิกขา. วิทยานิพนธ์ระดับพุทธศาสตร์มหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัย.

พระมหาจำนงค์ ขนฺติพโล. (2555). ศึกษาหลักปปัญจธรรมในมธุปิณฑิกสูตร. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตร์ มหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระสมชาย ฐานวุฑฺโฒ. (2541). มงคลชีวิต ฉบับธรรมทายาท. ปทุมธานี: ฐานการพิมพ์.

พาสนา จุลรัตน์. (2548). จิตวิทยาการศึกษา. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2560). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

แม่ชีดวงใจ กุทอง. (2557). ศึกษา ขันธ์ 5 และอายตนะ 12 ในการเจริญวิปัสสนา. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตร์มหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ทองย้อย แสงสินชัย. (2545). บาลีวันละคำ. สืบค้น 9 เมษายน 2567 จาก https://dhamtara.com/?p=4495.

ธรรมวลี ศรีแช่ม. (2554). การศึกษาปปัญจธรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตร์ มหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

บรรจบ บรรณรุจิ. (2550). อสีติมหาสาวก. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

บรรจบ บรรณรุจิ. (2545). ปฏิจจสมุปบาท. กรุงเทพฯ: พรบุญการพิมพ์.

สมชาติ กิจยรรยง. (2562). การศึกษาความต้องการคุณลักษณะของบัณฑิตที่พึงประสงค์ของผู้ประกอบการ. รายงานวิจัย บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.