An Analytical Study of the Properties Management in Nidhikanda-Sutta

Main Article Content

Apussanan Jeerasinthunyarat
Atithep Phattha
Supaphan Permpoon

Abstract

This research article the objectives are 1) to study the structure and content of the Nidhikantha Sutta 2) to study the method of managing treasure in the Nidhikantha Sutta 3) to analyze the management of treasure in the Nidhikantha Sutta. It is a documentary research (Documentary Research) using the research method from Thai Tripitaka documents. Mahachulalongkornrajavidyalaya Edition, B.E. 2539, and related documents. By analyzing content data and writing descriptive narratives.


The results of the research found that 1) the structure and content of the Nithikantha Sutta It is classified as a Buddhist spell. In the Thai Tripitaka Mahachulalongkornrajavidyalaya Edition, Volume 25, in the Khuddaka Nikaya section, Khuddaka Patha teaches about burying treasure. By dividing assets into two things: external assets, including money and gold, which are unstable. And the internal wealth is the merit and moral virtues such as charity, precepts, senses, and dharma, classified as noble wealth that can follow oneself forever. and results in human treasures, heavenly treasures, and nirvana treasures. 2) Methods for managing treasure in the Nithikantha Sutta This sutra emphasizes the importance of inner treasure. which is a merit related to giving alms, keeping the precepts, and restraining one's senses. Knowing how to restrain one's desires, suppress greed, anger, and delusion by acting in an appropriate manner, including monks, parents, relatives, friends, or places worthy of worship. 3) The management of treasure in the Nithikantha Sutta can be analyzed as follows: He taught us how to seek inner wealth that merits can be used as expenses in the next life. It creates an awareness of the value of the basic principles that lead to the attainment of human treasures, heavenly treasures, and nirvana treasures. According to the factors that each person has created. The Dhamma in this Sutta is therefore to protect oneself to be reckless in Dhamma.

Article Details

How to Cite
Jeerasinthunyarat, A., Phattha, A., & Permpoon, S. (2024). An Analytical Study of the Properties Management in Nidhikanda-Sutta. Journal of MCU Buddhist Review, 8(2), 237–248. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/273260
Section
Research Articles

References

พระครูประสิทธิสรคุณ (บุรินทร์ฐิตธมฺโม). (2545). การศึกษาเชิงวิเคราะห์เรื่องความไม่ประมาทในพระพุทธศาสนาเถรวาท. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาสุชิน ตสีโล (นราเกตุ). (2558). ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างศีลกับการบรรลุธรรม. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระวุฒิไกร สิริสาโร (ตาไธสง). (2561). ศึกษาประโยชน์ 3 ที่มีผลต่อการเจริญวิปัสสนาภาวนา. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2550). อรรถกถา ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2525). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2525. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ อักษรเจริญทัศน์.

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2565). พจนานุกรมศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 37. กรุงเทพฯ: บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2556). ร่ำรวย ยิ่งใหญ่ เลื่อนลอย เพื่ออะไร. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

สิรีรัศมิ์ สิงห์สนธิ. (2564). การศึกษาวิเคราะห์กุศลกรรมในคัมภีร์วิมานวัตถุ. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.