A Study of Buddhamma on the Murals in the Uposatha of Wat Phra Chetuphon Wimon Mangkhalaram
Main Article Content
Abstract
In this study, three objectives were proposely made, 1) to study the history of the murals in the ubosot of Wat Phra Chetuphon Vimolmangklaram, 2) to study the disciples represent in the murals of Wat Phra Chetuphon Vimolmangklaram, and 3) to study the Buddhamma represent in the murals of the ubosot of Wat Phra Chetuphon Vimolmangklaram. The study employed documentary research by studying related data from Tipiṭaka, Commentaries and special books.
From the study, the finding showed that the mural paintings were depicted at the 26 interior bays between the doors and windows of ubosot which are represent the stories of 41 major disciples of the Lord Bhudda (Ettakka). The murals were depicted the major disciples history which comes from the Anguttaranikaya scriptures in Tipiṭaka. An inscription was made with a summary of each mural.This study focus on the 3 disciple’s mural paintings are Phramaha Kassapa who is the monk grate intakeing to road as form of merit-making, Phra Upali who is the great in displines, Pra Anada who had five great qualities, which are related information from Tipiṭaka, Commentaries. There are Buddhist principles hidden in murals about three disciples: (1) related to Phramaha Kassapa i.e. 1. Vaṭṭa (the triple round) 2. Morality Concentration and Wisdom (virtue as restraint , restraint by mindfulness restriant by energy) 3. Sappãya (thing favourable to mental development are suitable abode, suitable resort, suitable speech, suitable food, suitable climate and suitable posture 4. Sufficient. (2) related to Phra Upali i.e. Faith, Devote conceit, Dhamma study as monkhood. (3) related to Phra Ananda i.e. Sacrifice, Kalyyãnṇamittatã, Yonisomanasikãra.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
กวิฎ ตั้งจรัสวงศ์. (2562). ความหลากหลายของเรื่องราวและการแสดงออกในจิตรกรรมฝาผนังสมัยรัชกาล ที่ 3. วิทยานิพนธ์หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
คณะสงฆ์วัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม. (2552). จดหมายเหตุวัดพระเชตุพน สมัยรัชกาลที่ 1-4. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง จำกัด (มหาชน).
คณะสงฆ์วัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม. (2552). ประวัติศาสตร์วัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม (พ.ศ.2325-2411). กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง จำกัด (มหาชน).
คณะสงฆ์วัดพระเชตุพนฯ. (2562). พระอุโบสถวัดโพธิ์. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง (มหาชน) จำกัด.
บรรจบ บรรณรุจิ. (2536). อสีติมหาสาวก. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ธรรมสภา.
ปรีย์ญาณี ประสพเนตร. (2542). จิตรกรรม: สะท้อนความคิดทางวัดวัฒนธรรม. สารนิพนธ์ศิลปศาสตรบัณฑิต คณะโบราณคดี: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
พระธรรมโกศาจารย์ (ชอบ อนุจารี). (2524). พระอานนทเถระ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ประยูรวงศ์.
พระธรรมโกศาจารย์ (ชอบ อนุจารี). (2528). ตำนานพระอรหันต์ 8 ทิศ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ประยูรวงศ์.
พระพงศักดิ์ อภิชฺชโว (รุ่งสง). (2549). ศึกษาบทบาทสื่อจิตรกรรมฝาผนังในการเผยแผ่พุทธธรรมในพระพุทธศาสนา: ศึกษาเฉพาะกรณี พระอุโบสถวัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2534). พุทธานุพุทธประวัติ. พิมพ์ครั้งที่ 28. กรุงเทพฯ: มหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระมหาอำพล บุดดาสาร. (2546). การศึกษาวิเคราะห์พุทธปรัชญาและพุทธศิลป์จากภาพจิตรกรรมฝาผนังเล่าเรื่องบาลีชาดก วัดเครือวัลย์วรวิหาร. วิทยานิพนธ์หลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต คณะศิลปศาสตร์: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
พิพัฒน์ พงศ์รพีพร. (2525). พระอารามหลวงยุคต้นกรุงรัตนโกสินทร์. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร. ฉบับพิเศษ กรุงรัตนโกสินทร์ 200 ปี. 4-5(2), 147-162.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2500). พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2560). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ราชกิจจานุเบกษา. (2546). พระบรมราชโองการ ประกาศสถาปนาสมเด็จพระมหาสมณเจ้า เล่ม 38 ตอน 0 ก. (12 เมษายน พ.ศ. 2464),10. (อัดสำเนา).
สน สีมาตรัง. (2549). พิจารณาจิตรกรรมฝาผนัง วัดสุทัศนเทพวรารามและวัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม วิหารพระนอนวัดโพธิ์. กรุงเทพฯ: วัดพระเชตุพนวิมลมังคลาราม.
สมชาติ มณีโชติ. (2529). จิตรกรรมไทย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์โอเดียนสโตร์.
เสมอชัย พูลสุวรรณ. (2539). สัญลักษณ์ในงานจิตรกรรมไทยระหว่างพุทธศตวรรษที่ 19 ถึง 24. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.