Development of the Pārichāt Tree in Buddhism

Main Article Content

Pathompong Buchabutara

Abstract

This academic article aims to study the development of the Pārichāt tree in Buddhism. The study found. The story of the Pārichāt tree in the Tipitaka to related the Buddha in 3 events: 1) The Buddha went to please Uruvela Kassapa. 2) The Buddha compared his noble disciples to the Pārichāt tree. 3) A metaphorical description of living like a graceful Erythrina variegate Linn, living alone in the forest. As for Buddhist literature, three stories are found that describe the Pārichāt tree: 1) Tebhumikatha 2) Pathamasambodhikatha 3) Kamanita-Vasitthi. These three works of literature give different importance to the Pārichāt tree. The development of the Pārichāt tree that appears in early Buddhist literature in the Tripitaka is found. It is a comparison of the Pārichāt tree and the abandonment of the defilements in order to reach Nirvana. Later, in the literary works Tebhumikatha and Pathamasambodhikatha, importance was given to the Parijat tree as the place where the Buddha preached his Abhidhamma to his mother. As time passed, the Parijat tree was only used as a symbol of the realm of the Thirty-three Gods heaven. But in later Buddhist literature, it is found that the story of the Pārichāt tree has been expanded to include miracles. Especially in the literature on Kamanita-Vasitthi.

Article Details

How to Cite
Buchabutara, P. (2024). Development of the Pārichāt Tree in Buddhism. Journal of MCU Buddhist Review, 8(2), 1–13. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/274310
Section
Academic Article

References

พระครูสิริรัตนโสภิต (ศรีวรรณ โสวณฺณสิริ). (2559). ปฐมสมโพธิฉบับล้านนา: การปริวรรตการชำระและการศึกษาวิเคราะห์. รมยสาร. 14(2), 79-87.

นิยะดา เหล่าสุนทร. (2543). ไตรภูมิพระร่วง การศึกษาที่มา. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แม่คำผาง.

บรรจบ พันธุเมธา. (2526). อันเนื่องด้วยชื่อ ชื่อเขมร. กรุงเทพฯ: คณะอนุกรรมการเผยแพร่เอกลักษณ์ของไทย ในคณะกรรมการเอกลักษณ์ของชาติสำนักเลขาธิการนายกรัฐมนตรี.

บ้านและสวน. (2543). สารานุกรมไม้ประดับในประเทศไทย เล่ม 2. กรุงเทพฯ: บ้านและสวน.

พญาลิไท. (2554). สมุดภาพไตรภูมิพระร่วง. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

พระมหาวชิราวุธ วชิรเมธี. (2548). ปฐมสมโพธิกถา ปริจเฉทที่ 24 - 30: การตรวจชำระและศึกษาเชิงวิเคราะห์. วิทยานิพนธ์หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ราชบัณฑิตยสถาน.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระปรมานุชิตชิโนรส. (2556). สมุดภาพปฐมสมโพธิกถา. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

อดอล์ฟ เจลลิรูป. (2552). กามนิต-วาสิฏฐี. แปลโดย เสถียรโกเศศ-นาคะประทีป. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพฯ: ศยาม.

อรไท ผลดี. (2537). ประวัติพรรณพืชทางศิลปวัฒนธรรมไทย. วารสารมนุษยศาสตร์วิชาการ. 2(1), 29-40.