A Comparison of the Principles of Community Assistance in Theravada Buddhism with the Principles of Community Pastoral Care in the Roman Catholic Way of Life: A Comparative Case Study of Two Communities in Prachuap Khiri Khan Province
Main Article Content
Abstract
This research article aims to 1) Principles of community assistance in Theravada Buddhism 2) Principles of community pastoral care in the Roman Catholic way nd 3) compare the similarities and differences of the Theravada Buddhist community with the principles of community pastoral care of the Roman Catholic Christian community.
Research results found that: 1. The principles of community assistance in Theravada Buddhism include the 4 principles of Sangha Vatthu, consisting of 1) alms, providing assistance and support to the community, 2) piyavaja, giving advice and temples as a source of Dhamma learning, 3) Atthacariya, helping as a source of volunteerism. Able to help other communities at any time. 4) Samanatta. Strictly comply with the rules and regulations of the community. 2. Principles of love and kindness. Restoring faith 2) principles of support, monks caring for the community by visiting the faithful in the community, and 3) sharing, which is love and helping share. 3. When comparing the principles of community assistance of the two religions to compare the similarities and differences, it was found that the similarities of the two religions have the main purpose is to act to prevent Edit Help and encourage those who experience various difficulties in the community to be able to help themselves. The difference is the principles of each religion that are put into practice. This makes the contribution of a comparative study of these two religions able to connect the methods of community care in Buddhism with community care in Christianity.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
กรมการศาสนา. (2525). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับหลวง. กรุงเทพฯ: การศาสนา.
จำเรียง ภาวิจิตร. (2557). ปัจจัยพื้นฐานในการเป็นวิถีชุมชนวัด/ชุมชนคริสตชนพื้นฐานในประเทศไทย. รายงานวิจัย ศูนย์วิจัยค้นคว้าศาสนาและวัฒนธรรม: วิทยาลัยแสงธรรม.
บาทหลวง ดร.อภิสิทธิ์ กฤษเจริญ และคณะ. (2554). ปัจจัยพื้นฐานในการเป็นวิถีชุมชนวัด/ชุมชนคริสตชนพื้นฐานในประเทศไทย. ศูนย์วิจัยค้นคว้าศาสนาและวัฒนธรรม. นครปฐม: วิทยาลัยแสงธรรม.
เบญจา มังคละพฤกษ์. (2552). พระกับการเมือง หลวงตามหาบัวกับทักษิณ บันทึกเหตุการณ์ทางการเมืองร่วมสมัย. นนทบุรี: บ้านหนังสือ.
พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2543). ถึงเวลามารื้อปรับระบบพัฒนาคนกันใหม่. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ: มูลนิธิพุทธธรรม.
พระคาร์ดินัล ฟรังซิสเซเวียร์ และเกรียงศักดิ์ โกวิชวานิช. (2558). ศิษย์พระคริสต์เจริญชีวิตประกาศข่าวดีใหม่. กรุงเทพฯ: มปพ..
พระเด่นชัย ยโสธโร (สุขพิพัฒน์) และคณะ. (2565). บทบาทพระสงฆ์ด้านการพัฒนาชุมชนและสังคม. วารสารสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย. 5(1), 12-34.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัยพุทธศักราช 2539. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ศิลป์ชัย เชาว์เจริญรัตน์. (2549) หลักความเชื่อคริสเตียน. กรุงเทพฯ: สถาบันคริสเตียนศึกษาและพัฒนาคริสตจักร.
สมาคมพระคริสตธรรมไทย. (2531). พระคริสต์ธรรมคัมภีร์ภาคพันธสัญญาเดิมและพันธสัญญาใหม่ (ฉบับ 1971). กรุงเทพฯ: สมาคมพระคริสตธรรมไทย.
สมาคมคริสตธรรมในประเทศไทย. (2541). ไบเบิ้ล พระคริสต์คัมภีร์ ภาคพันธสัญญาเดิม. กรุงเทพฯ: คริสตธรรมในประเทศไทย.
อภิชาติ นามวงษ์. (2564). การอภิบาลคริสตชนคาทอลิกตามจิตตารมณ์ความรักเมตตาของพระสงฆ์คณะธรรมทูตไทย. วารสารวิชาการวิทยาลัยแสงธรรม. 13(2), 235-300.