Socially Engaged Buddhism : Case Studies of Phra Phisansasanakich (Yuen Khantiphalo)

Main Article Content

Phramahamakawin Purisuttamo
Phrakru Kosol wiharakhun
Thipphavit Saichart
PhraKrudammaton Siriwat Siriwattano
Sangwien Saphang

Abstract

        At present, the Buddhist park of Khao-Atulla Thanacharo temple has abundant forest conditions Surin Province by Tourism Authority of Thailand Promoted to be an eco-tourism destination Eco and cultural There is a model footprint of the Buddha. That indicates the ancient civilization of ancient Khmer. And the Fine Arts Department has registered Nang cliff, waiting to be Phra cliff. All of these are the products obtained from the conservation of forest resources of all monks in Buddhism. Buddhism for the society of Khao-Atulla Thanacharo temple. Therefore can be concluded in 2 positions: Principles interpreting the principles of Buddhism in order to cover all aspects of society. By applying the principles of Buddhism to apply to benefit the society in large numbers and adjust the pattern to be a more social phenomenon. And the operational status are Activities to be useful for society as well as mental development in addition, it is also the adjustment of the evangelism model that does not only focus on theology and teaching of meditation. But can still propagate in social work And jointly responsible for solving social problems in all ages. Which is responsible for the social movement process Including operating remedies Preserve and conserve natural resources Ecological and living environment as well.

Article Details

How to Cite
Purisuttamo, P. ., wiharakhun, P. K., Saichart, T. ., Siriwattano, P. S. ., & Saphang, S. . (2020). Socially Engaged Buddhism : Case Studies of Phra Phisansasanakich (Yuen Khantiphalo). Journal of Modern Learning Development, 5(1), 304–322. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/240457
Section
Academic Article

References

พระเทพดิลก (ระแบบ ฐิตญาโณ). (2551). พุทธศาสนาในอนาคต. กรุงเทพมหานคร: บริษัทแปดสิบเจ็ด จำกัด.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต. (2543). จริยธรรมสำหรับคนรุ่นใหม่. กรุงเทพมหานคร: บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต. (2545). พัฒนาแบบองค์รวมของเด็กไทย. กรุงเทพมหานคร: บริษัทสหธรรมิก จำกัด.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต. (2548). ข้อคิดเพื่อชีวิตและสังคม. กรุงเทพมหานคร: บริษัทธรรมสารจำกัด.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2553). ธรรมนูญชีวิตฉบับชาวบ้าน. (พิมพ์ครั้งที่ 21).กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์พระพุทธศาสนาของธรรมสภา.

พระมหาสมบูรณ์ วุฑฺฒิกโร. (2548). พุทธศาสนาเพื่อสังคม : กรณีศึกษาการตีความศีลห้าของเครือข่ายพุทธศาสนิกเพื่อสังคมนานาชาติ. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วิเชียร ชาบุตรบุณฑริก. (2546). พุทธศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: โอ.เอส.พริ้นติ้ง เฮ้าส์.

สมเกียรติ มีธรรม. (2546). รวมบทความคัดสรรพุทธทัศน์ท่ามกลางการเปลี่ยนแปลงแห่งยุคสมัย.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ศยาม.

สมชัย ศรีนอก. (2546). วรรณกรรมกับสังคมไทย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

สมบูรณ์ สุขสำราญ. (2530). การพัฒนาตามแนวพุทธศาสนา : กรณีศึกษาพระสงฆ์นักพัฒนา. กรุงเทพมหานคร: บริษัท พิมพ์สวย จำกัด.

อัจฉรา ภาณุรัตน์. (2551). บันทึกการประชุมเตรียมงานสัมมนาวัฒนธรรมนานาชาติ. 1 มิถุนายน 2551. มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์. สุรินทร์: ประชาสรรค์สุรินทร์การพิมพ์.

Donald Rothberg. (1998). Responding to the Cries of the World : Socially Engaged Buddhism in North America in The Faces of Buddhism in America. California : University of California Press.

Kenneth Kraft. (1992). Prospects of a Socially Engaged Buddhism Inner Peace, World Peace: Essays on Buddhism and Nonviolence. NY: State University of New York Press.