The Social Movement Tactics of Gender-Diverse Groups Toward Same-Sex Marriage Law

Main Article Content

Pornpiroon Chalachai
Rukchanok Chumnanmak

Abstract

This research aims to study the social movement strategies of gender-diverse groups to Same-sex marriage law. The analysis utilizes a qualitative research approach, specifically in-depth interviews, following the guidelines for conducting interviews. There are six key informants who work in social movement organizations related to gender equality with experience, and twenty-four key informants participating in social movements for gender equality who serve as knowledgeable sources. The result shows that social movements of gender-diverse groups to same-sex marriage law reflect political changes that do not use traditional social movements that led to violence; identity politics and symbolic expression establish organizations and social networks to communicate as the core through discourse construction, knowledge, and writing through public forums, including media and academic discussions. Academic discussions have seen a new form of social mobility through public meetings, including media communication. This new form of social mobility adopts various social mobility strategies to the civil partnership act, eventually leading to the current movement for marriage equality.

Article Details

How to Cite
Chalachai, P., & Chumnanmak, R. (2023). The Social Movement Tactics of Gender-Diverse Groups Toward Same-Sex Marriage Law. King Prajadhipok’s Institute Journal, 21(2), 22–42. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/kpi_journal/article/view/264043
Section
Research Articles

References

ภาษาไทย

ชวินโรจน์ ธีรพัชรพร และภาณุมาศ ขัดเงางาม. (2560). สิทธิความเสมอภาคในการสมรสของ บุคคลที่มีความ _______หลากหลาย. วารสารสมาคมนักวิจัย, 22(2), 92-104.

ชีรา ทองกระจาย. (2561). ความเท่าทียมกันทางเพศภาพ. ใน เอกสารชุดวิชาการพัฒนามนุษย์ในบริบทโลก

(น. 42). นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

ณัฎฐณิชา เหล็กกล้า. (2564). การเปลี่ยนแปลงวาทกรรมเกี่ยวกับความหลากหลายทางเพศในแบบเรียนเพศวิถี _ศึกษาจากความผิดปกติสู่การยอมรับภายใต้พหุวัฒนธรรมที่เป็นเพียงวาทกรรม. วารสารภาษาและ___วัฒนธรรม, 40(2), 80-95.

ต้น. นักศึกษามหาวิทยาลัยรัฐแห่งหนึ่ง. (2565, 14 พฤศจิกายน). สัมภาษณ์.

ตัวแทนมูลนิธิเครือข่ายเพื่อนกะเทยเพื่อสิทธิมนุษยชน. (2566, 30 มีนาคม). สัมภาษณ์.

ตัวแทนมูลนิธิเพื่อสิทธิและความเป็นธรรมทางเพศ. (2566, 30 มีนาคม). สัมภาษณ์.

นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ. (2563). แนวคิดเรื่อง “ความหลากหลายทางเพศ” ในกระบวนทัศน์วิทยาศาสตร์และสังคมศาสตร์. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา, 28(3), 312-338.

บารมี พานิช. (2559). รูปแบบและขั้นตอนการขับเคลื่อนร่างพระราชบัญญัติการจดทะเบียนคู่ชีวิตในประเทศไทย. (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปะศาสตร์มหาบัณทิต) สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์, สาขาการบริหารพัฒนาสังคม. กรุงเทพฯ.

ปณิธี บราวน์. (2557). ความหลากหลายทางเพศกับพหุวัฒนธรรมในสังคมไทย : การสำรวจองค์ความรู้. วารสารสังคมศาสตร์คณะรัฐศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 44(2), 51-53.

ปิยะลักษณ์ โพธิวรรณ์. (2554). ขบวนการเคลื่อนไหวทางสังคมของคนข้ามเพศ. (วิทยานิพนธ์

ปริญญาศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต) มหาวิทยาลัยขอนแก่น, บัณฑิตวิทยาลัย, สาขาวิชาสังคมวิทยา. ขอนแก่น.

ประภาส ปิ่นตบแต่ง. (2552). กรอบการวิเคราะห์การเมืองแบบทฤษฎีขบวนการทางสังคม. เชียงใหม่: มูลนิธิไฮน์ริคเบิลล์ สำนักงานภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้.

ประภาสิริ สุริวงษ์ และรณภูมิ สามัคคีคารมย์. (2565). ทัศนคติ และความต้องการจำเป็นต่อร่างพระราชบัญญัติการจดทะเบียนคู่ชีวิตของกลุ่มที่มีความหลากหลายทางเพศของนักศึกษามหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ศูนย์รังสิต. วารสารสหศาสตร์, 22(1), 106-122.

ประสพสุข บุญเดช. (2563). กฎหมายครอบครัวในปีครอบครัวสากล. วารสารสุทธิปริทัศน์, 9(26), 33-43.

เพ็ญพรรณ เฟื่องฟูลอย. (2562). ความเสมอภาคทางเพศในทัศนะของมิเชลฟูโกต์: เพศวิถี. วารสารนวัตกรรม _______การศึกษาและการวิจัย, 3(3), 179-188.

ภคพล เส้นขาว. (2560) แนวทางในการชีวิตคู่อย่างยั่งยืนของคู่รักเพศเดียวกันในสังคมไทย. วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร, 2(1), 90-105.

มณีมัย ทองอยู่. (2557). แนวคิดทฤษฎีทางสังคมวิทยาว่าด้วยขบวนการทางสังคม. ขอนแก่น: ศูนย์วิจัยพหุลักษณ์ลุ่มน้ำโขง มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

สิริวัฒน์ มาเทศ. (2564). การสื่อสารและความหมายการสมรสของคนเพศเดียวกันในสังคมไทย. วารสารศาสตร์, 14(3), 143-143.

อานันท์ กาญจนพันธ์. (2552). คิดอย่างมิเชล ฟูโกต์ คิดอย่างวิพากษ์ : จากวาทกรรมของอัตบุคคลถึงจุดเปลี่ยนของอัตตา. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ภาษาอังกฤษ

Bernstein, M. (1997). Celebration and Suppression: The Strategic Uses of Identity by The Lesbian and Gay Movement. American Journal of Sociology, 103(3), 531-565.

Blumer, H. (1969). Collective Behavior. In A. M. Lee (Ed.), Principles of Sociology. (p. 67).

New York: Barnes & Noble.

Blumer, H. (1992). Social Movement. In S.M Lyman (Ed.). Social Movements -Critiques, Concepts, Case-studies (p.63). Houndmills: Macmillan.

Buechler, S. M. (1995). New Social Movement Theories. Sociological Quarterly, 36(3), 441-464.

Crossley, N. (2002). Making Sense of Social Movements (pp. 9-22). Buckingham and Philadelphia: Open University Press.

Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience (p.308).

New York: Harper Colophon Books.

Letourneau, L. (2020). Lisa M Stulberg, LGBTQ Social Movements. Sexualities, 23(1–2),

–113.

Simon, W. (2003). The Postmodernization of Sex. In Weeks, J., Holland, J., & Waites, M. (Eds.),

Sexualities and Society (pp. 22-32). Cambridge: Polity Press.