MON DANCE: THE HISTORY AND THE INHERITANCE OF CULTURAL HERITAGE IN PATHUM THANI PROVINCE

Authors

  • ดุสิตธร งามยิ่ง

Keywords:

Mon Dance in Pathum Thani Province, The history, The inheritance of cultural heritage

Abstract

          This investigation has the following objectives: to study the history and the inheritance of cultural heritage in Pathum Thani Province. This qualitative research was conducted in Pathum Thani Province (the central of Thailand). Data were collected from documentary study and field data by means of observation, interview and group discussion. Workshops were also held with a total of 100 attendees, comprised of 20 key informants, 40 casual informants and 40 general informants. Data were validated using a triangulation technique and findings were presented using descriptive analysis.
           The research found that the history and the inheritance of cultural heritage of Mon Dance in Pathum Thani Province. The assumption that was started with the migration of Mon people who escaped from Ayutthaya period before the reign of King Narai (1160) until Rattanakosin period, from Martaban and nearby towns (south of Myanmar) to Sam Khok, Pathum Thani Province in Thailand. While immigrates came, the performers likely came too. At first Mon dance was performed only in the culture and tradition of Mon people later became so widely popular especially in the traditional funeral ceremonies, because of believing as merit celebration, sending one who passed away to the heaven. The cultural of Mon Dance was transmitted from generation to generation by the memory. At first, it was transmission by Mon teachers. Then the environment, tradition and culture changed so that in the next generation, they were bringing their ideas into creative for the perfect and beautiful as the needs of the society and culture.

Author Biography

ดุสิตธร งามยิ่ง

สาขาศิลปะการแสดง คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ จังหวัดปทุมธานี

References

กชพร ตราโมท. (2541). มอญรำ (ปัวฮะเปิ้น): ศิลปะคุณภาพของมอญ. จุลสารไทยคดีศึกษา. กรุงเทพฯ: สถาบันไทคดีศึกษา.
ดุสิตธร งามยิ่ง. (2559). รำมอญ: ประเพณีทรงคุณค่าจังหวัดปทุมธานี. วารสารวไลยอลงกรณ์ปริทัศน์. 6(2): 57-66.
ทรงคุณ จันทจร. (2553). การวิจัยเชิงคุณภาพทางวัฒนธรรมขั้นสูง. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ทองคำ พันนัทธี. (2524). ปทุมธานีในอดีต. ม.ป.ท.
นาฏยา สุวรรณทรัพย์. (2525). “การแสดงการละเล่นพื้นเมืองของจังหวัดปทุมธานี” สมโภช กรุงรัตนโกสินทร์ 200 ปี จังหวัดปทุมธานี. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ส่วนท้องถิ่น กรมการปกครอง.
นาฏยา สุวรรณทรัพย์. (2557). สัมภาษณ์ รำมอญ. (2557, 20 มกราคม).
นิยพรรณ วรรณศิริ. (2540). มานุษยวิทยาสังคมและวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ประพัฒน์ กองศรี. (2557). สัมภาษณ์ รำมอญ. (2557, 3 ตุลาคม).
พงษ์สิริ ศิลปบรรเลง. (2540). การศึกษาเพลงรำมอญของเกาะเกร็ด จังหวัดนนทบุรี. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
มรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรม. (2557). วงปี่พาทย์มอญ. (Online). http://ich.culture.go.th. (2557, 30 ธันวาคม).
รจนา สุนทรานนท์. (2548). การอนุรักษ์การแสดงพื้นบ้าน จังหวัดปทุมธานี. คณะนาฏศิลป์และดุริยางค์ สถาบันเทคโนโลยีราชมงคล.
วัชรีย์ ทองชายเดช. (2557). สัมภาษณ์ รำมอญ. (2557, 2 ธันวาคม).
วิกิพีเดีย สารานุกรมเสรี. (2557). ชาวมอญ (Online). http://th.wikipedia.org., (2557, 15 ตุลาคม).
วีรวัฒน์ วงศ์ศุปไทย. (2551). อนุสรณ์งานพระราชทานเพลิงศพ ศาสตรจารย์เกรียติคุณ นายแพทย์สุเอ็ด คชเสนี. กรุงเทพฯ: เท็คโปรโมชั้น แอนด์ แอ็ดเวอร์ไทซิ่ง.
สุขสันต์ พ่วงกลัด. (2539). การวิเคราะห์เชิงประวัติศาสตร์เกี่ยวกับภูมิปัญญาไทยในการถ่ายทอดการบรรเลงซอสามสาย. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
องค์ บรรจุน. (2558). สัมภาษณ์ รำมอญ. (2558, 1 กุมภาพันธ์).
อนุมานราชธน. (2501). วัฒนธรรมเบื้องต้น. กรุงเทพฯ: ราชบัณฑิตยสถาน.
อมรา พงศาพิชญ์. (2537). วัฒนธรรม ศาสนา และชาติพันธุ์. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Downloads

Published

2018-08-31

How to Cite

งามยิ่ง ด. (2018). MON DANCE: THE HISTORY AND THE INHERITANCE OF CULTURAL HERITAGE IN PATHUM THANI PROVINCE. Valaya Alongkorn Review, 8(2), 31–41. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/var/article/view/147817

Issue

Section

New Section Title Here