DHARMA FOR GOOD LIFE: ROLE MODEL FROM KING BHUMIBOL ADULYADEJ

Authors

  • Chaded KHotcharit นักวิชาการอิสระ
  • Janejira Janejitvanich Mahidol University Ratchasuda College
  • Hathairat Oumnoi 3Psychology Program Valaya Alongkorn Rajabhat University under the Royal Patronage, Pathum Thani
  • Ruetai Sumniengsanoh English for International Communication Program Valaya Alongkorn Rajabhat University under the Royal Patronage, Pathum Thani

Keywords:

Dharma, Good Life, King Bhumibol Adulyadej (King Rama IX)

Abstract

          King Bhumibol Adulyadej (King Rama IX of Thailand) was one of the great Kings whom many people consider prestigious and accord respect because of his distinguished behavior, royal pleasure and ability to transform Thailand through agriculture. His Majesty King Bhumibol, was interested in theoretical and practical agricultural knowledge leading to the implementation of many royal projects. Projects initialed by His Majesty in agriculture, culminated in personal development demonstrating his good moral principles, code of conduct and human virtues with which he governed his country. His leadership styles exemplified a leader who used good morals as a tool for ruling peacefully. Without the use of weapons, no wonder he became a good role model for Thai people as well as accepted internationally as a moral and developmental icon.His outstanding dharma implicates behavior, ideas and multifarious duties and virtues of Kingship and the royal virtues of Sangahavatthu.

References

กรรณิกา กรานเลิศ. (2559). ธรรมราชา: เครื่องมือสร้างการยอมรับจากประชาชนในการสร้าง โรงไฟฟ้านิวเคลียร์ในประเทศไทย. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. 24(46), 289-310.

กระทรวงวัฒนธรรม. (2548). พระบรมราโชวาทและพระราชดำรัสพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว พระราชทานแก่ประชาชนชาวไทย ปี 2493-2547. กรุงเทพฯ: กระทรวงวัฒนธรรม.

จักรกฤษณ์ ไชยพิเดช. (2559). ราชสกุลมหิดล. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: https://haiku.maggang.com/หนังสือ-quotราชสกุลมหิดล. (2559, 20 ธันวาคม).

เจด็จ คชฤทธิ์. (2556). ความยากจนในวรรณกรรมเพลงลูกทุ่ง: มุมมองและข้อสังเกตบางประการ. วไลยอลกรณ์ปริทัศน์. 3(2), 187-201

ดรุณศักดิ์ ตติยะลาภะ. (ม.ป.ป). การพัฒนาท้องถิ่นและชุมชนบนหลักการ “เข้าใจ เข้าถึง และพัฒนา”. 84 ปี วไลยอลงกรณ์. ปทุมธานี: มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์.

นิรนาม. (2559, ตุลาคม 15). ทรงครองราชย์ด้วยทศพิธราชธรรม. สิ่งพิมพ์พิเศษโพสต์ทูเดย์, หน้าพิเศษ 2.

นิรนาม. (2559, ตุลาคม 15). พระอัจฉริยภาพในสายตาชาวโลก. เดลินิวส์ ฉบับพิเศษ, หน้า16.

ปรีชา ช้างขวัญยืน. (2542). ธรรมรัฐ-ธรรมราชา. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2548). สังคหวัตถุของผู้ครองแผ่นดิน. สืบค้นเมื่อ 25 พฤศจิกายน 2559, จากพจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม http://www.84000.org/tipitaka/dic/ditem.php?i=187

พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระไพศาล วิสาโล. (2542). พระธรรมปิฎกกับอนาคตของพุทธศาสนา. กรุงเทพฯ: ธรรมสาร.

สมเจตน์ ผิวทองงาม. (2559). การแนะแนวเพื่อชีวิตที่ดีงามในคำสอนของพระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตโต). วารสารวิชาการ มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. 24 (46): 173-188.

สราวุธ อิสรานุวรรธน์. (2561). วาดด้วยใจภักดิ์…เบื้องหลังโปสการ์ด “พ่อของแผ่นดิน”. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: http://www.dooddot.com/ptt-do-good-for-king/ (2559, 28 ธันวาคม).

สุพานี สฤษฎ์วานิช. (2558). การสร้างองค์กรให้เป็นเผ่าพันธุ์ที่มีพลัง. Journal of HR Intelligence. 10(1 มกราคม-มิถุนายน), 95-105.

Downloads

Published

2019-04-30

How to Cite

KHotcharit, C., Janejitvanich, J., Oumnoi, H., & Sumniengsanoh, R. (2019). DHARMA FOR GOOD LIFE: ROLE MODEL FROM KING BHUMIBOL ADULYADEJ. Valaya Alongkorn Review, 9(1), 179–188. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/var/article/view/186107

Issue

Section

Academic Article