THE EFFECTS OF LEARNING ACTIVITIES BASED ON DESIGN THINKING PROCESSES TO COPE WITH THE COVID-19 PANDAMIC FOR PROMOTING CITIZENSHIP EDUCATION OF GRADE 12 STUDENTS

Authors

  • Suparat Katenarai Faculty of Education Naresuan University,Thailand
  • Jakkrit Jantakoon Faculty of Education Naresuan University,Thailand

Keywords:

Learning Activities Based, Design Thinking, Citizenship

Abstract

     The objectives of the current research were to study about the citizenship, creative and innovative skills after implementing the learning activities based on design thinking processes to cope with the Covid-19 pandemic for promoting citizenship education. The research samples were 31 grade-12 students from class 6/1 studying in semester 2, academic year 2021, Wittayanukulnaree School, Secondary Education Service Area Office, Phetchabun. The cluster sampling was used to obtain the sample. The research tools comprised 1) a citizenship questionnaire for creating innovations to handle with the outbreak of Covid - 19, 2) an interview form for citizenship in creating innovations in response to the COVID-19 epidemic as well as 3) An assessment form of creative and innovative skills to handle with the outbreak of Covid-19. The Item-Objective Congruence was used to evaluate the tools’ quality were between 0.67-1.00. The correlation between the item score and the total score were between 0.35-0.85 and the confidence value of the whole questionnaire was 0.94. The statistics, mean, standard deviation, and percentage were used for analyzing the quantitative data analysis and the content analysis was used for analyzing qualitative data.
     The findings were as follows: 1) students recognized the priority of citizens. The overall result was at a high level. In terms of commitment and dedication to the public affairs of the community, they were at the top rank. The lowest rank was the term of membership in the community. In addition, the other relevant results were: The students could be a part of the community, create ideas of awareness, and be willing to sacrifice for others. Moreover, they could solve problems for the community which lead to the development of innovations in various fields. 2) The overall result of having creative and innovative skills was at a very good level. In addition, the aspect of creating ideas was at the top rank. In contrast, the field of production and creating creative innovations were at the lowest rank.

References

ชนิกานต์ กลิ่นอาจ. (2563). วิจัยเชิงปฏิบัติการเพื่อพัฒนาความสามารถในการสร้างสรรค์และนวัตกรรมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ด้วยการจัดการเรียนรู้ตามกระบวนการคิดเชิงออกแบบ เรื่อง เคมีไฟฟ้า. การค้นคว้าอิสระ ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาวิทยาศาสตร์ศึกษา มหาวิทยาลัยนเรศวร.

ทิศนา แขมมณี. (2545). ศาสตร์การสอน องค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ ที่มีประสิทธิภาพ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

มูลนิธิเพื่อคนไทย. (2557). “Active Citizenship” พลเมืองที่มีส่วนร่วมเพื่อส่วนรวม เปลี่ยนประเทศไทยได้ด้วยตัวเรา. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: http://khonthaifoundation.org/th/active-citizenship (2564, 1 สิงหาคม).

รจเรข อุ่นตาล. (2559). การเสริมสร้างความเป็นพลเมืองเข้มแข็งในภาคประชาสังคม. ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต การบริหารและพัฒนาสังคม มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

วิจารณ์ วานิช. (2555). วิถีสร้างการเรียนรู้เพื่อศิษย์ ในศตวรรษที่ 21. กรุงเทพฯ:

มูลนิธิสดศรีสฤษดิ์วงศ์.

ศิริพันธุ์ ศิริพันธุ์ และยุพาวรรณ ศรีสวัสดิ์. (2554). การจัดการเรียนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ: วิธีการสอนแบบใช้ปัญหาเป็นหลัก. วารสารมหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์. 3(1), 104-112.

สมโภชน์ พูลเขตกิจ. (2563). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้แนวคิดเชิงออกแบบ เพื่อเสริมสร้างทักษะด้านการสร้างสรรค์และนวัตกรรม สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6. การค้นคว้าอิสระปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาหลักสูตรและการสอนมหาวิทยาลัยนเรศวร.

สำนักงานกองทุนสนับสนุนการเสริมสร้างสุขภาพ. (2563). แนะหลัก 4 ต. สู้โควิด-19. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: https://www.thaihealth.or.th (2564, 6 สิงหาคม).

สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการ. (2560). การศึกษาความเป็นพลเมืองของผู้เรียน ในสถานศึกษา สังกัดกระทรวงศึกษาธิการ. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: http://www.bps.moe.go.th (2564, 31 สิงหาคม).

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2560). แผนการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2560-2579. กรุงเทพฯ: พริกหวานกราฟฟิค.

องค์การยูนิเซฟ ประเทศไทย ร่วมกับสำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการและสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ. (2563). คู่มือสำหรับการจัดกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้เกี่ยวกับโรคโควิด-19. กรุงเทพฯ: กองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา.

Laurel Cadwallader Stolte, Molly Isenbarger, & Alison Klebanoff Cohen. (2014). Measuring Civic Engagement Processes and Youth Civic Empowerment in the Classroom: The CIVVICS Observation Tool. The Clearing House, 44-51.

Michael, L., Patrick, L., & Larry, L. (2020). The Design Thinking Toolbox. New Jersey: John Wiley & Sons.

OECD. (2020). Coronavirus special edition: Back to school. [Online], Available: http://www.oecd.org/economy/poland-economic-forecast-summary.htm. (2021, 2 August).

Papa, V. & Milioni, D. L. (2013). “Active Citizenship or Activist Citizenship? A Framework for Studying Citizenship in New Social Movements and the Role of ICTs.” Journal of the MeCCSA-PGN, 6(3): 30-34.

Stanford Design School. (2005). Bootcamp Bootleg. [Online], Available: https://dschool.stanford.edu/fellows-in-residence/project-fellowship-history- approach. (2021, 28 July).

Downloads

Published

2022-08-31

How to Cite

Katenarai, S., & Jantakoon, J. (2022). THE EFFECTS OF LEARNING ACTIVITIES BASED ON DESIGN THINKING PROCESSES TO COPE WITH THE COVID-19 PANDAMIC FOR PROMOTING CITIZENSHIP EDUCATION OF GRADE 12 STUDENTS. Valaya Alongkorn Review, 12(2), 205–217. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/var/article/view/256384

Issue

Section

Research Article