THE CULTURAL CAPITAL REGARDING NATURAL DYEING FROM WHITE TABUN TREE’S BARKTHROUGH THE DESIGN OF RETROSPECTIVE STYLE IN WOMEN'S CLOTHING

Authors

  • Terapas Tanakitsuntonkun Rajamangala University of Technology Phra Nakhon
  • Sucheera Phongsai Faculty of Home Economic Technology, Rajamangala University of Technology Phra Nakhon

Keywords:

Cultural capital, Natural dyeing, Visible, White tabun shell, Retro women's clothing

Abstract

     The research “The Cultural Capital Regarding Natural Dyeing from White Tabun Tree’s Bark (Xylocarpus Granatum) through the Design of Retrospective Style in Women's Clothing” aims to; 1) study the Samut Songkhram Province’s cultural capital regarding natural dyeing from white Tabun Tree’s bark, 2) study the design of natural tie-dye fabric patterns from White Tabun Tree’s bark, 3) study the design and cutting of Retrospective Style in Women's Clothing, and 4) study the community development staff’s satisfaction through the Retrospective style in women's clothing by the cultural capital regarding natural dyeing from White Tabun Tree’s Bark. The research applied the Mixed-method research design, both quantitative and qualitative methods. Observation from the experiment, dept interviews, and the pattern development together with the Retrospective Design in Women's Clothing were used as data collection. Then, the data were evaluated by the expert group, the example group, and the Samut Songkhram community development staff group with totaling number of 20 people.
     The result was found that the Khao Yi San, Samut Songkhram Province community enterprise group’s cultural capital regarding natural dyeing method from white Tabun Tree’s bark gave brown color, and especially applying with the ash water resulted the coloring aid. Therefore, the boiling, extracting and dyeing process made tie-dyed fabric from White Taboon Tree’s bark more durable in washing, more color fastness to water, and more color fastness to light. For the design of the tie-dye pattern, it came out with Shibori Tie-dye pattern with the Tabun leaves and flowers design while the design of retro-style women's dresses, there was a result of circle skirt, Pattern 1, an A-Line set pattern, and Pattern 2, a blouse and a circle skirt like in Pattern 1. The result of the evaluation of the pattern showed the highest satisfaction at the average of 3.94. For the design of retro-style women's clothing, it was found that the respondents were satisfied with the design of retro style women's clothing in an A-Line set pattern with a circle skirt design in the highest level of satisfaction at the average of 4.10.

References

กรมส่งเสริมอุตสาหกรรม. (2559). ทุนวัฒนธรรมไทยสู่การสร้างสรรค์เศรษฐกิจ. อุตสาหกรรมสาร. 58(4): 6.

จักรพันธ์ สุระประเสริฐ. (2558). แนวทางในการพัฒนาศักยภาพการออกแบบเครื่องแต่งกายสตรีจากผ้าฝ้าย: กรณีศึกษาชุมชนทอผ้าฝ้ายไทลื้อบ้านเฮี้ย อ.ปัว จังหวัดน่าน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.

จุฬาลักษณ์ เทพหัสดิน ณ อยุธยา. (2554). ศิลปะการแต่งกาย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ.

เจียมจิต เผือกศรี. (2546). การออกแบบเสื้อ 1. กรุงเทพฯ: ศูนย์ส่งเสริมวิชาการ.

ณัฐชา ลี้ปัญญาพร. (2563). การศึกษาทุนทางวัฒนธรรมชาติพันธุ์ลาวครั่งในมิติการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม เพื่อยกระดับเศรษฐกิจชุมชนบ้านทุ่งสีหลง อำเภอดอนตูม จังหวัดนครปฐม. วิทยานิพนธ์ สาขาวิชาการจัดการภาครัฐและภาคเอกชน บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ผลิตภัณฑ์วัฒนธรรมไทย จังหวัดสมุทรสงคราม. (2563). กลุ่มเปลือกไม้บ้านเขายี่สาร สมุทรสงครามหรือชุมชนคุณธรรมบ้านเขายี่สาร. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: https://web.facebook.com/102356518504261/posts/108133277926585/?_rdc=1&_rdr. (2565, 21 เมษายน).

พีนาลิน สาริยา. (2549). การออกแบบลวดลาย. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์,.

มูลนิธิเล็ก - ประไพ วิริยะพันธุ์. (2545). ในความเคลือนไหว เปิดพิพิธภัณฑ์บ้านเขายี่สาร: มูลนิธิ เล็ก - ประไพ วิริยะพันธุ์. [ออนไลน์] เข้าถึงได้จาก: https://lek-prapai.org/home/view.php?id=649. (2565, 21 เมษายน).

ศรัณย์ จันทร์แก้ว. (2554). การพัฒนาลวดลายพิมพ์จากศิลปะอาร์ตนูโวบนผ้าใยกัญชงเพื่อออกแบบชุดทำงานสตรี. วิทยานิพนธ์ สาขาวิชาคหกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (สสวท.). มปป. สีธรรมชาติ. [ออนไลน์], เข้าถึงจาก: http://fieldtrip.ipst.ac.th/intro_sub_content. (2565, 20 เมษายน).

สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดสมุทรสงคราม. (2563). การทำผ้ามัดย้อมยี่สาร. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: https://samutsongkhram.m-culture.go.th/th/db_29_samutsongkhram_20/46367 (2565, 20 เมษายน)

สุภาพร อามิตร. (2560). การออกแบบลายพิมพ์ผ้าจากแรงบันดาลใจศิลปะไทยจิตรกรรมฝาผนังสมัยอยุธยา: กรณีศึกษาวัดใหญ่สุวรรณาราม (จังหวัดเพชรบุรี). วิทยานิพนธ์ สาขาวิชาคหกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร.

สุภาวดี ฉิมไทย. (2556). การผลิตรายการโทรทัศน์รูปแบบสาระบันเทิงเกี่ยวกับแฟชั่นวินเทจสำหรับวัยรุ่น. จุลนิพนธ์ สาขาวิชานิเทศศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

เสาวนิตย์, กาญจนรัตน์. (2557). ภาพพิมพ์ Parbpim Printing. [ออนไลน์], เข้าถึงได้จาก: https://www.facebook.com/parbpim/posts/729443727119275/?locale=th_TH (2566, 20 ตุลาคม)

Downloads

Published

2023-12-26

How to Cite

Tanakitsuntonkun, T., & Phongsai, S. (2023). THE CULTURAL CAPITAL REGARDING NATURAL DYEING FROM WHITE TABUN TREE’S BARKTHROUGH THE DESIGN OF RETROSPECTIVE STYLE IN WOMEN’S CLOTHING. Valaya Alongkorn Review, 13(3), 256–275. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/var/article/view/264965