SIGN IN THE ASEAN PEACOCK DANCE

Main Article Content

Tanasit Chomchit
Kornwipa Laosrirattanachai

Abstract

Abstract


              “Semiology” is the discipline which studies the emerging process of a symbol and the meaning of that particular symbol.  It is a study of meanings, variations, including analysis of opinions of those elements conveyed by those message senders residing beyond; ways of lives, perceived images the way they are.  Performing Arts abundantly possesses these symbols that duly forwarded to their audiences. It is indeed fascinating to study those symbols appear in the ASEAN Peacock dance which symbolises peacocks as the central core for the creation of this performance. By which, peacock is commonly utilised in creations of performing pieces of the ASEAN region. Therefore, it is rather enthusiastic to search for both symbol (s) and any disguises code (s) in order to understand the meaning(s) that the creating artist(s) attempt to convey  his/her/their symbol(s) of the telling story, through this performance, to their audiences.

Article Details

Section
บทความวิชาการ

References

กาญจนา แก้วเทพ.(2542). การวิเคราะห์สื่อ : แนวคิดและเทคนิค.พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ:เอดิสัน เพรส โพร
ดักส์.
ธนสิทธิ์ชมชิด.(2556). อัตลักษณ์การแสดงนกยูงอาเซียน.[ศิลปกรรมศาสตร์มหาบัณฑิต]. กรุงเทพมหานคร:
มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา .
ธิญาดา ยอดแก้ว. (2547). การศึกษาสัญลักษณ์ทางวัฒนธรรมของประเทศในกลุ่มอาเซียน. วิทยานิพนธ์ ปริญญาศาสตร์มหาบัณฑิต ภาควิชาการออกแบบนิเทศศิลป์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
นพรุจ ต้นทัพไทย.(2554). การวิเคราะห์สัญญะในภาพยนตร์โฆษณาทางโทรทัศน์ที่มีเด็ก
เป็นตัว ละครหลัก. วิทยานิพนธ์ นิเทศศาสตร์มหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.
นพพร ประชากุล. (2552). ยอกอักษร ย้อนความคิด เล่ม 2ว่าด้วยสังคมศาสร์ และมนุษยศาสร์.
กรุงเทพฯ: เอช เอ็น กรุ๊ป.
Thankappan Nair. (1974). the Peacock Cult in Asia Asian Folklore Studies. Vol. 33, No. 2