A STUDY OF FINE ARTS: THE METAL EMBOSSING TECHNIQUE AND ITS PERFORMANCE IN PRESENTING CONTEMPORARY ART
Main Article Content
Abstract
This research article aimed to study and analyze artistic work, specifically focusing on the metal embossing technique and its performance in presenting contemporary art. The objectives were outlined as follows: 1) raising questions and providing interpretations of contemporary artworks with a focus on metal materials, including shapes of stainless steel, copper, and brass through methods of studying and analyzing the creation process; 2) analyzing the process of drawing and creating traces on metal materials to convey ideas and imagination; and 3) analyzing the process of creating positive and negative space in artworks to explore the potential of metal embossing in contemporary art. The study's results indicated that the technique traditionally employed in Thai art could also be applied to creating contemporary pieces. Specifically, the research highlighted: 1) the utilization of line art drawing techniques, employing debossing and embossing methods to enhance the charm and expressiveness of the lines, thereby effectively conveying natural beauty; 2) the use of 0.3-millimeter aluminum sheets in the creation process, where debossing traces or lines created a sense of curvature in the surrounding space, resulting in distinct negative space with variations in negative space development across different pieces ranging from 1 to 5, thus becoming a distinctive feature of the artwork; and 3) the demonstration that working with metal materials, often perceived as requiring substantial energy, could be effectively executed by a female artist through dedication and effort. This enhanced the audience's appreciation of the meticulous beauty of the artwork, elevating their perception to a higher level.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์บทความวิจัยที่ได้รับการตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ วไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ ถือเป็นกรรมสิทธิ์ของคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ ห้ามนำข้อความทั้งหมดหรือบางส่วนไปพิมพ์ซ้ำ เว้นแต่จะได้รับอนุญาตจากมหาวิทยาลัยเป็นลายลักษณ์อักษร
ความรับผิดชอบ เนื้อหาต้นฉบับที่ปรากฏในวารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ วไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ เป็นความรับผิดชอบของผู้นิพนธ์บทความหรือผู้เขียนเอง ทั้งนี้ไม่รวมความผิดพลาดอันเกิดจากเทคนิคการพิมพ์
References
กรมศิลปากร. (2549). เครื่องทองสมัยอยุธยา. บริษัทรุ่งศิลป์การพิมพ์ (1977) จำกัด.
กรมศิลปากรช่างสิบหมู่. (2549). ดุนโลหะ. อัมรินทร์พริ้นติ้งแอนพับลิชชิ่ง.
ชลูด นิ่มเสมอ. (2557). องค์ประกอบศิลป์. อัมรินทร์พริ้นตั้งแอนด์พับลิชชิ่ง.
ลดาวัลย์ ตาไชยยศ. (2566, 2 ธันวาคม). งานหัตถกรรมเครื่องเงินแบบดั้งเดิม. https://www.sarakadee.com
/2022/07/06/ทำพาน/
ณรงค์ วลีพร อิงค์ธเนศ. (2564, 10 มกราคม). จินตภาพ. https://monwic.com/th/2020
/06/11/วิโชค-มุกดามณี-2/
ศรัณยู นกแก้ว. (2567, 30 มกราคม). พิพิธภัณฑ์เครื่องทองที่ดีที่สุดในไทย พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ
เจ้าสามพระยา. https://www.sarakadeelite.com/arts_and_culture/gold-
treasures-of-ayutthaya/
สารคดี. (2563, 2 ธันวาคม). งานหัตถกรรมเครื่องเงินแบบดั้งเดิม.https://www.sarakadee.com/2020/03/29/
สล่าล้านนา/
อิทธิพล ตั้งโฉลก. (2560). วาดเส้นพื้นฐาน วาดเส้นสร้างสรรค์และภาพร่าง. มีเดียโซน พริ้นท์ติ้งจำกัด
MOCA Museum of Contemporary Art. (มกราคม 10, 2553) เมืองกรุง. https://mocabangkok.com
/th/profile /เดชา-วราชุน/
Otto Ocvirk, Robert Stinson, Philip Wigg, Robert Bone, David Cayton, (2012). Art Fundamentals:
Theory and Practice. McGraw-Hill Education.
Hedonist Gallery. (January 29, 2024). Pablo Picasso (1955-1956). Complete Set of 24 Silver Plates.
https://www.artsy.net/artwork/pablo-picasso-picasso-complete-set-of-24-
silver-plates