LESSON LEARNED FROM HIGH SCHOOL CONCERT BAND PERFORMANCE PRACTICE FOR MUSIC COMPETITION

Main Article Content

Apiwat Suriyos

Abstract

his study aimed to present insights garnered from wind orchestra ensemble rehearsals in secondary schools and pertaining to their readiness for a musical competition. Concurrently, effective methodologies during these rehearsals were investigated. The core of the study revolved around evaluating their preparedness. Four wind orchestra ensembles, all earning gold medal awards in Thai wind orchestra competitions, were examined. Led by both a wind orchestra conductor and an ensemble rehearsal conductor, they collectively assumed responsibility for information dissemination and artistic guidance. Data was gathered through a meticulously designed interview questionnaire. Findings revealed that wind orchestra bands practiced throughout the academic semester and holidays. Sessions were divided into small ensemble and full band practices. The emphasis was on refining fundamental musical skills through various techniques. Challenges emerged: 1) Sound Level Control: Students practiced sustained tones, starting softly and gradually increasing volume. 2) Intonation Control: Using a keyboard for reference, students vocalized specified pitches before playing. 3) Sound Quality Production: Comprehensive exercises focused on sustained tones at different volumes, enhancing resonance. 4) Music Notation Reading Deficiencies: Senior-junior practice sessions with note interpretation guidance were recommended. In essence, findings underscored a multifaceted approach to wind orchestra practice, addressing challenges through diverse rehearsal strategies.

Article Details

How to Cite
Suriyos, A. (2023). LESSON LEARNED FROM HIGH SCHOOL CONCERT BAND PERFORMANCE PRACTICE FOR MUSIC COMPETITION. Journal of Social Science and Cultural, 7(12), 60–72. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/JSC/article/view/269341
Section
Research Articles

References

ณัฐศรัณย์ ทฤษฎิคุณ และคณะ. (2561). กระบวนการฝึกซ้อมการบรรเลงสำหรับวงดุริยางค์เครื่องลมระดับอุดมศึกษาในประเทศไทย. วารสารครุพิบูล, 6(2), 247-261.

ณัฐศรัณย์ ทฤษฎิคุณ และคณะ. (2562). การสร้างรูปแบบการฝึกซ้อมวงดุริยางค์เครื่องลมระดับอุดมศึกษาในประเทศไทย. วารสารดนตรีรังสิต มหาวิทยาลัยรังสิต, 14(2), 31-45.

ดิฐพงษ์ อุเทศธำรง. (2560). การพัฒนาทักษะการบรรเลงเดี่ยวสำหรับเครื่องลมทองเหลืองของนักศึกษาหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรี คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี, 8(1), 257-269.

พงศกร พลอาษา และธนภร เพ่งศรี. (2561). การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้การปฏิบัติแซกโซโฟน ในรายวิชาปฏิบัติเครื่องลมไม้ 3 สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 2 สาขาวิชาดนตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด, 12(2), 46-54.

พรสวรรค์ มณีทอง. (2561). รูปแบบการสอนที่ประสบความสำเร็จของวงโยธวาทิตต้นแบบ. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร, 38(4), 160-178.

วิศุวัฒน์ พฤกษวานิช. (2560). ตำราพื้นฐานแซกโซโฟน. นครปฐม: วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล.

วีระ ฉิมพลี. (2559). การพัฒนาเอกสารประกอบการสอนรายวิชาปฏิบัติเครื่องลมทองเหลือง (ทรัมเป็ต) โดยประยุกต์ใช้ภูมิปัญญาท้องถิ่นเพลงรำวงย้อนยุคสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี โปรแกรมวิชาดนตรีสากล มหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์, 11(1), 234-244.

วีระศักดิ์ อักษรถึง. (2559). ภูมิทักษะสำหรับทรัมเป็ต. สงขลา: มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา.

อลงกรณ์ เหล่าสายเชื้อ. (2564). Trumpet warm-up routine. นครปฐม: วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล.

อุทัย ศาสตรา และคณะ. (2562). กระบวนการเรียนการสอนเพื่อส่งเสริมความสามารถในการสร้างสรรค์ดนตรีไทยสำหรับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น: การถอดบทเรียนจากศิลปินแห่งชาติ สาขาศิลปะการแสดง(ดนตรีไทย). วารสารครุศาสตร์, 47(2), 544-568.