INTEGRATION OF THAI ART ACTIVITIES TO PROMOTE THE CULTURE OF PEACE MODEL

Main Article Content

Mannan Mamah
Apichart Pholprasert
Duangkamol Triwichitkhun

Abstract

The objectives of this research were to: 1) Study the characteristics of the social and cultural conditions and the elements that cause conflict; 2) Study the elements or foundations of Thai art and apply them to the organization the process of relational art and Development of Thai art integration activities to promote a culture of peace. The population for this research was a purposive sampling of 35 experts in seven fields: peace studies, art education, contemporary artists, Thai art, event organizing, traditional activities, and community leaders. The communities in Bangkok were selected based on their multiculturality, art, culture, and traditions that integrate Thai art wisdom. This research and development study used qualitative methods in two phases:


  1. Data Collection and Contextual Analysis; Expert interviews and community observation. The research tools used were: 1) In-depth interviews; 2) Observation of data and the general condition of the community. The data was analyzed using data clustering and content analysis. 2. Activity Model Development; The results of the research found that: Development of integration of Thai art activities to promote the culture of peace focuses on four objectives: 1) understanding and trust, 2) love and respect, 3) non-violence, and 4) participation and cooperation. This is the application of the principles of Thai art wisdom using relational aesthetics, which is an aesthetic experience in a contemporary art based on shared elements or foundations in Thai art that have the same common point, and the 7 elements of activity theory that are in line with the community's way of life to the event activities. There are three main thematic activities: 1) Local food of the community: Showcasing local food with historical significance and integrating the way of life through collaborative efforts. 2) History of the community: Using local history to link relationships through activities for practical use and development. 3) Sense of community: Engaging in activities based on shared interests and common use, fostering interdependence and close relationships to build sustainable peace culture.

Article Details

How to Cite
Mamah, M., Pholprasert, A., & Triwichitkhun, D. (2024). INTEGRATION OF THAI ART ACTIVITIES TO PROMOTE THE CULTURE OF PEACE MODEL. Journal of Social Science and Cultural, 8(2), 204–216. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/JSC/article/view/271112
Section
Research Articles

References

เบญจวรรณ ละหุการ และคณะ. (2563). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจร่วมกับการสนับสนุนของสามีต่อพฤติกรรมการเลี้ยงลูกด้วยนมแม่และความสำเร็จ ของการเลี้ยงลูกด้วยนมแม่ในมารดาวัยรุ่นครรภ์แรก. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 7(11), 79-93.

แอน ไทยอุดม และนที ล่มนอก. (2561). การพัฒนาและประเมินผลการใช้แนวปฏิบัติการพยาบาลที่สร้างจากหลักฐานเชิงประจักษ์สำหรับผู้ป่วยสมองบาดเจ็บระดับปานกลางถึงรุนแรง. วารสารพยาบาลทหารบก, 19(3), 107-116.

จารวี คณิตาภิลักษณ์ และคณะ. (2563). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจต่อคุณภาพชีวิตของผู้สูงอายุที่เป็นโรคหลอดเลือดสมอง. พยาบาลสาร, 47(1), 222-230.

ณัฏฐ์วรัตถ์ อเนกวิทย์. (2561). ผลลัพธ์ทางคลินิกของการใช้แนวทางการดูแลผู้ที่มีปัญหาพฤติกรรมการดื่มสุราในแผนพัฒนาระบบบริการสุขภาพจังหวัดมหาสารคาม. วารสารสมาคมจิตแพทย์แห่งประเทศไทย 2561, 63(4), 371-382.

ทัศมาภรณ์ สุทธิรักษ์ และคณ. (2563). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจต่อการปฏิบัติของครอบครัวในการบริหารข้อสำหรับผู้ที่เป็นโรคหลอดเลือดสมอง. วารสารสภาการพยาบาล, 35(4), 70-83.

ธาราทิพย์ ไชยวุธ และคณะ. (2563). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจต่อการปฏิบัติการจัดท่าผู้สูงอายุติดเตียงในอาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้าน. พยาบาลสาร, 47(4), 114- 127.

นุสรา ศรีกิจวิไลศักดิ์ และสิริมา มงคลสัมฤทธิ์. (2559). ประสิทธิผลของโปรแกรมการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ในกลุ่มที่มีรูปแบบการดื่มแบบเสี่ยงต่ำหรือเสี่ยงสูง. วารสารสาธารณสุขมหาวิทยาลัยบูรพา, 11(1), 39-51.

พนิดา ศรีใจ และคณะ. (2563). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจต่อการปฏิบัติการบริหารกล้ามเนื้อสำหรับผู้พิการทางการเคลื่อนไหวในอาสาสมัครสาธารณสุขประจำหมู่บ้าน. พยาบาลสาร, 47(4), 128-141.

พรรณทิพา บัวคล้าย และคณะ. (2562). ผลของโปรแกรมเสริมพลังอำนาจต่อความรู้ การรับรู้พลังอำนาจในตนเองและพฤติกรรมสุขภาพขณะตั้งครรภ์และหลังคลอดของผู้ต้องขังหญิงตั้งครรภ์และมารดาหลังคลอดที่มีเด็กติดผู้ต้องขังในทัณฑสถานหญิง. วารสารการพยาบาล การสาธารณสุข และการศึกษา, 20(1), 28-39.

วรดา ทองสุก และคณะ. (2563). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจต่อพฤติกรรมสุขภาพ ดัชนีมวลกายและระดับความดันโลหิตในผู้ป่วยโรคความดันโลหิตสูงที่ควบคุมไม่ได้. พยาบาลสาร, 47(4), 229 -241.

อภิชาติ กาศโอสถ และคณะ. (2562). การพัฒนาโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจสำหรับผู้ป่วยโรคข้อเข่าเสื่อม. พยาบาลสาร, 47(3), 168-180.

อัชรา ฦๅชา และคณะ. (2563). ประสิทธิผลของโปรแกรมกลุ่มการเสริมสร้างพลังอำนาจผู้ดูแลผู้สูงอายุที่มีความผิดปกติทางจิตจากกลุ่มโรคสมองเสื่อม. วารสารป้องกันการฆ่าตัวตายแห่งประเทศไทย, 1(1),41-56.

อุไรวรรณ พานทอง และพัชราภรณ์ ขจรวัฒนากุล. (2563). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างพลังอำนาจต่อพฤติกรรมการดูแลตนเองระดับ HbA1C และผลลัพธ์ทางคลินิกในผู้ป่วยเบาหวานชนิดที่ 2 ที่ควบคุมน้ำตาลไม่ได้. วารสารพยาบาลกระทรวงสาธารณสุข, 30(1), 14-24.

Gibson, C. H. (1995). The process of empowerment in mothers of chronically ill children. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1201-1210.

National Alcohol Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. (2021). Alcohol Facts and Statistics. Retrieved December 12, 2021, from https://www.niaaa.nih.gov/alcohols-effects-health/ alcohol-topics/alcohol-facts-and-statistics

Weiers, Ronald M. (2005). Essentials of Business Statistics. Retrieved December 12 , 2021, from https://www.amazon.com/

World Health Organization. (2018). Global status report on alcohol and health 2018. Retrieved December 12, 2021, from https://www.who.int/publications/i/item/9789241565639