THE INFLUENCE OF SUFISM PHILOSOPHY IN CREATING MUSICAL STYLES AND DANCING FORMS FOR SEMA RITUAL

Main Article Content

Parinya Pannoppha
Surasak Jamnongsarn
Veera Phansue

Abstract

This article purposed to study and analyze the influence of Sufism philosophy that affects the creation of musical styles. And to study and analyze the influence of Sufism philosophy that affects the creation of dancing forms for the Sema ritual in Sufi Islam, the Mevlevi order, Republic of Turkey. The research model is qualitative based on document study and field study. The conceptual framework based on the Theory of 5 knowledge spirals. Research areas were selected on their importance as a center of the order and as a source of dissemination of the ritual such as museums, cultural centers and the Sema ceremonial centers in Konya and Istanbul. The target for this study is the group of ritual practitioners. The study results the influence of Sufism philosophy in creating musical styles and dancing forms for Sema ritual arises from the interpretation of 5 important principles - 1) The principle of God, 2) Principle of knowledge source, 3) Principle of spiritual leadership, 4) Principle of remembrance of God and 5) Principle of solitude, that affecting the musical forms that appear as follows - 1) Na’at Şerif: Praising to the Prophet,    2) Küdüm and Küdüm Darbı: God’s creation 3) Ney and Ney Taksim: Life-giving from God, 4) Ayin’s constructure: Embracing the greatness of God, 5) Makami Kuran and Kurun Okumak: Reciting the revelation of God. And the principles affecting the dancing forms that appear as follows-                 1) Stance: Interpreting the meaning of the posture, 2) Clothing: Remembrance of death, 3) Number and Steps pattern: God's greatest creation.

Article Details

How to Cite
Pannoppha, P., Jamnongsarn, S., & Phansue, V. (2024). THE INFLUENCE OF SUFISM PHILOSOPHY IN CREATING MUSICAL STYLES AND DANCING FORMS FOR SEMA RITUAL. Journal of Social Science and Cultural, 8(4), 281–295. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/JSC/article/view/273015
Section
Research Articles

References

จรัล มะลูลีม. (2562). แนวทางนิยมความลี้ลับแบบซูฟี(ตอนจบ). เรียกใช้เมื่อ 27 กุมภาพันธ์ 2562 จาก https://www.matichonweekly.com/column/article_174018

จักรพงษ์ กลิ่นแก้ว. (2563). อุเละห์นบี : ดนตรีสรรเสริญศาสดามูฮัมหมัดของมุสลิมนิกายซูฟีย์ในภาคกลางของประเทศไทย. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 7(2), 1-28.

จุฬิศพงศ์ จุฬารัตน์. (2555). วันนี้ลองทำกิจกรรมที่ประยุกต์มา “เต้นรำภาวนา”. เรียกใช้เมื่อ 13 ตุลาคม 2555 จาก https://www.facebook.com/308057462615047

ซอและห์ มีสุวรรณ. (2558). ปรัชญาซูฟีย์. เรียกใช้เมื่อ 27 กุมภาพันธ์ 2562 จาก https://www. islammore.com/view/1224

ณรงค์ชัย ปิฏกรัชต์. (2558). ทฤษฎี 5 เกลียวรู้ : แนวการวิจัยภาคสนาม. เรียกใช้เมื่อ 27 กุมภาพันธ์ 2562 จาก https://www.smusichome.com/index.php?lay=show&ac=article&Id=538675605&Ntype=4

ภูมิช อิสรานนท์. (2551). รูมี ทางสู่กวีนิพนธ์ ความรักและการรู้แจ้ง. สานแสงอรุณ, 12(4), 110-126.

เสาวนีย์ จิตต์หมวด. (2535). วัฒนธรรมอิสลาม. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: ทางนำ.

Gamard, I. (2000). The Music of the Whirling Prayer Ceremony. Rumi 2000 : Whirling with the Cosmos. San Bernardino: California State University .

Kaim, A. A. (2012). Sema ceremony – between Ritual and Performance. Acta Asiatica Varsoviensia, 25(1), 147-156.

Özdemir, Y. (2018). Galata Mawlawi Lodge Museum. Istanbul: ACAR MATBAA.