FISTS AND MAGIC: LUANG PHO KHUN PARISUTTHO AND PROFESSIONAL BOXING IN THAILAND FROM THE MID-1990S TO 2000S

Main Article Content

Apichest Kanchanadit

Abstract

This article is a study using historical methodology with the objective of understanding the interactions between Luang Pho Khun Parisuttho, who was an outstanding famous monk in Thai society during the second half of the decade 1990s - 2000s, with professional boxing which is a popular sport in Thai society, aiming to explain how this interaction influenced the form and development of professional boxing in Thai society at that time.The study found that Luang Pho Khun Parisuttho, a monk who is famous for his power of supernatural magic in Thai society, has closely interacted with professional boxing in Thai society through an important process in which professional boxers and those involved with professional boxing ask for blessings from Luang Pho Khun Parisuttho for good fortune before competing. Including the fact that these people like to connect important professional boxing competitions held in Thai society with stories or activities related to Luang Pho Khun Parisuttho. The closely interaction between an outstanding famous monk and people involved in professional boxing shaping important form of professional boxing in Thai society at that time, namely, it was a sport that combined the believe of supernatural with professional boxing which was a modern sport that their root were closely with sports science, and networks of people of many groups and classes. This form has continued to develop and has an influence on the ideas and activities related to this sport in Thai society even today.

Article Details

How to Cite
Kanchanadit, A. (2024). FISTS AND MAGIC: LUANG PHO KHUN PARISUTTHO AND PROFESSIONAL BOXING IN THAILAND FROM THE MID-1990S TO 2000S. Journal of Social Science and Cultural, 8(4), 310–321. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/JSC/article/view/273018
Section
Academic Article

References

กองบรรณาธิการข่าวสด. (2558). คุณาลัย ปริสุทโธ อาลัยหลวงพ่อคูณผู้บริสุทธิ์. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

กองบรรณาธิการนิตยสาร Hi-Class. (2538). คลี่ใบตองมวนโตหลวงพ่อคูณสัญลักษณ์ใหม่แห่งศรัทธายุคโลกาภิวัตน์. วารสารไฮคลาส, 11 (131), 32-52.

กีฬา. (9 พฤษภาคม 2497). “คารูเธอร์อาบเลือดป้องกันมงกุฎไว้ได้”. กีฬา, หน้า 19.

ข่าวสด. (17 เมษายน 2539). “มอบรักมอบเลือดหลวงพ่อคูณ”. ข่าวสด, หน้า 31.

ข่าวสด. (12 มิถุนายน 2540). “‘พ่อคูณ’ เป่ากระหม่อมคู่ชก ‘แซมซั่น’”. ข่าวสด, หน้า 15.

ข่าวสด. (20 พฤษภาคม 2540). “ชาวด่านขุนทดพร้อมใจคึกคัก ร่วมจัดศึก ‘รัตนพล’ ไฟท์บังคับ”. ข่าวสด, หน้า 15.

ข่าวสด. (30 ตุลาคม 2540). “รูปหล่อหลวงพ่อคูณ ‘รุ่นอมตะวาจา’ ใส่ไมโครชิพใต้ฐานให้พรได้”. ข่าวสด, หน้า 31.

ข่าวสด. (24 กุมภาพันธ์ 2541). “ศาลออกหมายจับ ‘เสี่ยเล็ก’ ส.ส.เชียงราย จ่ายเช็คเด้ง 4.5 ล. ศึก ‘สมาน-เฮอร์เรร่า’ ”. ข่าวสด, หน้า 15.

ข่าวสด. (1 ตุลาคม 2549). “‘เสี่ยโก้’ โล่งใจอาการพ่อคูณทุเลา”. ข่าวสด, หน้า 13.

เขตร ศรียาภัย. (2550). ปริทัศน์มวยไทย. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

จำนงค์ ร่มเย็น. (2540). บทบาทของพระญาณวิทยาคมเถร (หลวงพ่อคูณ ปริสุทโธ) กับการพัฒนาชุมชนในเขตอำเภอด่านขุนทด จังหวัดนครราชสีมา. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาไทยคดีศึกษา. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

จินตนา ณ ระนอง. (2539). พระกับสังคมไทยในปัจจุบัน ศึกษากรณีหลวงพ่อคูณ ปริสุทฺโธ. กรุงเทพมหานคร: สำนักวิจัย สถาบันพัฒนบัณฑิตบริหารศาสตร์.

แจ็คสัน, ปีเตอร์ เอ. (2566). เทวา มนตรา คาถา เกจิ: ไสยศาสตร์สมัยใหม่กับทุน (ไทย) นิยม, แปลโดย วิราวรรณ นฤปิติ. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

เชิดศักดิ์ ภูมิสวัสดิ์. (2537). หลวงพ่อคูณ ปริสุทฺโธ พระญาณวิทยาคมเถร. กรุงเทพมหานคร: ต้นอ้อ.

เชี่ยว สามชุก. (7 กันยายน 2539). “ไฟท์ที่ 9 ของแสน ส.เพลินจิตร”. สยามรัฐ, หน้า 11.

เดลินิวส์. (9 มิถุนายน 2540). “‘ไอ้โบ้’ ท้าชน บด ‘เฮอร์เรร่า’”. เดลินิวส์, หน้า 21-22.

พ.พิรุณ. (20 เมษายน 2539). “แวดวงมวยสากล” . น็อคเอ๊าท์ ฉบับมวยโลก, หน้า 52-53.

พระมหาสุริยา อภิวฑฺฒโนและนัยนา แย้มสาขา. (2543). พระราชวิทยาคม (หลวงพ่อคูณ ปริสุทฺโธ). นครราชสีมา: วัดบ้านไร่.

ภิญญพันธุ์ พจนะลาวัลย์. (2562). ไทยปิฎก: ประวัติศาสตร์การเมืองสังคมร่วมสมัยของพุทธศาสนาไทย. กรุงเทพมหานคร: Illuminations Editions.

มติชน. (15 มีนาคม 2536). ““รัตนพล” ชนะง่ายดาย”. มติชน, หน้า 31.

มติชน. (18 พฤษภาคม 2539). “สร้างเหรียญพ่อคูณรุ่นกูชอบอ่าน น.ส.พ.”. มติชน, หน้า 6.

มติชน. (27 ตุลาคม 2540). “‘หลวงพ่อคูณ’ ชี้ ‘ยูริ’ เจ๋งจริงหนักใจแทน ‘ไอ้หนึ่ง’”. มติชน, หน้า 15.

มติชน. (12 กุมภาพันธ์ 2540). “บางรัก-บางกะปิ-สาธร นิมนต์ ‘พ่อคูณ’ เหยียบ-แจกตั๋วไปนอก”. มติชน, หน้า 4.

มติชน. (15 สิงหาคม 2548). “3 นักชกไทยขอพร ‘หลวงพ่อคูณ’ ก่อนเปิดศึกป้องกัน-ชิงแชมป์โลก”. มติชน, หน้า 5.

มติชน. (4 ตุลาคม 2555). “แจกวัตถุมงคลวันเกิด’พ่อคูณ’”. มติชน, หน้า 13.

เริงศักดิ์ กำธร. (2550). ปาฏิหาริย์หลวงพ่อคูณ เทพเจ้าด่านขุนทด. กรุงเทพมหานคร : เวิร์คพอยท์ พับลิชชิ่ง.

วิลาศ มณีวัต. (2543). อารมณ์ขันหลวงพ่อคูณ. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ดอกหญ้า.

สยามรัฐ. (21 พฤษภาคม 2539). “‘พ่อคูณ’ ชม ‘มงคล’ จ๊าบ เตือนสติก่อนให้ป้องกัน ก.ค.”. สยามรัฐ, หน้า 10.

อนุรัตน์ วัฒนาวงศ์สว่าง. (17 มิถุนายน 2539). พุทธคุณ-ศรัทธา-บารมี วันนี้ ณ วัดบ้านไร่. ศิลปวัฒนธรรม, หน้า 84-103.

Baker, W. J. (2007). Playing with God: Religion and Modern Sport. Cambridge, Massachusetts London, England: Harvard University Press.

Corbett, J. J. (1912). Scientific Boxing. New York: Richard K. Fox.

Donovan, M. (1893). The Science of Boxing Also Rules and Articles on Training Generalship in the Ring and Kindred Subject. New York: Dick & Fitzgerald.

Early, G. (Ed). (2019). The Cambridge Companion to Boxing. Cambridge: Cambridge University Press.

Jackson, P. A. (1999). The Enchanting Spirit of Thai Capitalism : The Cult of Luang Phor Khoon and the Post-Modernization of Thai Buddhism. South East Asia Research, 7 (1), 5-60.

Kitiarsa, P. (2012). Mediums, Monks, and Amulets : Thai Popular Buddhism Today. Chiang Mai: Silkworm Books.