DEVELOPMENT OF INTERNET-BASED AUGMENTED REALITY LESSONS FOR SELF - LEARNING TO ENHANCE PROBLEM - SOLVING SKILLS OF MATHAYOMSUKSA 3 STUDENTS MUSLIMWITTAYA FOUNDATON SCHOOL

Main Article Content

A Run Wayuphak
Pol Luangrangsee

Abstract

This research article aimed to 1) develop the internet - based augmented reality lessons for self - learning to enhance problem - solving skills of mathayomsuksa 3 students, 2) measure the media effectiveness of internet - based augmented reality lessons. According to the media efficiency criteria 80/80, 3) compare problem - solving skills After using augmented reality lessons on the internet according to the 80% criteria, and 4) Satisfaction questionnaire with using the internet - based augmented reality. utilizes a research and development methodology The sample group in this research was one classrooms mathayomsuksa 3 students of Muslimwittaya Foundation School, using simple random sampling, which is the lottery method. The research instruments used were: 1) the augmented reality lessons on the internet, 2) the determine E1/E2 media efficiency test, and 3) the post - study problem - solving skills test 4) the satisfaction surveys. The statistics used in data analysis are means, standard deviation, means comparison of one group posttest. The research instruments used were: 1) internet - based augmented reality lessons is a lesson consists of home page, membership, login, welcome page, registration, lesson page, certificate page, and lesson creator page. they have the highest level of suitability and accuracy, 2) internet - based augmented reality lessons are as effective as 81.56/80.67, which meets the standard of 80/80, 3) students using internet - based augmented reality lessons have higher problem - solving skills after studying than criteria 80 percent a statistically significant at .01, and 4) student satisfaction with the augmented reality lessons on the internet was at a good level (Mean 4.38).

Article Details

How to Cite
Wayuphak, A. R., & Luangrangsee, P. (2024). DEVELOPMENT OF INTERNET-BASED AUGMENTED REALITY LESSONS FOR SELF - LEARNING TO ENHANCE PROBLEM - SOLVING SKILLS OF MATHAYOMSUKSA 3 STUDENTS MUSLIMWITTAYA FOUNDATON SCHOOL. Journal of Social Science and Cultural, 8(5), 197–208. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/JSC/article/view/273706
Section
Research Articles

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2563). แผนปฏิบัติการดิจิทัลเพื่อการศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ พ.ศ. 2563 - 2565. เรียกใช้เมื่อ 11 พฤศจิกายน 2566 จาก https://bict.moe.go.th/wp-content/uploads/2022/03/digital-63-65.pdf

กฤษมันต์ วัฒนาณรงค์. (2542). เทคโนโลยีเทคนิคศึกษา. กรุงเทพมหานคร: สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.

ชนนิกา ปัญจันทร์สิงห์. (2562). การพัฒนากระบวนการเรียนการสอนแบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการเรียนรู้ผ่านบทเรียนบนเครือข่ายด้วยเทคโนโลยีเออาร์ เพื่อส่งเสริมทักษะการเขียนโปรแกรมภาษาวิชวลเบสิก สําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5. ใน วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการศึกษาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. คณะศึกษาศาสตร์มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

ไชยยัณห์ ชาญปรีชารัตน์. (2543). ความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีผลต่อการวัดการเรียนการสอนของโรงเรียนเทคโนโลยีภาคตะวันออกเฉียงเหนือ จังหวัดขอนแก่น. ใน วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาบริหารการศึกษา. คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ณัฏฐภรณ์ หลาวทอง. (2559). การสร้างเครื่องมือการวิจัยทางการศึกษา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

รัตนะ บัวสนธ์. (2562). การวิจัยและพัฒนานวัตกรรมการศึกษา. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

รุ่งศักดิ์ เยื่อใย. (2562). เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม: ความท้าทายต่อการพัฒนาการเรียนการสอนของประเทศไทยในศตวรรษที่ 21. วารสารสมาคมสถาบันอุดมศึกษาเอกชนแห่งประเทศไทย, 25(2), 127-140.

สํานักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานกระทรวงศึกษาธิการ. (2560). ตัวชี้วัดและสาระการเรียนรู้แกนกลาง กลุ่มสาระวิทยาศาสตร์ (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. นนทบุรี: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทยจํากัด.

สํานักงานเลขาธิการสภาการศึกษากระทรวงศึกษาธิการ. (2560). แผนการศึกษาแห่งชาติพ.ศ. 2560 - 2579. กรุงเทพมหานคร: บริษัท พริกหวานกราฟฟิค จํากัด.

สำนักงานสภาพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2566). ร่างแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่สิบสาม พ.ศ. 2566 - 2570. เรียกใช้เมื่อ 11 พฤศจิกายน 2566 จาก http://nscr.nesdc.go.th/wp-content/uploads/2022/02/ร่างแผน13.pdf

อธิษฐ์ เชิญขวัญชัย. (2563). การพัฒนาการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค STAD ประกอบหนังสือประยุกต์ใช้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม (Augmented Reality) เรื่อง การเจริญเติบโตและพัฒนาการของมนุษย์สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. ใน วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

อัครเทพ อัคคีเดช. (2563). การพัฒนาสื่อเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมเรื่อง เครื่องดนตรีสากลสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒองครักษ์. ใน วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาศิลปศึกษาคณะศิลปกรรมศาสตร์. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.