THE RITUAL AND BELIEF LIFESTYLE OF THE CATTLE HERDERS : A CASE STUDY OF BAN PHO SUBDISTRICT, MUANG DISTRICT, TRANG PROVINCE

Main Article Content

Aomchai Vomgmonta
Aree Tamkrong
Amporn Sinlapamethakul

Abstract

The objectives of this research are twofold: 1) to explore the ritual practices and beliefs associated with raising bulls for competition, and 2) analyze the impact of this sport on the lives of individuals and the community, focusing on a case study in Ban Pho subdistrict, Mueang district, Trang province. The research employs a qualitative approach, utilizing in-depth interviews and focus group discussions. Key informants include 21 fighting bull owners, 10 bull caretakers (veterinarians), and 21 individuals with strong beliefs related to bullfighting, selected through purposive sampling. Data were analyzed through content analysis and summarized comprehensively. The findings revealed that: 1) The ritual practices encompass observing seasonal patterns, protecting bulls from predators, making offerings to sacred entities, and adhering to specific beliefs regarding the ideal characteristics of competitive bulls. These characteristics include small ears, large horns, a distinct placenta-shaped head, thick eyebrows, a short and narrow face, a broad chest, a large belly and bones, a long neck, short ankles, a long phallus, forward-facing testicles, and small buttocks and tail. Other aspects of bull-rearing involve attention to coat quality, food, genetics, training, and maintenance. Equipment such as cattle stalls, photography tools, and deer ropes were also utilized. 2) The impacts of bullfighting on the lives of individuals and the community include various aspects. On a familial level, it enhances income generation. Socially, it fosters the exchange of experiences, and the creation of social networks within the community. Public health officials view, the lifestyle of bull owners as unsanitary, while ethicists consider, the practice a form of torture animal. Educational perspective proposes, bullfighting represents local knowledge and Southern wisdom passed down from ancestors. Religiously views, it serves as an activity that bridges gaps between different faiths. Economically, it contributes to creative economy and the Sustainable Development Goals (SDGs) by promoting agricultural community enterprises aimed at elevating grassroots economic development. Politically, it reflects the regulations, values, customs, and traditions that characterize the community and society. Lastly, it plays a role in the conservation of bullfighting breeds and serves as a recreational activity.

Article Details

How to Cite
Vomgmonta, A., Tamkrong, A., & Sinlapamethakul, A. (2024). THE RITUAL AND BELIEF LIFESTYLE OF THE CATTLE HERDERS : A CASE STUDY OF BAN PHO SUBDISTRICT, MUANG DISTRICT, TRANG PROVINCE. Journal of Social Science and Cultural, 8(10), 298–310. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/JSC/article/view/277150
Section
Research Articles

References

เผดิม จันลือชัย. (2561). ตะลึง วัวชนภาคใต้เม็ดเงินสะพัดปีละ 5 พันล้านธุรกิจคู่ขนานผุดเป็นดอกเห็ด หมดยุคเด็กเลี้ยงวัวจบ ป.4. เรียกใช้เมื่อ 13 กันยายน 2567 จาก https://www.sentangsedtee.com/today-news/article_82267

โสภิตา โสมมะเกิด. (2560). การตั้งชื่อวัวชนภาคใต้. ใน วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาไทยคดีศึกษา. มหาวิทยาลัยศิลปากร.

กรมปศุสัตว์. (2565). การเลี้ยงวัวพื้นเมือง. กรุงเทพมหานคร: กรมปศุสัตว์ กระทรวงเกษตรและสหกรณ์.

กัญญารัตน์ เลียงผา. (2563). การพนันท้องถิ่น: พฤติกรรมการเล่นของเยาวชนและผลกระทบด้านการศึกษา. ใน วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาการวัดประเมินและวิจัยการศึกษา. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

คอลัฟ ต่วนบูละ และคณะ. (2560). แรงสนับสนุนทางสังคม: กลไกป้องกันปัญหาการพนันของเยาวชนในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้. เรียกใช้เมื่อ 1 เมษายน 2567 จาก http://www.gamblingstudy-th.org/imgadmins/research_file/ebook-60-02-Kohlaf.pdf

ทิพวรรณ หม้งห้อง และคณะ. (2562). โรงเรียนวัวชนและภูมิปัญญาการจัดการค่ายกีฬาวัวชนเพื่อการแข่งขันทางการค้า กรณีศึกษา สนามกีฬาชนวัวบ้านปากพล ตำบลนาปะขอ อำเภอบางแก้ว จังหวัดพัทลุง. วารสารสังคมศาสตร์และวัฒนธรรม, 3(1), 121-125.

รงค์ บุญสวยขวัญ. (2562). การยอมรับกิจกรรมการพนันของชุมชนที่มีลักษณะพิเศษแห่งหนึ่ง ของจังหวัดในภาคใต้ตอนบน. วารสารราชภัฎสุราษฏร์ธานี, 1(1), 191-216.

วรรณพงษ์ ดุรงคเวโรจน์. (2564). ส่องนโยบายการค้าการลงทุนประเทศคู่แข่งไทย ท่ามกลางสมรภูมิสงครามการค้าสหรัฐฯ กับจีน. เรียกใช้เมื่อ 1 เมษายน 2567 จาก https://www.the101.world/2024-nobel-prize-in-economics/

วีระยุทธ กาญจน์ชูฉัตร. (2563). เศรษฐกิจสามสี - เศรษฐกิจแห่งอนาคต. กรุงเทพมหานคร: บุ๊คสเคป.

ศศิธร บุญคงแก้ว และคณะ. (2561). การปรับตัวของกีฬาวัวชนเพื่อการท่องเที่ยว. ใน การประชุมวิชาการด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ระดับชาติ ครั้งที่ 1. คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎสงขลา.

ศูนย์ศึกษาปัญหาการพนัน. (2563). รายงานศูนย์ศึกษาปัญหาการพนัน ประจำปี 2563. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เดือนตุลา.

สำนักข่าวอิศรา. (2560). ปัญหาถือครองที่ดิน: ความเหลื่อมล้ำสุดขั้ว ภาพสังคมไทยรวยกระจุก จนกระจาย. เรียกใช้เมื่อ 13 กันยายน 2567 จาก https://www.isranews.org/content-page/item/53793-land-61732.html

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2562). รายงานภาพรวมความเหลื่อมล้ำของไทยในศตวรรษที่ 21. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2566). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่ 13 พ.ศ. 2566-2570. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.

สำนักงานมาตรฐานผลิตภัณฑ์อุตสาหกรรม (สมอ.). (2565). สมอ. การันตี “สนามวัวชน” รายแรกของไทย ได้มาตรฐาน มอก. เอส เตรียมยกระดับเป็นแหล่งท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม หวังสร้างรายได้สู่ชุมชน. เรียกใช้เมื่อ 13 กันยายน 2567 จาก https://www.prd.go.th/th/content/category/detail/id/39/iid/67273

สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2562). ข้อมูลการสำรวจภาวะเศรษฐกิจและสังคมของครัวเรือน. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานสถิติแห่งชาติ.

สุจิตรา บุณยรัตพันธุ์. (2538). ระเบียบวิธีวิจัยสำหรับรัฐประศาสนศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: คณะรัฐประศาสนศาสตร์ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

สุพิชฌาย์ วัฒนะ. (2566). ยกระดับชนวัวกีฬาพื้นบ้านเพื่อการท่องเที่ยว. เรียกใช้เมื่อ 13 กันยายน 2567 จาก https://www.nationtv.tv/news/378414282

อานันท์ กาญจนพันธ์. (2564). ขบวนการเคลื่อนไหวทางสังคม: ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับสังคมวิทยา. เชียงใหม่: ภาควิชาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

อุบล สวัสดิ์ผล และคณะ. (2561). การพนันในมุมมองของเด็กและเยาวชนในพื้นที่ชุมชนท้องถิ่นชายแดนไทย-กัมพูชา กรณีศึกษาบ้านไพรพัฒนา ตำบลไพรพัฒนา อำเภอภูสิงห์ จังหวัดศรีสะเกษ. เรียกใช้เมื่อ 22 สิงหาคม 2567 จาก http://www.gamblingstudy-th.org/imgadmins/research_file/ebook-60-22-Ubon.pdf