Reum Mamuad Music : The Transition from Sacred Music to Commercial Music

Authors

  • Tachapon Tongterm Faculty of Liberal Arts and Science, Sisaket Rajabhat University
  • Pitak Medee Rajaprajanugroh 29 School, Sisaket Province
  • Nhumpung Thaklong Faculty of Education and Human Development, Sisaket Rajabhat University
  • Jeeranan Kaewma College of Innovation and Management, Songkhla Rajabhat University

Keywords:

Reum Mamuad, Folk medicine, Music, Musician, Youth

Abstract

             The purpose of this research were: 1) to study beliefs about music during Reum Mamuad in the Sisaket Province and 2) study the changes from the past to the present regarding playing music during Reum Mamuad activity in Sisaket Province. This qualitative research collected the data through documentary study, in-depth interview, and participatory observation. The study area included 6 villages of Thai-Khmer ethnic groups. There were 3 groups of key informants: 1) 6 groups of musicians, 2) 6 people who take care of the Mamuad activity, and 3. 30 villagers who participate in the Mamuad activity. The data was analyzed with the content and theme analysis.
             The research results found that:
             1. Thai-Khmer ethnic group in the area of Sisaket province, it is believed that the music accompanying the in Reum Mamuad is sacred and is an extremely important element in the in Reum Mamuad ritual. If there is no music, it may make Mamuad dissatisfied. and did not inspire according to what was requested.
             2. Nowadays, young people are increasingly interested in and playing music to accompany Ruam Mamoud activities. Hiring a musical band to perform Ruam Mamoud activities is not different from hiring one. A band to organize a party or other entertainment event, that is, if the host wants the grandeur of the event or wants the famous Ruam Mamoud music. Organizers also need to use a high hiring budget, which is different from the past.

References

กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม. (2562). มรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรม ประจำปีพุทธศักราช 2562. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานกิจการโรงพิมพ์องค์การสงเคราะห์ทหารผ่านศึก.

กีรติ เปาริสาร. (2560). การศึกษาโครงสร้างท่ารำในพิธีกรรมปัญโจลมะม็วดในเขตอีสานใต้. รายงานสืบเนื่องการประชุมวิชาการนำเสนอผลงานวิจัยระดับชาติ มหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด ครั้งที่ 1 “นวัตกรรมสร้างสรรค์ ศาสตร์พระราชาสู่การพัฒนาที่ยั่งยืน ไทยแลนด์ 4.0”. มหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด.

กีรติ เปาริสาร. (2561). การวิเคราะห์องค์ประกอบและโครงสร้างท่ารำในพิธีกรรมปัญโจลมะม็วดในเขตอีสานใต้. วารสารวิชาการแพรวากาฬสินธุ์ มหาวิทยาลัยกาฬสินธุ์, 5(1), 41-59.

คุณวัฒน์ ดวงมณี, ธยายุส ขอเจริญ, พระพรสวรรค์ ใจตรง และสุทัศน์ ประทุมแก้ว. (2561). การศึกษาอัตลักษณ์ทางวัฒนธรรมของชนสี่เผ่าในจังหวัดศรีสะเกษ. รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

เชิดศักดิ์ ฉายถวิล. (2550). ดนตรีประกอบการรักษาโรคด้วยพิธีกรรม “เรือมมะม๊วต” ของกลุ่มชาติพันธุ์เขมร กรณีศึกษาพื้นที่จังหวัดศรีสะเกษ. รายงานการวิจัย. สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ กระทรวงวัฒนธรรม.

เชิดศักดิ์ ฉายถวิล. (2555). การแพทย์ทางเลือก : รูปแบบการสืบสานและพัฒนาดนตรีบำบัดโรคในพิธีเรือมมะม็วด ของกลุ่มชาติพันธุ์ไทยเขมรในภาคอีสาน. วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาวัฒนธรรมศาสตร์. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

เชิดศักดิ์ ฉายถวิล. (2563). สุขภาวะชุมชนในพิธีกรรมบําบัดโรค กับความมั่นคงทางวัฒนธรรมด้านสุขภาพบนพื้นฐานความหลากหลายทางชาติพันธุ์ในพื้นที่จังหวัดศรีสะเกษ. วารสารงานวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏศรีสะเกษ สาขามนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์, 7(1), 64-86.

เตชภณ ทองเติม, พิทักษ์ มีดี และจีรนันท์ แก้วมา. (2566). เรือมมะม็วด: คุณค่าทางนันทนาการ. วารสารสังคมศาสตร์และวัฒนธรรม, 7(5), 181-198.

ธีราภรณ์ น่ำทอง. (2551). เรือมมะม๊วด : ทางเลือกในการจัดการสุขภาพของกลุ่มชาติพันธุ์ไทยเขมร. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวัฒนธรรมศึกษา. มหาวิทยาลัยมหิดล.

น้ำผึ้ง ท่าคล่อง. (2564). รำแม่มด: การสร้างพลเมืองเข้มแข็งในสังคมสมัยใหม่ผ่านมโนทัศน์ภูมิศาสตร์วัฒนธรรม. วารสารพื้นถิ่นโขง ชี มูล, 7(1), 55-84.

พระปลัดวีระชนม์ เขมวีโร, ธนันต์ชัย พัฒนะสิงห์, มณทิรา สะแกทอง, รังสิทธิ วิหกเหิน และสงวนหล้าโพนทัน. (2560). คติความเชื่อที่ปรากฏในพิธีกรรมของชาวจังหวัดบุรีรัมย์. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 5(2), 123-132.

พระครูปลัดเสกสรร ธีรปญฺโญ, ธนรัฐ สะอาดเอี่ยม, และพระราชวิมลโมลี. (2564). ศึกษาอิทธิพลความเชื่อในการรักษาโรคด้วยพิธีกรรมโจลมะม๊วตของชาวไทยพุทธเชื้อสายเขมร อำเภอปราสาท จังหวัดสุรินทร์. วารสารวนัมฎองแหรกพุทธศาสตร์ปริทรรศน์, 8(2), 75-86.

พระมหาวีระ สุขแสวง. (2550). มะม๊วด : พิธีกรรมและความเชื่อของกลุ่มคนพูดภาษาเขมรถิ่นอำเภอกระสัง จังหวัดบุรีรัมย์. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเขมรศึกษา. มหาวิทยาลัยศิลปากร.

พิมวลี ดีสม และสวภา เวชสุรักษ์. (2563). นาฏกรรมในพิธีกรรมปัญโจลมะม็วดจังหวัดสุรินทร์. วารสารวไลยอลงกรณ์ปริทัศน์ (มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์), 10(1), 41-55.

วรวิทย์ วราสินธ์ และเสาวภา พรสิริพงษ์. (2555). การเปลี่ยนผ่านบทบาทหน้าที่ดนตรีกันตรึม: จากดนตรีศักดิ์สิทธิ์สู่ดนตรีพาณิชย์. วารสารภาษาและวัฒนธรรม, 31(1), 79-107.

วาสนา แก้วหล้า. (2553). คุณค่าการแพทย์พื้นบ้านในระบบสุขภาพชุมชน: กรณีศึกษากลุ่มชาติพันธุ์เขมรในจังหวัดสุรินทร์. รายงานการวิจัย. คณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์.

ศิริกมล สายสร้อย. (2551). เขมรในอรัญประเทศ. สระแก้ว: โรงเรียนอรัญประเทศ.

สุภณี ช่วยบุญชู และนัฏฐิกา สุนทรธนผล. (2559). เรือมมะม็วด: ดนตรีในพิธีกรรมสะเดาะเคราะห์ จังหวัดสะแก้ว. การประชุมวิชาการระดับชาติ ศิลปกรรมวิชาการ ครั้งที่ 1. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

อุทิศ ทาหอม และสุนันท์ เสนารัตน์. (2561). การประยุกต์ใช้ทุนทางวัฒนธรรมกับการพัฒนาชุมชนท้องถิ่นอีสาน. วารสารวนัมฎองแหรกพุทธศาสตรปริทรรศน์, 5(1), 15-24.

Khairutdinova, D.F. (2015). Boosting Research Skills in Music Students by Means

of Staging Folklore Rituals. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), 383-386.

Jones, C., Baker, F., and Day, T. (2004). From healing rituals to music therapy: bridging the cultural divide between therapist and young Sudanese refugees. The Arts in Psychotherapy, 31(2), 89-100.

Nikolsky, A. and Benítez-Burraco, A. (2023). The evolution of human music in light of increased prosocial behavior: a new model. Physics of Life Reviews, https://doi.org/10.1016/j.plrev.2023.11.016

Downloads

Published

2024-04-26

How to Cite

Tongterm, T., Medee, P. ., Thaklong, N. ., & Kaewma, J. . (2024). Reum Mamuad Music : The Transition from Sacred Music to Commercial Music. Academic MCU Buriram Journal, 9(1), 105–119. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/ambj/article/view/271106

Issue

Section

Research Articles