Analysis of Parametric Narration in Fiction Film

  • Pat Suwanagul College of Communication Arts. Rangsit University.
Keywords: Parametric Narration in Film, Syuzhet, Style

Abstract

        This study analyzes parametric narration in films using the film construction method by David Bordwell, consisting of six parametric films. The research shows that the narrative of the parametric film is different from other types of film as the Style is not operating under the Syuzhet; 1) the Style completely dominates the Syuzhet as cinematic devices systematically construct the story without the plot 2) the Style and the Syuzhet shift in importance as cinematic devices and mechanism of plot construct the story in equivalent 3) the Style is equal in importance to Syuzhet as cinematic devices, and the plot shift their roles to construct the story. The study also shows that the director’s and screenwriters’ usage of the Style is different in two ways; 1) The organized usage of the Style in an ascetic approach 2) The organized usage of the Style in a sparse approach. Regardless, parametric films all have one similarity; the Style is not operating under the Syuzhet as cinematic devices play more roles in constructing the story than the plot.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ดวงกมล หนูแก้ว. (2548). ธุรกิจภาพยนตร์: กรณีศึกษาบริษัทผู้สร้างภาพยนตร์ขนาดใหญ่. กรุงเทพฯ คณะเศรษฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

รักศานต์ วิวัฒน์สินอุดม. (2549). ทิศทางการพัฒนาอุตสาหกรรมภาพยนตร์ไทย (รายงานผลการวิจัย). กรุงเทพฯ คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

พิสณฑ์ สุวรรณภักดี. (2555). ความเป็นประพันธกรในภาพยนตร์ของ อังเดร ทาร์คอฟสกี้ (วิทยานิพนธ์). กรุงเทพฯ : คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

Bordwell, David. (1985). Narration in the Fiction Film. The University of Wisconsin Press.

Galt, Rosalind and Schoonover. (2010). New Theories and Histories: Global Art Cinema. London:Oxford University Press, Inc.

Burch, Noel. (1969). Theory of Film Practice. New Jersey:Princeton

Betz, Mark. (2010). Global Art Cinema: New Theories and Histories. Galt, R. & Schoonover, K. (eds.). New York: OUP USA.

Thanouli, Eleftheria. (2006). “Art Cinema” Narration: Breaking Down a Wayward Paradigm. Scope: An Online Journal of Film and Television Studies. 14(1):21

Sontag, Susan. (1994). Against Interpretation. NewYork : Vintage.

Tarkovsky, Andrei. (1986). Sculping in Time. Austi : University of Texas Press

Ascher, Steven and Pincus, Edward, (2012) The Film-Maker’s Handbook, A Comprehensive Guide for the Digital Age. London : Penguin.

Bordwell, David and Thompson, Kristin (1990). Film Art: An Introduction. New York: Mcgraw Hill Publishing Company.

Published
2021-06-01