Factors affecting the existence of folk performances inTri Traueng Subdistrict, Mueang Kamphaeng Phet District,Kamphaeng Phet Province

  • Suphachokchai Nanthasri Communication Arts Program, Kamphaeng Phet Rajabhat University.
Keywords: the existence, folk performances, Tri Traueng Subdistrict

Abstract

        This research has the objectives as follows 1. To study the communication process of local artists in Trai Traueng Subdistrict, Mueang Kamphaeng Phet District, Kamphaeng Phet Province. 2. To study the communication context within the community, Trai Traueng Subdistrict, Mueang Kamphaeng Phet District, Kamphaeng Phet Province. 3. To study the relationship between the communication process of folk artists affecting the existence of folk performances in Trai Trueng Subdistrict, Mueang Kamphaeng Phet District, Kamphaeng Phet Province and 4. To study the relationship between the communication context within the community that affects the existence of folk performances in Trai Trueng Subdistrict, Mueang Kamphaeng Phet District, Kamphaeng Phet Province. This research is an integrated research as for the qualitative research by in-depth interview with 5 key informants. As for the quantitative research, The total number of the sample is 385 people. Using multi-stage sampling method. The qualitative research results found that : Folk artists play an important role in inheriting and disseminating folk performing arts in Tri Trung City, such as the Kai dance, the elephant dance, and the folk dance. There should be performances both inside and outside the community, such as merit fairs, employment fairs, traditions and fes- tivals, such as the Nop Phra Song Festival. Songkran festivals, temple fairs, festivities and other auspicious events for audiences of all ages focusing on children and adolescents aged 10-16 years and the elderly. The results of the quantitative research found that 1) The communication process found that the messenger Folk artists have roles as producers of chicken dance with an average value of 4.46. In chicken dance substances, suitable musical instruments are used. With an average of 4.44 in terms of communication channels Folk dance shows are displayed in festivals. With an average of 4.32 on the receiver side The audience responded well to the chicken dance performance, with an average of 4.20. 2) The context of communication found that the historical context Kamphaeng Phet is an old town that has historical significance and flourished since the Dvaravati period. With an average of 4.51 economic context Kamphaeng Phet province has an important occupation, agriculture, with an average of 4.31. Social context The tradition that the people of the Trai Trung District carry on carry on from the ancestors, namely the gilding ceremony, paying respect to the Buddha’s footprints and the 3rd Buddha’s footprint, with an average value of 4.30. Educational institutions should play a role in inheriting folk culture by creating and reproducing. With an average of 4.30 3) The overall communication process of folk artists There is a positive relationship with the overall folk performance. With statistical significance at the level of 0.01 with the coefficient of 0.556. 4) The communication context of the folk artists as a whole Had a positive relationship with the folk performances with statistical significance at the level of 0.01 with the coefficient of 0.574.

Downloads

Download data is not yet available.

References

จำลอง นักฟ้อน. (2561). บริบททางสังคม วัฒนธรรม และค่านิยมที่มีผลกระทบต่อนโยบายและแผนการศึกษา. สืบค้น 11 ตุลาคม 2561.จาก http://edu.stou.ac.th/EDU/UploadedFile/23723-13.pdf

ธนวดี บุญลือ. (2544). ทฤษฎีและแบบจำลองพื้นฐานทางการสื่อสาร. ใน เอกสารการสอนชุดวิชาหลักและทฤษฎีการสื่อสาร. หน่วยที่ 9. หน้า 473-535. นนทบุรี : มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิเทศศาสตร์.

บุญเลิศ ศุภดิลก. (2548). ทฤษฎีการสื่อสาร. ใน ประมวลสาระและแนวการศึกษาชุดวิชาปรัชญานิเทศศาสตร์และทฤษฎีการสื่อสาร หน่วยที่ 2. (พิมพ์ครั้งที่ 2). นนทบุรี: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

พรทิพา บุญรักษา. (2559). ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับการแสดงพื้นบ้านไทย. สืบค้น 13 ตุลาคม 2561.จาก http://poppy-porntipa.blogspot.com/2016/09/blog-post_28.html

ภสัวลี นิติเกษตรสุนทร. (2548). แนวคิดหลักด้านการสื่อสาร. ใน ประมวลสาระชุดวิชาปรัชญานิเทศศาสตร์และทฤษฎีการสื่อสาร. หน่วยที่ 3. นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวชิานิเทศศาสตร์.

สุชาดา พงศ์กิตติวิบูลย์ และกาญจนา แก้วเทพ. (2553). การสืบทอดสื่อพื้นบ้านเท่งตุ๊ก อำเภอท่าใหม่ จังหวัดจันทบุรี เพื่อเสริมสร้างความเข้มแข็งของชุมชน.สืบค้น 18 กรกฎาคม 2564. จาก file:///C:/Users/HP/Downloads/86356-Article%20Text-210037-1-10-20170513.pdf

สันติ อภัยราช. (2557). จดหมายเหตุวัฒนธรรมกำแพงเพชร. สืบค้น 9 ตุลาคม 2561.จาก http://www.sunti-apairach.com/letter/index.php?topic=998.0

Chulapedia. (2564). การสื่อสาร (Communication). สืบค้น 18 กรกฎาคม 2564. จาก http://www.chulapedia.chula.ac.th/index.php?title=การสื่อสาร_(Communication)

Jennisa Ketmanee. (2556). การแสดงพื้นเมืองสี่ภาค. สืบค้น 12 ตุลาคม 2561.จาก http://jenniasketmanee.blogspot.com/

Pavinee Thongmueang (2561). วัฒนธรรมการแสดง. สืบค้น 12 ตุลาคม 2561. จาก https://sites.google.com/site/pavineethongmueang/wathnthrrm-laea-xahar-phun-ban/wathnthrrm-kar-saedng

Thaicommunication83. (2561). องค์ประกอบการสื่อสาร. สืบค้น 10 ตุลาคม 2561.จาก https://sites.google.com/site/thaicommunication83/bth-thi-1-kar-suxsar

Published
2021-09-01