A CONSISTENT STUDY OF THE EMOTIONAL INTELLIGENCE OF DANIEL GOLEMAN’S CONCEPT AND THERAVADA BUDDHISM

Main Article Content

Maechee Suda Rojanautai
Thannapaporn Hongthong

Abstract

From the study it is found that the emotional Intelligence’s Daniel Goleman means the capacity for recognizing our own feelings and those of others. The elements of emotional intelligence are included as: - self-awareness, Self-regulation, Motivation, Empathy, Handling emotions in the good relationships


The emotional intelligence in Theravada Buddhism means the wisdom to have the self-awareness which can contact all things in the real, knowledge what we are feeling at the moment or at the self-control and feelings of others by using the skills to live happily with the people. This is showing the right behavior and the goodness. The element of the emotional intelligence is a good mental factor, component with Kusala, an importance principle: -4 Satipatthana (Foundations of Mindfulness), the 4 Iddhipada (path of accomplishment), Hiri Ottappa (the moral shame), Brahmavihara (holy abidings) etc.


For the consistency of the emotional intelligence’s Goleman and in Theravada Buddhism, it is found here are 2 harmonies as follows: 1) meaningfulness, that is a intellectual in the meaning of Goleman, it is the intellectual for living the life called Lokiya-Panna (worldly intelligence). The intellectuality in Buddhism is based on Lokiya-Panna in order to have the liberation and the freedom called Lokuttara Panna (supramundane, wisdom). 2)  The consistency of the element, the elementary of the emotional intelligence’s Goleman and Buddhism is the principle which is the same complement.

Article Details

How to Cite
Rojanautai, M. S. . ., & Hongthong, T. (2020). A CONSISTENT STUDY OF THE EMOTIONAL INTELLIGENCE OF DANIEL GOLEMAN’S CONCEPT AND THERAVADA BUDDHISM. Journal of MCU Buddhist Review, 4(2), 49–67. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/246208
Section
Academic Article

References

กระทรวงศึกษาธิการ กรมวิชาการ.(2545). พัฒนาวุฒิภาวะทางอารมณ์ ศีลธรรมและจริยธรรม ฉบับที่ 3 สร้างลูกให้เติบใหญ่มีวุฒิภาวะทางอารมณ์ ศีลธรรมและจริยธรรมได้อย่างไร. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์คุรุสภา ลาดพร้าว.

จำลอง ดิษยวนิช. (2553). “ความฉลาดทางอารมณ์กับสติปัฏฐานสี่”. วารสารพุทธศาสตร์ศึกษา ปีที่ 4 ฉบับที่ 1 (ตุลาคม– ธันวาคม) : 9.

เทอดศักดิ์ เดชคง. (2546). ความฉลาดทางอารมณ์จากทฤษฎีสู่การปฏิบัติ, พิมพ์ครั้งที่ 2.กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มติชน.

พระธรรมปิฏก (ป.อ. ปยุตโต). (2545). “เจตโกศลหรือปรีชาเชิงอารมณ์”. รวมบทความทางวิชาการเรื่อง อีคิว. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร : DESKTOP.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2553). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 15. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

พระมหานิพนธ์ สุขอ้วน. (2548). “สมาธิตามหลักพระพุทธศาสนากับความฉลาดทางอารมณ์ของเยาวชนกรุงเทพมหานครในปัจจุบัน”. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. คณะศิลปศาตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต).(2555). พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย, พิมพ์ครั้งที่ 32 (กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.

พุทธทาสภิกขุ. (2554). ผลของจิตตภาวนาคือ นิพพาน. กรุงเทพมหานคร : บริษัท ตถาตา พับลิเคชั่น จำกัด.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหามกุฎราชวิทยาลัย.(2535). อภิธัมมัตถสังคหบาลีและอภิธัมมัตถวิภาวินีฎีกาฉบับแปลเป็นภาษาไทย. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย.

รินธรรม อโศกตระกูล และคณะ. (2549). “ปัจจัยสนับสนุนการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมของพุทธศาสนิกชน”. งานวิจัย. ศูนย์ส่งเสริมและพัฒนาพลังแผ่นดินเชิงคุณธรรม.

ศันสนีย์ วรรณางกูร.(2545). EQ ของคุณเป็นอย่างไร. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ มติชน จำกัด.

Bar-on. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-I) Technical Manual Toronto. Canada: Multi-Health system.Cooper, R.K. And A. Sawof. (1997). Executive EQ intelligence in leadership and Organization.

New York: Grosst/ Put nam.

Daniel Goleman. (2006). Working with Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.

_____________. (2006). Emotional Intelligence & Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.

Damien Keown. (2003). A Dictionary of Buddhism. New York: Oxford University Press.

Emotional Intelligence. (2006). Why it can matter more than IQ Bantam. 10th anniversary reissue edition. New York: Bantam Books.

THE DALAI LAMA. (1991). Mind Science: AN EAST-WEST DIALOGUE. Massachusetts: Wisdom Publications.

Mayer, J. D., and Salovey, P. (1997). “What is emotional intelligence?”. Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators. Edited by D. J. Sluyter. New York: Basic Books.