Panamachadha: the concepts and forms of respect for teachers in the scriptures of Buddhism

Main Article Content

Phramaha Sumate Kittipanno (Suayroob)

Abstract

This article is intended to present the concepts and forms of respect for teachers in the scriptures of Buddhism. The results of the study showed that the concepts of respect for teachers which are shown in the Tripitaka that are explained in the form of praise speech without conditions but in some places, they are focused on benefits, namely blessings and protection. Neither said speech of praise only for the Buddha or the Triple Gem, but they also are included with power of nature and other sacred things as well. And they have gradually been developed to become a praise speech for the Triple Gem only, later in the time. For the forms of respect for teachers clearly shown at the beginning of the scriptures of the middle class; that is, with commentary and petition etc. In addition, they are also found in Buddhist literature, in which the Pali language is written in Thailand as well. Especially the literature of Phra Sirimangkhalajarn who has written 4 Buddhist scriptures are as follows: 1) Vessantaradīpanī; 2) Cakrvāldīpanī; 3) Sankhayāpakāsakatīkā; 4) Mangalatthadīpanī; which they are shown in the respect for teachers at the beginning of every scripture and with the form of authorship which is the type of poetry or Pachcha using the form of the spell that should be pronounced with all the trochaic that is an art of great authorship. In addition, the incantation of humility of Phra Sirimangkhalajarn is also worth studying, and is an example of authorship with social value, and as an example of knowledge transfer. It is also an example of maintaining a good tradition in writing, and is an example of humility by worshiping teachers.

Article Details

Section
Academic Articles

References

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.(2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย.
คณะกรรมการแผนกตำรา.(2547) สมนฺตปาสาทิกา ปฐโม ภาโค. นครปฐม : โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย.
ชาญชัย คงเพียรธรรม. (2554). “ขนบการประณามพจน์ในวรรณคดีเขมร.” วารสารมนุษยศาสตร์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ๑๘, ๒ (กรกฎาคม – ธันวาคม ๒๕๕๔): 37-52.
ธเนศ เวศร์ภาดา. (2549). หอมโลกวรรณศิลป์. กรุงเทพฯ: ปาเจรา.
ธัญญา สังขพันธานนท์.(2529). วรรณกรรมวิจารณ์. กรุงเทพฯ : นาคร.
ธีรโชติ เกิดแก้ว.(2556). มิลินทปัญหาฎีกา : การตรวจชำระและการศึกษาเชิงวิเคราะห์.วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฏีบัณฑิต. สาขาพระพุทธศาสนา มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
บุญหนา สอนใจ.(2523).สังขยาปกาสกปกรณ์และฎีกา : การตรวจชำระและการศึกษาเชิงวิเคราะห์.วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต.สาขาภาษาตะวันออก : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
พระคันธสาราภิวงศ์.(2545).วุตโตทยมัญชรี.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์พิทักษ์อักษร.
พระธรรมปิฏก.(2538).พุทธรรม. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
พระมหาสายัญ ศรีอ่อน. (2550).ประณามบทและนิคมนกถาในวรรณคดีบาลี : แนวคิด รูปแบบ และภาษา. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต.สาขาบาลีและสันสกฤต : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พระมหาสุเมธ กิตฺติปญฺโญ. (2560). ศึกษาการเล่านิทานชาดกในคัมภีร์มังคลัตถทีปนี ภาค 1.วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต.สาขาพระพุทธศาสนา : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาอดุลย์ คนแรง.(2541).การศึกษาเชิงวิเคราะห์มังคลัตถทีปนี.วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต.สาขาจารึกภาษาไทย : มหาวิทยาลัยศิลปากร.
พระสิริมังคลาจารย์. (2540). เวสันตรทีปนี ภาคภาษาบาลี. กรุงเทพฯ : สำนักราชเลขาธิการ.
พระสิริมังคลาจารย์.(2523). จักรวาฬทีปนี.กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร.
พระสิริมังคลาจารย์.(2539). มงฺคลตฺถทีปนี ปฐโม ภาโค.พิมพ์ครั้งที่ 13.กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.
ภาสกร เกิดอ่อน และคณะ. (2552). ภาษาไทย หลักภาษาและการใช้ภาษา ม.4. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพฯ : บริษัท อักษรเจริญทัศน์ อจท. จำกัด.
วิภา กงกะนันทน์. (2533). วรรณคดีศึกษา. กรุงเทพฯ : ไทยวัฒนาพาณิช.
สุธิวงศ์ พงศ์ไพบูลย์. (2524).วรรณคดีวิเคราะห์. สงขลา : มงคลการพิมพ์.
สุภาพรรณ ณ บางช้าง. (2526). ประวัติวรรณคดีบาลีในอินเดียและลังกา. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
แสง มนวิทูร.(2510). รายงานการสัมมนาประวัติศาสตร์และโบราณคดี ครั้งที่ 1. เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
อรุณรัตน์ วิเชียรเขียว.(2527).วรรณกรรมล้านนา เล่ม 1. เชียงใหม่ : มิตรนรการพิมพ์.