An Analytical Study on the Accessibility of Ratana’s Values in Tipiṭaka
Main Article Content
Abstract
This article was aimed at studying the values of Ratana in Tipiṭaka, the accessibility to the values of Ratana in Tipiṭaka, and analyzing the accessibility to the values of Ratana in Tipiṭaka. This study employed the qualitative research done by using the documentary research methodology. The results of the research suggest that: 1) the values of Ratana in the Tipiṭaka have both secular and spiritual values. Ratana for the house-holders is of excellent value benefiting oneself, family and society. Dharma Ratana is of good value for quality mundane living and the value for whom wishing a life of attainment is made, 2) the accessibility to the values of Ratana in the Tipiṭaka is of the followings: (1) the worldly value of the Ratana in the Tipiṭaka can be obtained by conducting the Noble Cakkavatti-vatta, almsgiving, observing the precepts, practicing meditation and building a better economic status according to Dhamma from the Tipiṭaka, (2) the value of Dhamma Ratana in Tipiṭaka can be obtained by three kinds of wisdom and by the methodology of mundane and supramundane ways, and 3) in analyzing the accessibility to the values of Ratana in Tipiṭaka, it is divided by the obtaining of the values of worldly Ratana resulted from the research giving rise to the worldly noble lifestyle and the values of the Dhamma Ratana resulted from the research giving rise to the ideal life in Dhamma way.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
ข้อความในบทความที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสาร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความ และข้อคิดเห็นนั้นไม่ถือว่าเป็นทัศนะและความรับผิดชอบของกองบรรณาธิการวารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
References
กาญจนา หาญศรีวรพงศ์. (2561). “การสร้างดุลยภาพชีวิตตามหลักธรรมในพระพุทธศาสนา”. ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ถิรพิทย์ สุริวงศ์ (2561). การศึกษาวิเคราะห์การเข้าถึงไตรสรณคมน์ของชาวพุทธในสังคมไทย. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ธานี สุวรรณประทีป (2536). คัมภีร์สารัตถสมุจจยจตุภาณวารอรรถกถา: การแปลและการวิเคราะห์. ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาชัยณรงค์ อภินนฺโท (อุดม), พระมหาจีรวัฒน์ กนฺตวณฺโณ. (2565). การศึกษาวิเคราะห์ไตรสรณคมน์ในพระไตรปิฎก. วารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร, 5(3), หน้า 182-194.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2558). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 23). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์ ในเครือ บริษัท สำนักพิมพ์เพ็ทแอนด์โฮม จำกัด.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2560). อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.