An Argument Concepts of Saṃsāra and The Karma’s Law in Bhagavadgita

Main Article Content

Wanichaya Prueprak
Manop Nakkanrian

Abstract

The research entitled ‘An Argument Concepts of Saṃsāra and The Karma’s Law in Bhagavad-gita’ has objective to critically analyze the debates on the concept of Saṃsāra and The Karma’s Law in Bhagavad-Gita. This research employed the documentary research methodology. This research employed the documentary research methodology. it was found that Saṃsāra in the Bhagavad Gita is the place where the Self and God are united through doing. Human doing in Saṃsāra can be classified into two types: Self is the one who does something and must receive the results of that doing. If you don’t do by yourself, you will do it by God. You are free will from doing because God has ordained. In the event that you do something by feelings or desires, you must suffer the consequences of that action. As the result, you who do duty from God, will not receive the fruit because God is responsible for that.

Article Details

Section
Research Article

References

กฤษณไทวปายนวยาส. (2561). ภควัทคีตา. แปลโดย สมภาร พรมทา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์วารสารปัญญา.

กีรติ บุญเจือ. (2522). ปรัชญาอินเดีย. กรุงเทพมหานคร: ประยูรวงค์.

ทองหล่อ วงษ์ธรรม.(2554). จริยศาสตร์เบื้องต้น: มนุษย์กับอุดมคติและมตารการทางศีลธรรม. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.

สุนทร ณ รังษี. (2521). ปรัชญาอินเดีย : ประวัติและลัทธิ. กรุงเทพมหานคร: แพร่วิทยา.

อดิศักดิ์ ทองบุญ. (2545). ปรัชญาอินเดียร่วมสมัย. กรุงเทพมหานคร: ราชบัณฑิตยสถาน.

เอ.ซี.บัคธิเวดันธะ สวะมิ พระบุพาดะ. (1971). ภควัตคีตา ฉบับเดิม. แปลโดย กฤษณะ สังคีตทาน. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธินานาชาติเพื่อคริชณะจิตสำนึก.

J.A.B.Van Buitenen. (1968). Ramanuja on the Bhagavadgita: A condensed rendering of his Gitabhasya with copious Notes and an Introduction. Delhi: Motilal Banarsidass.

Sri Sankaracharya. (1901). The Bhagavadgita. trans. by A. Mahadeva Sastri. 2nd edition. Mysore: The G.T.A. Printing Works.

S.Radhakrishnan. (2014). The Bhagavadgita. Uttar Pradesh: HarperCollins Publishers.