วิเคราะห์เปรียบเทียบการอิมโพรไวส์ของจิม ฮอลล์ บิลล์ ฟริเซลล์ และปีเตอร์ เบิร์นสตีน ในบทเพลง เบมชาสวิง

Authors

  • ภาสกร ภู่ประภา

Abstract

The research presented herein is a comparative analysis of Jim Hall’s, Bill Frisell’s, and Peter Bernstein’s improvisations on the tune “Bemsha Swing” concentrating on the areas of motivic development, melodic patterns, usage of scales and other important musical elements. In motivic development research found that both Jim Hall and Peter Bernstein used various motivic development yet similar, differ from Bill Frisell whom uses in a more minimalistic approach. In melodic patterns, all the above guitarists used the same approach, for example, they used perfect fourth, chord tones, extensions, and chromatic notes, and they also used the main theme to develop their improvisation. The difference is that Jim Hall and Peter Bernstein doesn’t use the harmonic generalization like Bill Frisell. However, for scales, the research found that all of them use major. For Bill Frisell, he would use it in more various ways, by using blues, major and minor pentatonic, Peter Bernstein also uses blues scale for improvisation. In other cases, research found that Jim Hall and Bill Frisell uses blue notes and enclosures in their improvisation.

References

1. จิรศักดิ์ ปานพุ่ม. “การบรรเลงคีตปฏิภาณ โดยวิธีวางทรัยแอดซ้อน: เมเจอร์ทรัยแอด.” วารสารดนตรีรังสิต 7 (มกราคม 2555): 48-61.
2. เจตนิพิฐ สังข์วิจิตร. “วิเคราะห์เปรียบเทียบการอิมโพรไวส์ของ แพ็ท เมทินี และไมค์ เสทิร์น ในบทเพลง ไจแอนท์ สเต็ปส์ ของจอห์น โคลเทรน.” วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต, สาขาวิชาดนตรี วิทยาลัยดนตรี, มหาวิทยาลัยรังสิต, 2555.
3. ช้างต้น กุญชร ณ อยุธยา. “การอิมโพรไวส์ของไมเคิล เบรคเคอร์ ในเพลง มูสเดอะมูช.” วารสารดนตรีรังสิต 7 (กรกฎาคม 2555): 6-14.
4. เด่น อยู่ประเสริฐ. “โครงสร้างของดนตรีแจ๊ส (Jazz Structure).” วารสารดนตรีรังสิต 5 (มกราคม 2553): 31-42.
5. พลังพล ทรงไพบูลย์. “แนวคิดการอิมโพรไวส์ของจิม ฮอลล์ ในเพลง ยูด์บีโซไนซ์ทูคัมโฮมทู.” วารสารดนตรีรังสิต 5 (กรกฎาคม 2553): 20-30.
6. ศักดิ์ศรี วงศ์ธราดล. ทฤษฎีดนตรีแจ๊ส เล่ม 1. กรุงเทพมหานคร: วงศ์สว่างพับลิซซิ่ง แอนด์ พริ้นติ้ง, 2555.
7. Baker, Ginger. “Falling Off the Roof.” New York: Atlantic Records, 1997. (Soundrecording)
8. Bernstein, Peter. "Improvising from the Melody." Thailand International Jazz Conference, College of Music, Mahidol University, Nakorn Pathom, THA, February 1-3, 2013.
9. Bishop, John. “A Permutational Triadic Approach to Jazz Harmony and the Chord/Scale Relationship.” PhD diss., Louisiana State University, 2012.
10. Block, Steven. “Bemsha Swing: The Transformation of a Bebop Classic to Free Jazz.” Music Spectrum 19 (Autumn 1997): 206-231.
11. Coker, Jerry. Elements of the Jazz Language for the Developing Improvisor. Van Nuys, CA: Alfred Publishing, 1991.
12. Durso, Jimi. “Jim Hall’s Guitar Solo on all Across the City.” Downbeat, March 2010.
13. _______. “Bill Frisell’s Blues-Inflected Guitar Solo on Strange Meetings.” Downbeat, June 2009. Enright, Ed. “The Six-Strings Sensations Who Have Innovated Improvised Music.” Downbeat, February 2009.
14. Fewell, Garrison. Jazz Improvisation for Guitar-A Harmonic Approach. Milwaukee: Hal Leonard, 2010.
15. _______. Jazz Improvisation for Guitar: A Melodic Approach. Milwaukee: Hal Leonard, 2005.
16. Frisell, Bill. “The Guitar Artistry of Bill Frisell.” Milwaukee: Hal Leonard, 1999. (DVD)
17. Gioia, Ted. The Jazz Standards: A Guide to the Repertoire. New York: Oxford University Press, 2012.
18. Hall, Jim. “All Across the City.” Beverly Hills: Concord, 1989. (Soundrecording)
19. Jaffe, Andy. Jazz Harmony. 2nd ed. Tubingen, GER: Advance Music, 1996.
20. Levine, Mark. The Jazz Theory Book. Petaluma, CA: Sher Music, 1995.
21. Ligon, Bert. Comprehensive Technique for Jazz Musicians. Milwaukee: Hal Leonard, 2005.
22. Nettles, Barrie, and Richard Graf. The Chord Scale Theory and Jazz Harmony. Tubingen, GER: Advance Music, 1997.
23. Pease, Ted. Jazz Composition. Milwaukee: Hal Leonard, 2003.
24. Purcell, Shawn. “An Analysis of Traditional and Modern Devices in the Improvised Solos of Peter Bernstein.” DM diss., University of Illinois, 2011.
25. _______. “Peter Bernstein’s Motivic Guitar Solo on Means and Ends.” Downbeat, December 2011.
26. Rawlins, Robert, and Nor Eddine Bahha. Jazzology: The Encyclopedia of Jazz Theory for all Musicians. Milwaukee: Hal Leonard, 2005.
27. Saunders, Bruce. Melodic Improvising for Guitar. Pacific, MO: Mel Bay, Inc., 2005.
28. Shur, Chuck. The Standards Real Book. Petaluma, CA: Sher Music, 2000.
29. Smith, Lonnie. “Jungle Soul.” Redding, CT: Palmetto, 2006. (Soundrecording)
30. Weidlich, Joseph. Bebop Guitar: Basic Theory and Practice for Jazz Guitar in the Style of Charlie Parker. Anaheim Hills: Centerstream, 2008.
31. Wittner, Gary. Thelonious Monk for Guitar. Milwaukee: Hal Leonard, 1999.

Downloads

Published

10.07.2018

How to Cite

ภู่ประภา ภาสกร. 2018. “วิเคราะห์เปรียบเทียบการอิมโพรไวส์ของจิม ฮอลล์ บิลล์ ฟริเซลล์ และปีเตอร์ เบิร์นสตีน ในบทเพลง เบมชาสวิง”. Rangsit Music Journal 8 (2):35-50. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rmj/article/view/127624.

Issue

Section

Research Article