Saxophone Practice Training Set, Molam

  • Phongphat Laokhonka MAHASARAKHAM UNIVERSITYKhamriang Sub-District, Kantarawichai District, Maha Sarakham 44150 Thailand
Keywords: Molam, Practice Skill Set, Saxophone

Abstract

            Research Saxophone practice training set, Mo Lam Purpose 1) Studying the knowledge of saxophone Molam playing 2) To develop skill training sets for saxophone practice. This research is a research and development To develop innovation and check the effectiveness of innovation. The research instruments were interview form, skill test and questionnaire. Present data in the form of descriptive analysis.

            The research found that The knowledge of saxophone Molam playing is to play the right saxophone playing with Isan folk songs, Molam, Lamwong, Laeyhaey. And saxophone Molam, playing techniques such as Articulation, Variation, Grace not, Realization, Trill. The development of a saxophone Molam practice skill set that has been applied to the experimental group (E1/E2) results 80.22/80.8 Higher than the
standard 80/80. In the development of the skills of the trainer, it was found that the trainees had a high level of development score. Can practice skills to follow the saxophone Molam skill set effectively. From the study of opinions It was found that the trainees were very satisfied with the skill set of the Saxophone Molam practice created.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กฤษณะ ทิพย์อักษร. “กระบวนการเรียนรู้และการถ่ายทอดการบรรเลงแซ็กโซโฟนประกอบการแสดงหมอลำของอาจารย์สำราญ บุปผาวาสน์.” วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาดุริยางคศิลป์, มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, 2561.

จินดา แก่นสมบัติ. “เพลงลูกทุ่งหมอลำ : จากเพลงพื้นบ้านอีสานแพร่กระจายเข้าสู่เมืองกรุง.” วารสารวิถีสังคมมนุษย์ 4, 1 (2559): 153-173.

เจริญชัย ชนไพโรจน์. ดนตรีพื้นบ้านอีสาน. มหาสารคาม : ภาควิชาดุริยางคศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม, 2526.

__________. ดนตรีผู้ไทย. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒมหาสารคาม, 2529.

ไพฑูลย์ สินลารัตน์. หลักและวิธีการสอนอุดมศึกษา. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช, 2524.

ไพบูลย์ ตรีเดช. “การศึกษาเจตคติดนตรีพื้นบ้านอีสานของนักศึกษาวิทยาลัยครูภาคตะวันออกเฉียง เหนือในสหวิทยาลัยอีสานเหนือ.” วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, 2532.

มงคล ภิรมณ์ครุฑ. “การพัฒนาแบบฝึกคลาริเน็ตเพื่อการบรรเลงเพลงไทย: กรณีศึกษาเพลงเดี่ยวพญาโศก.” วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553.

วัชระ โสฬสพรหม. “การสร้างชุดการสอนแซกโซโฟนเพื่อพัฒนาทักษะการอิมโพรไวเซชั่นด้วยคอร์ดโทนโดยใช้วิธีการเรียนรู้แบบร่วมมือ.” วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยพายัพ, 2556.

สัญญา จำปา. “การพัฒนาทักษะปฏิบัติ กลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปะสากล เรื่องแซ็กโซโฟน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5.” วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, 2559.

สุกรี เจริญสุข. ดนตรีเพื่อพัฒนาศักยภาพของสมอง. นครปฐม: วิทยาลัยดุริยางคศิลป์, 2550.

Published
2021-01-17
Section
บทความวิจัย | Research Article