Interpretation and Performance Practice on Debussy’s Ballade

Authors

  • Supatcha Akepiriya
  • Panjai Chulapan Faculty of fine and applied arts, Chulalongkorn university

Keywords:

Piano Recital, Piano Performance, Ballade, Debussy

Abstract

            This research article is about interpretation and performance practice of Ballade composed by Claude Debussy (1862-1918). The research aims to develop a beautiful sound in performance of Ballade piece and create a practice plan for piano recital. The composition, composed early in Debussy’s career, contains flexible and beautiful melodies. The pianist needs to control sound qualities as well as other musical elements. Difficult techniques for a performer are keeping the equal tones together with pushing the melodies forward throughout the whole time. The researcher studied the interpretations and practiced with appropriate techniques in order to meet the composer’s purpose. The result of the study shown that the performer has to control sound quality as well and use different techniques for each section together with practice properly for good at perform the music in order to meet the composer’s purpose as much as possible.

References

ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: เกศกะรัต, 2552.

ปานใจ จุฬาพันธุ์. “หลักพื้นฐานในการบรรเลงเปียโนและการบรรเลงเปียโนพร้อมคำถามคำตอบ.” วารสารดนตรีรังสิต 9, 1 (2557): 47-54.

พรศิริ นรบาล. “บูรณาการแห่งภาพสะท้อนของเสียงเปียโนในศตวรรษที่ 21.” วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2559.

มันทนา ก่อพานิชกุล. “การแสดงเดี่ยวเปียโนโดย มันทนา ก่อพานิชกุล.” วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตร มหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560.

วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. ดนตรีศตวรรษที่ 20. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558.

Comeau, Gilles, and Covert Rosemary. An Illustrated History of Music for Young Musicians. Ontario, CA: Le Centre Franco, 2000.

Machlis, Joseph, and Forney Kristine. The Enjoyment of Music. 8th ed. New York: W.W.Norton & Company, 1999.

Downloads

Published

25.01.2022

How to Cite

Akepiriya, Supatcha, and Panjai Chulapan. 2022. “Interpretation and Performance Practice on Debussy’s Ballade”. Rangsit Music Journal 17 (1):137-49. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rmj/article/view/246689.

Issue

Section

Research Article