The Development of Learning Documents on the Topic of Creating Creative Games with Game Maker, Computer Game Production Course of Tenth-Grade Students

Authors

  • Apichai Thitipisutkul Suranareewittaya2 School
  • Narumon Saengprom Faculty of Education, Roi Et Rajabhat University

Keywords:

Learning Achievement, Learning Documents, Learning Satisfaction

Abstract

            The purposes of this research were (1) to develop learning documents on the topic of creating creative games with game maker, (2) to study effectiveness of learning documents, (3) to compare learning achievement before and after, and (4) to study satisfaction toward students’ learning. Samples, obtained from cluster random sampling, were 29 students. Research instruments for data collection were learning achievement test, and learning satisfaction questionnaires. Data were analyzed using mean, standard deviation, percentage, and dependent sample t-test.

            The research findings were as follows:

  1. Learning documents on the topic of creating creative games with game Maker, computer game production course of tenth-grade students had an efficiency of 84.05/81.02.
  2. Learning documents on the topic of creating creative games with game Maker, computer game production course of tenth-grade students had an effectiveness of 0.7971.
  3. Students who attended learning documents had post-test scores higher than pre-test score with statistical significance at .01 level.
  4. Students who attended learning documents had learning satisfaction at the high level.

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2552). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

Ministry of Education. (2009). The basic education core curriculum A.D. 2008. Bangkok: The Agricultural Cooperative Federation of Thailand. [in Thai].

จินตนา ใบกาซูยี. (2542). การเขียนสื่อการเรียนการสอน. กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.

Baikasuyi, J. (1999). Writing teaching and learning media. Bangkok: Suwiriyasarn. [in Thai].

ภัทรภร มั่นเพ็ชร. (2558). การพัฒนาเอกสารประกอบการเรียน วิชาคอมพิวเตอร์กราฟิกด้วยโปรแกรม Adobe Photoshop CS6 ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. นครนายก: โรงเรียนบ้านนา “นายกพิทยากร” สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 7.

Mantphet, P. (2015). Development of study materials Computer Graphic Subject with Adobe Photoshop CS6, Tenth-Grade. Nakhon Nayok: Ban Na School “Nayokpittayakon” Secondary Educational Service Area Office 7. [in Thai].

โรงเรียนสุรนารีวิทยา ๒. (2559). รายงานการประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ปีการศึกษา 2558. นครราชสีมา: โรงเรียนสุรนารีวิทยา ๒ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 31.

Suranareewittya2 School. (2016). Report of academic achievement assessment 2015. Nakhon Ratchasima: Suranaree Wittya 2 School, Secondary Educational Service Area Office 31. [in Thai].

ลัดดา ภู่เกียรติ. (2544). โครงงานเพื่อการเรียนรู้ : หลักการและแนวทางการจัดกิจกรรม. กรุงเทพฯ: คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Phukiat, L. (2001). Project for learning: Principles and guidelines for organizing activities. Bangkok: Faculty of Education, Chulalongkorn University. [in Thai].

วัฒนาพร ระงับทุกข์. (2552). แผนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Ragubtuk, W. (2009). Child center lesson plan. Bangkok: Chulalongkorn University.

สิริพร คำภูธร. (2558). การพัฒนาเอกสารประกอบการเรียนการสอน เรื่อง คุนหมิงเมืองเลย กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 (วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาหลักสูตรและการเรียนการสอน). มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, มหาสารคาม.

Khumphuthorn, S. (2015). The Development of teaching documents on the topic of Kun Ming Muang Loei in Career and Technology learning strand group for Mathayom Suksa 3 (Master’s thesis, Curriculum and Instruction). Mahasarakham Rajabhat University, Mahasarakham. [in Thai].

สุรางค์ โค้วตระกูล. (2552). จิตวิทยาการศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Kowtrakul, S. (2009). Educational psychology (5th ed.). Bangkok: Chulalongkorn University. [in Thai].

สุวิทย์ มูลคำ และสุนันทา สุนทรประเสริฐ. (2550). การพัฒนาผลงานทางวิชาการสู่การเลื่อนวิทยฐานะ. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.

Munkham, S., & Soonthornprasert, S. (2007). The development of academic works towards academic promotion. Bangkok: Thai Watana Panich. [in Thai].

อรทัย อุทธะยาน. (2555). การพัฒนาเอกสารประกอบการเรียน เรื่อง แม่ไม้ ลูกไม้มวยไทย (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชามวยไทยศึกษา). มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง, กรุงเทพฯ.

Uttayarn, O. (2012). Mae Mai-Look Mai Muay Thai of book (Master’s Thesis, Muay Thai Study). Muban Chombueng Rajabhat University, Bangkok. [in Thai].

Giles, M.H. (1975). Learning centers : Designs for learning and living. Dissertation Abstract International, 36(6), 3383-A.

Downloads

Published

2020-12-29

How to Cite

Thitipisutkul, A., & Saengprom, N. (2020). The Development of Learning Documents on the Topic of Creating Creative Games with Game Maker, Computer Game Production Course of Tenth-Grade Students. Ubon Ratchathani Journal of Research and Evaluation, 9(2), 108–118. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/ubonreseva/article/view/244590

Issue

Section

Research Articles